محققان بازوی رباتی ساخته‌اند که می‌تواند نقاشی کند و میوه بچیند

وزن این ربات تقریبا مشابه وزن دست انسان، یعنی کمی بیش از چهار کیلوگرم است

محققان می‌گوید این ربات با افزودن حس‌گر یا هوش مصنوعی می‌تواند همه وظایفش را به طور مستقل انجام دهد ( عکس آرشیویست) - Pixabay

محققان دانشگاه شربروک در کانادا بازوی رباتی را اختراع کرده‌اند که می‌تواند میوه بچیند و توسط انسان مورد استفاده قرار گیرد. 

این مدل بازوی ربات، دست اضافی (supernumerary) نام دارد که قرار نیست هیچ یک از اندام‌های موجود انسان را تکمیل کند، اما مانند اندامی اضافی به بدن متصل می‌شود. 

این بازوی رباتیک دارای سه درجه آزادی حرکت است و توسط یک سیستم هیدرولیک کنترل می‌شود. به این معنا که سیستم هیدرولیک از طریق یک سیم به کاربر متصل شده و از طریق انسان دیگری کنترل می‌شود. 

به گزارش مجله «آی‌ای‌ای اسپکتروم» وزن این ربات تقریبا مشابه وزن دست انسان، یعنی کمی بیش از چهار کیلوگرم است. 

اگرچه این وزن عمدتا مربوط به منبع انرژی خارج از آن است که می‌بایست تمام مدت به این ربات بازو متصل باشد. 

از لحاظ قدرت، این ربات می‌تواند اجسامی به وزن پنج کیلوگرم را بلند کند. به این معنا که کاربران می‌توانند از آن برای نقاشی دیوارها، شستن شیشه‌ها و پنجره‌ها، دادن ابزار به دست کارگر و یا حتی بازی بدمینتون استفاده کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آن جا که این بازوی ربات از کلاچ مغناطیسی استفاده می‌کند، قادر به واکنش بسیار سریع بوده و چنگک آن می‌تواند به سرعت گذاشته و برداشته شود تا آسیبی به انسان وارد نکند. 

در حالی که برای به کار گرفتن این بازوی ربات، به انسان دیگری نیاز است، محققان می‌گوید با افزودن حس‌گر یا هوش مصنوعی می‌تواند همه وظایفش را به طور مستقل انجام دهد. 

کاترین ورونیو نویسنده اصلی مقاله مربوط به این بازو می‌گوید: «اگر می‌خواهیم که اندام بوتیک اضافی (SRL )‌ توانایی‌های چندمنظوره داشته باشد، باید کنترل‌کننده هوشمند (AI) ‌به آن اضافه شود تا بتواند هرچه را انسان می‌گوید انجام دهد. بنابراین چیزهای زیادی وجود دارد که می‌توان در حوزه گسترده نیت‌های انسان کشف کرد.» 

البته این تنها پیش‌رفت رباتیک نیست که به تازگی حاصل شده است؛ محققان دانشگاه هاروارد براساس یک مدل بزرگ‌تر همان ربات،  میکروربات کوچکی به اندازه یک سکه پنی ساخته‌اند که می‌تواند در جراحی و یا ساخت‌وساز مورد استفاده قرار گیرد. 

© The Independent

بیشتر از زندگی