واشنگتن حزب‌الله را مسئول وخیم شدن اوضاع لبنان می‌داند

اجرای قانون "سزار"، منجر به کاهش نفوذ ایران در سوریه و لبنان خواهد شد

میشل عون، رئیس جمهور لبنان  و دیوید شنکر، دستیار وزیر خارجه ایالات متحده در امور خاور نزدیک. عکس از:  AFP

پس از بازگشت معترضان به خیابان‌های لبنان و تشدید تظاهرات ضد دولتی در این کشور، محافل سیاسی توجه خود را بیشتر از پیش به آینده لبنان و سرنوشت دولت حسان دیاب معطوف کرده و کارشناسان سیاسی تحولات لبنان را با جدیت بیشتری مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند. در همین راستا، موسسه مطالعات خاورمیانه در واشنگتن شماری از مقامات دولتی، نخبگان سیاسی و تحلیلگران اوضاع منطقه از جمله دیوید شنکر، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک را برای شرکت در یک گفت و گو در مورد آینده لبنان دعوت کرده بود.

در پیوند به آغاز مجدد تظاهرات ضد دولتی در لبنان، دیوید شنکر گفت: مردم لبنان در آغاز تظاهرات اکتبر گذشته نخست خواستار ایجاد اصلاحات اقتصادی بودند، اما اکنون خواهان ایجاد اصلاحات سیاسی و خلع سلاح حزب‌الله می‌باشند. وی افزود: در حالی‌که طرفداران حزب‌الله دشواری‌های لبنان را ناشی از تحریم‌های ایالات متحده می‌دانند اما سیاست‌های حزب‌الله و هژمونی این حزب در تمام ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی، لبنان را دچار مشکلات کنونی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر و هرچند میان رهبران جنبش اعتراضات مردمی لبنان و واشنگتن ارتباط مستقیمی وجود ندارد، اما واشنگتن پیوسته تأکید دارد که بایستی به خواسته‌های معترضان پاسخ مثبت داده شود، بدین معنا که ایالات متحده خواستار ایجاد تغییرات مثبت از طریق معترضان لبنانی است و از همین جهت، مقامات آمریکایی در موارد متعددی بر تحقق مطالبات تظاهرکنندگان لبنانی تأکید دارند. از آن‌جا که معترضان لبنانی خواستار خلع سلاح حزب‌الله هستند و ایالات متحده نیز از سال‌ها بدین سو تأکید بر این امر دارد، بنابر این، تردیدی نیست که واشنگتن از تظاهرات کنونی مردم لبنان حمایت کند، زیرا تداوم اعتراضات فعلی می‌تواند هدفی را که واشنگتن نیز در صدد برآورده شدن آن است، تحقق بخشد، بدون این واشنگتن خود را به صورت مستقیم درگیر این چالش کند.

البته واشنگتن با دولت جدید لبنان مخالفت خاصی ندارد و از تلاش‌های که در راستای بیرون رفت از چالش‌های کنونی انجام می‌دهد حمایت می‌کند و دیوید شنکر امیدواری می‌کند که تلاش‌های دولت لبنان بتواند مسیر عبور از بحران اقتصادی را هموار کند. در عین‌حال و به رغم این‌که واشنگتن بدین باور است که حزب‌الله به صورت کامل بر دولت حسان دیاب تسلط داشته و همه‌ای تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات دولت لبنان بر محور منافع حزب‌الله می‌چرخد، اما موضع‌گیری‌های واشنگتن در قبال لبنان بستگی به عملکرد بیروت دارد و اگر دولت لبنان بتواند دست حزب‌الله از قدرت کوتاه کند و اصلاحات سیاسی و اقتصادی را در عمل پیاده کند، ایالات متحده کمک‌های خود را به لبنان ارسال خواهد کرد.

شنکر تأکید دارد که حزب‌الله یک حزب اصلاح‌طلب نیست بلکه عامل اصلی مشکلات لبنان است، از همین جهت سعی می‌کند مانع اجرای اصلاحات در کشور شود، اما دولت لبنان باید در تلاش برای تحقق اصلاحات اقتصادی باشد و کشور را از وضعیت ناهنجار کنونی نجات دهد.

دستیار وزیرخارجه آمریکا در امور خاورنزدیک خاطر نشان کرد که واشنگتن در حال حاضر هیچ ابتکارعمل و یا پیشنهادی مشخصی به لبنان ندارد اما سعی می‌کند همکاری‌های خود را با برخی از نهادهای لبنان ادامه دهد. وی افزود: کمک‌های واشنگتن به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان ادامه دارد، همچنان، واشنگتن در تلاش است تا کمک‌های خود را از طریق شهرداری‌ها به مناطق روستایی برساند و قشر نیازمند جامعه لبنان که به دنبال انتشار ویروس کرونا دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند را یاری رساند. طبق اطلاعاتی که به ایندیپندنت عربی رسیده است، واشنگتن قصد دارد کمک‌های فوری را به خانواده‌های آسیب دیده لبنان از طریق نمایندگی ایالات متحده آمریکا برای توسعه بین‌المللی (USAID) به آن کشور ارسال کند.

اما کمک‌های مربوط به کنفرانس "سدر" و کشورهای کمک‌کننده به لبنان تا هنگام ایجاد اصلاحات لازم اقتصادی و تهعد دولت لبنان به آوردن اصلاحات پیشنهادشده از سوی صندوق بین‌المللی پول، به لبنان ارسال نخواهد شد.

در پیوند به اعمال تحریم‌ها علیه حزب‌الله و متحدان آن، شنکر گفت: هرچند وضع تحریم بر حزب‌الله و متحدان آن اندکی به تأخیر افتاده است، اما تحریم‌های مورد‌نظر علیه افراد و نهادهای وابسته به حزب‌الله اعمال خواهد شد. وی خاطرنشان کرد که نام باسیل جبران، رهبر جنبش میهنی آزاد تا به حال در فهرست تحریم‌ها وجود ندارد اما سایر شخصیت‌های مرتبط به حزب‌الله به زودی در لیست تحریم‌ها قرار خواهند گرفت.

در مورد قانون سزار، دیوید شنکر گفت: تمام افراد، نهادها و حتی نظام‌های سیاسی که در صدد حمایت از رژیم سوریه شوند، مطابق به مفاد قانون سزار مورد تحریم و مجازات قرار خواهند گرفت و در این میان، دولت لبنان که روابط تنگاتنگی با رژیم سوریه دارد و همکاری میان دو جانب در عرصه‌های مختلف وجود دارد، می‌تواند در معرض تحریم‌های قانون سزار قرار گیرد.

دیوید شنکر در باره تنش میان واشنگتن و تهران گفت: عدم افزایش تنش میان دو جانب پس از کشته شدن قاسم سلیمانی به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اعمال‌شده برای جلوگیری از گسترش این بیماری در جهان است، در غیر آن، ایالات متحده، ایران را تا به حال به عنوان یک تهدید بزرگی تلقی می‌کند که پیوسته منافع آمریکا و متحدان آن را در منطقه به خطر می‌اندازد.

وی در ادامه صحبت‌هایش اظهار داشت که در واقع، خطر ایران را نمی‌توان تحت هیچ شرایطی نادیده گرفت، زیرا تهران به محض این‌که فرصتی پیدا کند دست به اتخاذ اقدامات تهدید‌آمیز می‌زند، طوری‌که پس از امضا شدن توافق‌نامه هسته‌ای (برجام) در سال ۲۰۱۵، ایران تبدیل به تهدید بزرگ‌تری برای منطقه شد.

در مورد احتمال از سرگیری مذاکرات میان واشنگتن و تهران، شنکر گفت: ایالات متحده زمانی حاضر به نشستن پای میز مذاکره با ایران می‌شود که تهران تمام شروط پیشنهادشده را بپذیرد، دخالت در امور کشورهای منطقه را متوقف کند و از سوریه و عراق به صورت کامل عقب‌نشینی کند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia