کرونا؛ بسته بودن مرزهای اوکراین و بلاتکلیفی ۵۰ نوزاد

به دلیل صدور دستور ممنوعیت سفر، خارجی‌ها نمی‌توانند به اوکراین سفر کنند

پرستاری در میان نوزادانی که در هتلی در کیف که متعلق به «بوتکسکام» است نگهداری می‌شوند، ۱۴ مه- REUTERS/Gleb Garanich

بیش از ۵۰ کودک متولد شده از مادران جایگزین ( زنانی که نوزادان را برای خانواده‌های دیگر به دنیا می‌آورند) در یک هتل اوکراینی نگه داشته شده‌اند، چرا که به دلیل قرنطینه، والدین جدید خارج از کشور قادر به بردن آنها نیستند.

از آنجا که مقامات در ماه مارس ممنوعیت سفر صادر کردند، خارجی‌ها اجازه ورود به اوکراین را ندارند.

در نتیجه محدودیت‌هایی که حداقل تا بیست ودوم ماه می وجود دارد، بسیاری از والدین فرزندان خود را تنها از طریق تماس‌های ویدیویی و تصاویر دیده‌اند.

هتل ونیز که در حومه شهرکیف واقع شده است، دارای ۵۱ کودک است که هنوز والدینشان آنها را تحویل نگرفته‌اند.

ساختمان این هتل که به درمانگاه «بیوتکسکام» تعلق دارد، به طور معمول در اختیار والدینی قرار می‌گیرد که زمان تحویل گرفتن فرزندان خود، در آنجا اقامت می‌کنند.

بیوتکسکام فیلم‌هایی را منتشر کرد که این نوزادان را درحالی که در تخت‌هایی ردیف شده خوابیده‌اند، نشان می‌دهد. این فیلم‌ها برای بالا بردن سطح آگاهی عمومی از این موضوع منتشر شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رافا آیرس ازاسپانیا، یکی از۱۶ متقاضی به ‌فرزندی پذیرفتن کودک است که توانسته است به اوکراین وارد شود.

آقای آیرس قبل از اعمال قوانین قرنظینه به همراه دخترش مارتا وارد این کشور شد. همسرش به دلیل تعهدات کاری قادر به مسافرت نبود.

با این حال، او نمی‌تواند شهر کیف را ترک کند، زیرا تقریباً همه پروازها متوقف شده‌اند و البته هنوز کارهای اداری را هم تمام نکرده است .

وی گفت: «هر روز به مدت یک ساعت تا یک ساعت و نیم با همسرم تماس تصویری دارم تا او کودک را ببیند. این وضعیت، بسیار دشوار است.» 

وی افزود: «پرستاران و کادر پزشکی در این هتل فوق‌العاده هستند. آنها زندگی من را آسان‌تر کرده‌اند.»

دولت اوکراین گفته است که والدین فقط در صورت درخواست سفارت مربوطه می‌توانند وارد کشور شوند.

لیودمیلا دنیسووا، مدافع حقوق بشر در پارلمان اوکراین، گفت: «اگر مرز برای مدت طولانی‌تر بسته بماند، این وضعیت بدتر می‌شود.»

وی گفت: «در حال حاضر حدود ۱۰۰ کودک در مراکز مختلف مشابه، منتظر والدین آتی خود هستند، واگر قرنطینه تمدید شود، در آن صورت نه تنها صدها، بلکه هزاران کودک منتظرخواهند بود.»

خانم دنیسووا افزود که فیلم‌های موجود از این هتل در شهر کیِف نشان می‌دهد که اوکراین از صنعت جایگزینی (استفاده از مادر جایگزین برای تولد نوزادان) «بزرگ و منظمی» برخوردار است.

وی پیشنهاد داد که با بازنگری درقانون وتغییراحتمالی آن، تنها مادران اوکراینی بتوانند ازاین خدمات استفاده کنند.

حدود ۵۰ کلینیک دراین کشور وجود دارد که این خدمات را به متقاضیان فرزندپذیری از کشورهایی از جمله بریتانیا، آمریکا و چین، ارائه می‌دهد.

در بیوتکسکام، مادران جایگزین معمولاً بین ۱۵ هزار دلار (۱۲ هزارو ۳۳۴ پوند) و ۱۷ هزار دلار (۱۳ هزار و۹۹۰ پوند) برای کار خود دریافت می‌کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان