انتشار اسناد جدیدی از برخورد خلبان‌های آمریکایی با اشیای پرنده ناشناس

این اسناد از هشت رخداد جداگانه در سواحل شرقی بین ویرجینیا و کارولینای شمالی خبر می‌دهند

پنتاگون حدود یک ماه پیش سه ویدیو از اشیای پرنده ناشناس را از طبقه‌بندی محرمانه خارج کرده بود- Handout / DoD / AFP

اطلاعات تازه‌ای از برخورد خلبان‌های نیروی دریایی آمریکا با اشیای پرنده ناشناس در آسمان منتشر شده است. 

براساس اطلاعات گردآوری شده توسط تارنمای تخصصی «درایو»،‌ این اسناد که پیش از این منتشر نشده‌اند، از هشت رخداد جداگانه در سواحل شرقی بین ویرجینیا و کارولینای شمالی خبر می‌دهند.  

در هفت مورد گزارش شده، بوئینگ اف/ای-۱۸ سوپرهورنت دخیل بوده که در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ رخ داده است. در حالی که هشتمین حادثه در سال ۲۰۱۹ اتفاق افتاده و مربوط به یک جنگنده بوئینگ ئی‌ای-۱۸جی گرولر بوده که بر فراز اقیانوس اطلس در نزدیکی سواحل مریلند پرواز می‌کرده است. 

کلیه این گزارش‌ها در رده بندی اسناد «‌ غیرمحرمانه»‌ طبقه بندی شده و «فقط برای استفاده رسمی» بوده و با استناد به قانون آزادی دسترسی به اطلاعات، از مرکز ایمنی دریایی درخواست شده و به دست آمده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اسناد در حالی منتشر شده که پنتاگون حدود یک ماه پیش سه ویدیوی اشیای پرنده ناشناس را از طبقه‌بندی محرمانه خارج کرده بود. 

در یکی از این حوادث «هواپیمایی به رنگ سفید و حدودا به شکل و اندازه یک موشک یا پهپاد دیده شده» که «از سمت راست پایین هواپیمای آمریکایی با فاصله حدود ۶۰ متر از آن پرواز می‌کرد.» در حالی که خط دود خروجی از اگزوز آن در هوا مشهود بوده اما هیچ هواپیمایی در محوطه قابل رویت نبوده است. 

در گزارش‌های دیگری که شامل نقطه نظرات خلبان‌های جنگنده سوپر هورنت هستند، آنها هواپیمایی به رنگ سفید را توصیف می‌کنند که بال‌هایی به پهنای یک متر و نیم داشته، «هیج ویژگی قابل تشخیص دیگری نداشته» و به مدت یک ساعت در آسمان قابل ردیابی بوده است. 

در حالی که این گزارش‌ها چنین نتیجه‌گیری می‌کنند که اشیای پرنده ناشناس، سیستم هوایی بدون سرنشین بوده‌اند، یکی از تاسیسات نظارتی دولتی در همان منطقه، قادر به شناسایی هدایتگر آن نبوده است. هنوز معلوم نیست چطور نیروی دریایی از فعالیت یکی از وسایل نقلیه خود آگاه بوده اما نتوانسته به طور مشخص آن را شناسایی کند.

در گزارش چهارم، جزییاتی از یک «هواپیمای ناشناس کوچک به اندازه تقریبی یک چمدان و به رنگ نقره‌ای» ارائه شده است. اگرچه در این گزارش به دلیل فاصله موجود میان خلبان آمریکایی و شی پرنده ناشناس، آنها قادر به شناسایی آن نبودند. به گفته افسران، این شی به علت «ارتباط از طریق رادیو» مخفی مانده و از آنجا که شی ناشناس در یک منطقه انحصاری ظاهر شده، نگرانی‌های امنیتی گسترده‌ای را برانگیخته است. 

تارنمای « درایو» در گزارش‌های قبلی خود، جدا از آنچه از طریق قانون« اف او آی ای » به دست آورده، از زبان خلبانان نیروی دریایی نوشته بود که این حوادث در فاصله سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ بر فراز اقیانوس اطلس رخ داده است. از این روی مشخص نیست چرا تنها این هشت گزارش در اختیار عموم قرار گرفته است. 

به گزارش این تارنما یکی از خلبانان که به این وقایع پرداخته گفته گزارش‌های مربوط به رخدادهای سال ۲۰۱۵ در نهایت منجر به صدور اخطاریه نوتام (NOTAM) شد که نسبت به وجود چنین خطری در محدوده هوایی تحت کنترل در سواحل ویرجینیا هشدار می‌داد، اما آنها قادر به یافتن شواهدی برای اثبات وجود این هشدار نوتام نبودند. 

دونالد ترامپ پس از تماشای این ویدیوها گفته بود «عجب ویدیویی است» و «آیا واقعی است؟». 

پنتاگون هدف از انتشار این ویدیوها را شفاف‌سازی اعلام کرده و گفته «برای رفع هر گونه تصور غلط از سوی مردم درباره این که آیا این ویدیوها واقعی است یا ماجرایی فراتر از آن وجود دارد» آنها را منتشر کرده است. 

© The Independent

بیشتر از جهان