تماس تلفنی ترامپ و ملک سلمان، تاکید بر مشارکت دفاعی عربستان و آمریکا

عربستان: آمریکا به حفاظت از منافع خود و امنیت همپیمانانش در منطقه متعهد است

عکس آرشیوی از دیدار دونالد و ملانیا ترامپ با ملک سلمان در قصر مربع در ریاض، مه ۲۰۱۷- BANDAR AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

به دنبال تصمیم آمریکا مبنی بر خارج کردن دو سامانه دفاعی از عربستان، رئیس جمهور آمریکا و پادشاه عربستان بر «مشارکت دفاعی قوی» میان دو کشور تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ روز جمعه با ملک سلمان تلفنی صحبت کرد. جاد دیر، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای در خصوص این مکالمه تلفنی گفت: «هر دو رهبر بر اهمیت ثبات در بازارهای جهانی انرژی و مشارکت دفاعی میان دو کشور تاکید کردند.»

این مکالمه تلفنی در حالی صورت گرفته است که یک روز قبل خبرهایی در خصوص تصمیم آمریکا برای خارج کردن دو سامانه ضد موشکی پاتریوت از خاک عربستان منتشر شده بود. این دو سامانه دفاعی به منظور دفاع از خاک عربستان مقابل ایران، در آن کشور مستقر شده‌اند.

در بیانیه کاخ سفید اشاره‌ای به سامانه‌های پاتریوت نشده است. کاخ سفید هم در این خصوص توضیح بیشتری به رویترز ارائه نکرده است.

عربستان سعودی نیز در بیانیه‌ای در خصوص مکالمه تلفنی ملک سلیمان با دونالد ترامپ، اعلام کرد که ایالات متحده به حفاظت از منافع خود و امنیت همپیمانانش در منطقه متعهد است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه گزارش رسانه‌ها در خصوص خروج این سامانه‌های ضد موشکی را تایید کرد ولی افزود این به معنای کاهش حمایت آمریکا از عربستان سعودی و اعمال فشار بر ریاض بر سر مسائل نفتی نیست.

آقای پومپئو همچنین خاطرنشان کرد که خروج این سامانه‌ها به این معنی نیست که تهدید ایران از میان رفته است.

وی گفت: «آن سامانه‌های ضد موشکی مدتی است که آن‌جا مستقر هستند. نیروهایی که برای کار با آن سامانه‌ها اعزام شده بودند، می‌بایست بر می‌گشتند. ما فقط داریم نیروهایمان را به گردش در می‌آوریم که این امری طبیعی است.»

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ  به نقل از یک مقام آمریکایی، از چهار سامانه دفاعی پاتریوت آمریکا که به منظور حفاظت از میادین نفتی سعودی در آن کشور مستقر شده بودند، دو سامانه  خارج شده‌اند و دو سامانه دیگر نیز به زودی خارج خواهند شد. قرار است دو سامانه پاتریوت سعودی جایگزین آن‌ها بشوند.

این مقام آمریکایی گفته است که این تصمیم به خاطر کاهش تنش‌ها از سوی ایران صورت گرفته است.

این مقام آمریکایی تاکید کرده است که بیش از ۱۲ سامانه دفاعی پاتریوت و یک سامانه ضدموشکی تاد که قادر به رهگیری موشک‌ها در ارتفاعات بالاتر است، همچنان در منطقه می‌مانند.

به گفته این مقام آمریکایی قرار بود هر چهار سامانه موشکی در ماه مارس از عربستان خارج شوند، ولی پس از حمله راکتی به پایگاه تاجی در عراق در اواسط ماه مارس، تصمیم بر آن شد که دو سامانه همچنان در عربستان بمانند.

به دنبال حمله راکتی به پایگاه تاجی که مورد استفاده نیروهای آمریکایی است، واشینگتن اعلام کرد که این حمله از سوی شبه‌نظامیان «کتائب حزب‌الله» که مورد حمایت ایران هستند، صورت گرفته است.