آمریکا سه هزار نیروی جدید به عربستان سعودی اعزام می‌کند

این تصمیم در پی حمله ۱۴ سپتامبر به تاسیسات نفتی آرامکو اتخاذ شده

FAYEZ NURELDINE / AFP تاسیسات نفتی عربستان سعودی که در چهاردهم سپتامبر 2019 مورد حمله قرار گرفت. 

خبرگزاری رویترز، به نقل از پنتاگون، مرکز و مقر فرماندهی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا، خبر از اعزام سه هزار نیروی جدیدی به عربستان سعودی داد.

پنتاگون روز جمعه 19 مهر 1398 اعلام كرد كه قصد دارد تعداد «زیادی نیرو» و «تجهیزات اضافی» را از جمله «پدافند هوایی» و «هواپیماهای جنگنده» به عربستان سعودی بفرستد.

جاناتان هافمن ، سخنگوی پنتاگون گفت كه وزیر دفاع آمریكا، مارک اسپر، اجازه استقرار نیروهای اضافی را صادر کرده است.

در این بیانیه آمده است: « صبح امروز مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و وزیر دفاع عربستان را از استقرار نیروهای اضافی برای اطمینان و تقویت دفاع از عربستان سعودی، مطلع کرد». 

در خبرهای تکمیلی ایالات متحده اعزام جدید و گسترده  حمایتی  به عربستان سعودی را برای کمک به دفاع از پادشاهی عربستان اعلام کرد. دلیل این تصمیم در پی حمله 14 سپتامبر به تأسیسات نفتی عربستان اعلام شده است.  واشنگتن و ریاض ایران را مسوول این حملات می‌دانند. 

پنتاگون گفت ، استقرار برنامه ریزی شده ، که برای اولین بار توسط رویترز گزارش شده ، شامل «هواپیماهای جنگنده» و نیروهای پدافند هوایی خواهد بود.

جاناتان هافمن سخنگوی پنتاگون دراین بیانیه اعلام کرد:«همراه با سایر اعزام‌ها ، 3000 هزار «نیروی اضافی » هم اعزام خواهند شد  که این تصمیم طی یک ماه گذشته گرفته شده است». 

هنوز مشخص نیست که آیا برخی از نیروهای تازه اعزام شده ممکن است جایگزین سایر نیروهای آمریکایی باشند که انتظار می رود منطقه را در هفته ها یا ماه های آینده ترک کنند.

تصمیم این اعزام‌ها  بخشی از مواردی است که ایالات متحده بعنوان حرکات دفاعی پس از حمله ماه گذشته به تأسیسات نفتی عربستان سعودی ، که بازارهای جهانی انرژی را تحت الشعاع قرار داده و شکاف‌های مهمی در پدافند هوایی عربستان سعودی به وجود آورده است، گرفته شده.


ایران همچنان نقش داشتن در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را تکذیب می‌کند.  

 

بیشتر از