شتابزدگی واشنگتن برای الحاق بخش های از کرانه باختری به قلمرو اسرائیل ‏

الحاق شهرک های کرانه باختری، فرصت تأسیس کشور فلسطین را منتفی می کند

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل. عکس از: ‏AFP‏

تصمیم الحاق بخش هایی از کرانه باختری به قلمرو اسرائیل که سرآغاز مرحله جدیدی از منازعه فلسطین و اسرائیل را رقم می زند، می تواند به عنوان بزرگ ترین چالش عصر حاضر برای ملت فلسطین به شمار رود، به ویژه این که واشنگتن و تل آویو شتابزدگی بسیاری برای اجرای این طرح دارند. اما محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هشدار می دهد که در صورت اقدام به چنین امری، فلسطین تمام توافق نامه های را که با ایالات متحده و اسرائیل امضا کرده است را لغو اعلام می کند. محمود عباس در جلسه کمیته مرکزی جنبش فتح در شهر رام الله، گفت: ما منتظر اجرای طرح الحاق شهرک های کرانه باختری نخواهیم بود و به محض اعلام آمادگی برای این اقدام، تمام توافق نامه های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، اداری و حقوقی از جمله پیمان اسلو که در سال 1993 میان اسرائیل و فلسطین به امضا رسید را لغو خواهیم کرد. وی همچان هشدار داد که در صورت اقدام اسرائیل به اجرای الحاق بخش های از کرانه با ختری، فلسطین تمام توافق نامه های امضا شده با واشنگتن را نیز باطل اعلام خواهد کرد، زیرا مقصر اصلی این ماجرا، واشنگتن است. در واقع واشنگتن با طرح صلح خاورمیانه موسوم به معامله قرن، زمینه این اقدام را فراهم کرده و تل آویو را تشویق به ارتکاب این جنایت می کند.

البته طرح صلح ترامپ (معامله قرن) که رئیس جمهور آمریکا آن را در اوایل سال جاری اعلام کرد، افزون بر این که بیت المقدس را به عنوان پایتخت دایمی اسرائیل می شناسد، بخش های از دره اردن و شهرک های واقع شده در شمال دریای مرده را ملحق به قلمرو اسرائیل می داند و در نتیجه، کرانه باختری به جزایر كوچک تحت محاصره و دورمانده از جهان تبدیل می شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قابل ذکر است که دولت وحدت ملی اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز، اول ژویئه 2020 را به عنوان تاریخ آغاز اجرای طرح الحاق شهرک های کرانه باختری و دره اردن به قلمرو اسرائیل تعیین کرده است. در همین حال، ‏دیوید فریدمن، سفیر ایالات متحده در اسرائیل ضمن تأکید بر این که واشنگتن آماده به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری و دره اردن از جمله شهرک های واقع شده در قلب شهر الخلیل است، تل آویو را تشویق به تسریع الحاق مناطق یاد شده به اسرائیل کرده است. دیوید فریدمن خاطر نشان کرده است که عمده ترین مسئله، اعلام حاکمیت از سوی تل آویو است و واشنگتن به محض اعلام این تصمیم، به حاکمیت اسرائیل اعتراف خواهد کرد، بنابر این، تل آویو بایستی هرچه زودتر گام اول را بردارد تا واشنگتن با برداشتن گام دوم، آن را تکمیل کند. وی افزوده است: واشنگتن برای اجرای این اقدام، جز اعلام آمادگی برای مذاکره با فلسطینی ها دیگر هیچ شرط و پیش بایسته را تعیین نکرده است و تا چهار سال آینده هر زمان که فلسطینی ها آماده گفت و گو با اسرائیل شوند، تل آویو باید حاضر به مذاکره با آن ها شود. سفیر ایالات متحده در اسرائیل،  الحاق شهرک بیت ایل در شمال رام الله و شهرک های الخلیل را تشبیه به مجسمه آزادی در نیوریورک کرده و تأکید کرد که اهمیت این مناطق برای اسرایئل مانند اهمیت مجسمه آزادی برای مردم آمریکا است که به هیچ صورت حاضر به از دست دادن آن نمی باشند.

صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین، سخنان دیوید فریدمن را منحرف کننده توصیف کرده و از جامعه جهانی خواست به تل آویو هشدار دهد که الحاق شهرک های کرانه باختری عواقب ناگواری را به همراه خواهد داشت. اما جبریل رجوب، دبیر کمیته مرکزی جنبش فتح تأکید کرد که پاسخ رهبری فلسطین به اقدام تل آویو برای الحاق شهرک های کرانه باختری، لغو کلیه ای توافق نامه های امضا شده با اسرائیل خواهد بود و سازمان آزادی بخش فلسطین روابط خود را در تمام عرصه های سیاسی، امنیتی، حقوقی و اداری با اسرائیل لغو می کند و از آن پس با اسرائیل به عنوان دشمن برخورد خواهد کرد.

در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که اقدام رهبری فلسطین در قبال تصمیم اسرائیل به الحاق بخشی های از کرانه باختری چه خواهد بود؟ جبریل رجوب گفت: پرده از این اقدام زمانی برداشته می شود که تل آویو تصمیم خود را اعلام کند. وی تأکید کرد که از آن پس نیروهای اشغالگر و ساکنان شهرک های یهودی نشین دیگر ثبات و امنیت کنونی را نخواهند داشت.

جبریل رجوب افزود: هیچ کسی نمی تواند حقوق فلسطین را نادیده بگیرد و با در نظر داشت همین امر، رهبری فلسطین از جامعه جهانی می خواهد فشارهای خود را بر تل آویو افزایش دهد تا مشروعیت بین المللی فلسطین را بپذیرد.

از سوی دیگر و در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که در صورت اقدام اسرائیل به الحاق بخشی های از کرانه باختری، سرنوشت تشکیلات خودگردان فلسطین چه می شود؟، جبریل رجوب اظهار داشت که تشکیلات خودگردان فلسطین همچنان به کار خود ادامه خواهد داد اما عملکرد آن با اسرائیل متفاوت خواهد و تصمیماتی را اتخاذ خواهد کرد که فراخور اقدامات اسرائیل باشد.

در مقابل، جهاد حرب، نویسنده و تحلیل گر سیاسی می گوید: الحاق بخش های از کرانه باختری به قلمرو اسرائیل، فرصت تشکیل کشور فلسطین را در چارچوب مرزهای پیش از جنگ 1967، منتفی می کند و در نتیجه، تشکیلات خودگردان فلسطین که طبق توافق نامه اسلو برای مدیریت دوره انتقالی تأسیس شده بود، اصولا منحل می شود. وی با بیان این که تهدیدهای محمود عباس مبنی بر لغو تمام توافق نامه ها با اسرائیل این بار جدی تر به نظر می رسد، گفت:  نبود یک راهبرد عملی برای مقابله با اشغال سرزمین های فلسطینی، لغو توافق نامه ها را نیز دشوار می کند.

تردیدی نیست که اقدام تل آویو به الحاق بخش های از کرانه باختری و دره اردن به قلمرو اسرائیل می تواند منجر به تشدید تنش ها و درگیری ها شده و سراسر منطقه را به شدت دچار آشفتگی و بی ثباتی کند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia