خیریه‌ هری و مگان به جنگ با نابرابری نخواهد رفت

مگان مارکل قادر خواهد بود تا از طریق خیریه آرچی‌ول شهرت و محبوبیت خودش را چندین برابر کند

آرچی‌وِل، خیریه جدید این زوج، نمونه‌ بارزی از «سرمایه‌داری خیرخواهانه» است؛ ابزاری در خدمت مشروعیت بخشیدن به نابرابری اجتماعی در پوشش اقدامات مثبت.

شاهزاده هری و مگان مارکل، مناقشه‌های زندگی سلطنتی را با تناقض‌های سرمایه‌داری جایگزین کرده‌اند. شکست آن‌ها که پیش از این میسر نبود، اکنون امکان‌پذیر است.

در هفته گذشته، هری و مگان نام خیریه‌شان را به آرچی‌وِل تغییر دادند. این نام جایگزین عنوان «ساسکس رویال» شد، نامی که این دو به دنبال تصمیم‌شان برای خروج از خانواده‌ سلطنتی در ماه ژانویه اختیار کردند، ولی کمتر از سه ماه پس از این تصمیم، ملکه از آن‌ها خواست استفاده از القاب سلطنتی را متوقف کنند. در واقع مروری بر تاریخچه ترویج و تعریف از خود دوک و دوشس ساسکس، بخش زیادی از تناقضات افراد مشهور خاندان سلطنتی را برملا می‌سازد. 

اما لقب ساسکس رویال، نشانگر تلاشی ناممکن برای برخورداری از آزادی عمل و در عین حال حفظ عنوان سلطنتی بود. عنوان سلطنتی قدرت به همراه دارد (از این رو هری و مگان می‌خواهند ارتباط خود را با آن حفظ کنند)، در عین حال که موجب محدودیت در برخی امور است (امری که در نیاز آن‌ها به خروج‌ از خاندان سلطنتی خود را نشان داد)، توانمند کننده است، چرا که مگان را به حد جدیدی از شهرت و محبوبیت رساند، و ناکارآمد است، چرا که علاقه‌ای عمومی برای موشکافی در هر اقدام او ایجاد کرده است و او را از مداخله در سیاست باز داشته است.

تنش‌های بیشتری هم در این شکل از نیکوکاری سطحی‌نگرانه سلطنتی وجود دارد؛ بخش عمده‌ای از «وظایف» سلطنتی شامل فرصت‌های عکس انداختن و دیده شدن در خیریه‌هاست، در حالی که خودِ «سلطنتی بودن» در واقع بر پایه حفظ وضعیت نابرابر موجود استوار است. مگان و هری اگر بخواهند هزینه‌های مربوط به امنیت و تیم حفاظتی‌شان را خود پوشش دهند، به درآمد زیادی نیاز خواهند داشت. این مسئله، «آرچی‌ول» را به طور مستقیم در حوزه‌ پرکشمکش «سرمایه‌داری خیرخواهانه» قرار می‌دهد؛ ابزاری برای مشروعیت بخشیدن به نابرابری اجتماعی از طریق «کارهای مثبت».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تراولیست، پروژه مشترک هری با شرکت‌های اسکای‌ اسکنر(تارنمای فروش بلیت هواپیما)، تریپ ادوایزر (تارنما و راهنمای گردشگری) و بوکینگ دات کام (رزرو هتل‌ در سراسر دنیا)، در حوزه‌ طبیعت‌گردی را در نظر بگیرید؛ تدابیر زیست‌محیطی آن شامل اقداماتی برای کاهش آلایندگی کربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای است، در عین حال، هری و مگان برای توجیه استفاده خودشان از هواپیماهای شخصی (کسب درآمد برای آن منظور)، به آن متکی‌اند. سعی هری معطوف به از بین بردن وجه منفی مسافرت‌ هوایی در تناقض با جنبش محیط‌ زیستی‌ مورد حمایت آن‌هاست. و اما فراخوان دادن برای توقف استفاده از مسافرت هوایی به سختی قادر خواهد بود حمایت شرکت‌های بزرگ و دارای بودجه‌‌هایی برای مسئولیت‌های اجتماعی را جلب کند.

مگان مارکل قادر خواهد بود تا از طریق خیریه آرچی‌ول شهرت و محبوبیت خودش را چندین برابر کند. اما در همان حال، سیاست طبقاتی مشخص می‌کند که چه نوع کارهایی برای یک موسسه خیریه نزدیک به دربار سلطنتی، قابل قبول خواهند بود.

در حالی که داستان‌های از فرش به عرش رسیدن همواره برای عروس‌های خانواده‌ سلطنتی ساخته و پرداخته شده، از اقدامات گذشته مارکل سوابقی عمومی در دست است. از «دیل اور نو دیل» (یک مسابقه تلویزیونی که مارکل سال‌ها پیش از شهرت ،در آن وظیفه نگه داشتن چمدان‌های حاوی جوایز را به عهده داشت) تا وبلاگش در زمینه مد لباس و شیوه زندگی به نام تیگ. تداوم آشکار مسیر تاریخی او، در حکم کفرگویی به نظام طبقاتی سرکوبگری است که در آن، آن‌ها که در راس قرار دارند، باید وانمود کنند همیشه چنین بوده است.

برند «ساسکس رویال»، به همین دلیل محلی برای نزاع قدرت بوده است. زمانی که ملکه، هری و مگان را از به‌کاربردن عبارت «سلطنتی» پس از خروج‌شان از دربار منع کرد، تیم امریکایی روابط عمومی مگان با نشر مطلبی در روزنامه دیلی میل پاسخ داد که هیچ «مانع قانونی» برای استفاده آنان از این عبارت وجود ندارد، چرا که «خون سلطنتی در رگ‌های هری و آرچی (پسر هری و مگان) جاری است و هیچ کس نمی‌تواند این حق را از آنان سلب کند.» در تغییر نام خیریه به «آرچی‌ول»، که به ظاهر برگرفته از واژه‌ای یونانی به معنای «خاستگاه کنش» است، هری و مگان بر امتیاز سلطنتی‌شان پافشاری می‌کنند. دقیقا، هم‌زمان با ادعای استقلال مالی، خانواده سلطنتی ساسکس به سختی تقلا می‌کنند تا خودشان را از امری ناخوشایند و نه چندان متناسب سلطنتی، اجبار برای کار و تامین معاش، دور نگه دارند.

هانا یلین استاد رسانه و فرهنگ در دانشگاه بروکس آکسفورد است.

بیشتر از زندگی