شاهزاده هری و مگان مارکل از وظایف سلطنتی ارشد خویش کناره گرفتند

این زوج که می‌خواهند از نظر مالی مستقل شوند

با سایر افراد خاندان سلطنتی پیش از انتشار این بیانیه مشورت نشده بود. - Daniel LEAL-OLIVAS / AFP

به گفته دوک و دوشس ساسکس ایشان «از جایگاه ارشد خود در خاندان سلطنتی کناره می‌گیرند.»

این زوج که می‌خواهند از نظر مالی مستقل شوند، این خبر را طی بیانیه‌ای در حساب اینستاگرام خاندان سلطنتی ساسکس منتشر کردند.

انتشار این خبر در بحبوحه شایعات جاری درباره مهاجرت این زوج به کانادا اتفاق افتاد، درست چند روز بعد از دیدار ایشان از سفارت کانادا برای تشکر از کارمندان این سفارت به خاطر مهمان‌نوازی کانادایی‌ها در طول سفر شش هفته‌ای آنها برای تعطیلات کریسمس که در ونکوور به همراه دوریا راگلند، مادر مگان صورت پذیرفت. 

شاهزاده هری و مگان مارکل طی بیانیه‌ای گفتند: «بعد از ماه‌ها تامل و بحث‌ میان خویش تصمیم گرفتیم امسال این تغییر را عملی کرده و در خاندان سلطنتی نقش جدید و مترقیانه‌ای را برای خود دست و پا کنیم. ما می‌خواهیم از جایگاه ارشد خود در خاندان سلطنتی کناره گرفته و با اشتغال در کاری به استقلال مالی دست یابیم. البته همواره به حمایت کامل و پشتیبانی خویش از اولیا حضرت ملکه ادامه خواهیم داد. به خاطر تشویق شما، به ویژه در چند سال اخیر بود که اکنون ما احساس می‌کنیم آماده عملی‌ کردن این تغییر هستیم.»

ایشان افزودند: «ما اکنون بنا داریم با رفت‌وآمد میان بریتانیا و امریکای شمالی به انجام وظایف خویش در قبال ملکه، مملکت و طرفداران خویش ادامه دهیم. این توازن جغرافیایی به ما اجازه خواهد داد پسرمان را به نحوی تربیت کنیم که قدردان سنت‌های سلطنتی که در آن متولد شده، باشد و همچنین به خانواده ما اجازه می‌دهد بر مرحله بعدی زندگی خویش، از جمله تاسیس سازمان خیریه‌ای جدید متمرکز شویم. حتما جزئیات کامل این مرحله هیجان‌انگیز را به موقع با شما به اشتراک خواهیم گذاشت چرا که فعلا مشغول همکاری با اولیا حضرت ملکه، شاهزاده ولز، دوک کمبریج و سایر افراد ذی‌ربط هستیم تا جزئیات این کار را نهایی سازیم. تا آن موقع لطفا سپاس عمیق ما را به خاطر حمایت همیشگی‌تان پذیرا باشید.»

انتشار این بیانیه جنجال‌برانگیز باعث واکنش سریع کاخ باکینگهام شد که علنا به دوک و دوشس اخطار داد تصمیم ایشان باعث «بروز مسائل پیچیده‌ای شده که حل آنها زمان‌بر است.» سخنگوی کاخ باکینگهام گفت بحث‌ها درباره نقش آینده ایشان هنوز «در مراحل اولیه» به سر می‌برد.

آنطور که ایندیپندنت متوجه شده است، حال و هوای حاکم بر کاخ باکینگهام مملو از ناامیدی است چرا که با سایر افراد خاندان سلطنتی پیش از انتشار این بیانیه مشورت نشده بود.

دوک و دوشس ساسکس علنا با نحوه پوشش خبری زندگی و رابطه خصوصی ایشان در رسانه‌ها مشکل داشته‌اند. دوشس در همین رابطه خواستار اقدامی علیه نقض حریم خصوصی‌اش توسط نشریه «میل آن ساندی» (Mail on Sunday) شده و شاهزاده هری نشریه «سان» (The Sun ) و «دیلی میرر» (The Daily Mirror) را به اتهام هک کردن تلفن تحت تعقیب قرار داده است.

در مصاحبه‌ای با تام بردلی، خبرنگار ITV در ماه اکتبر ۲۰۱۹ و طی سفر ده روزه خود به جنوب آفریقا، مگان گفت عضوی از خانواده سلطنتی شدن کاری «سخت و دشوار» بوده است.

او گفت پیش از نامزدی، دوستانش به او هشدار دادند که نشریات بریتانیایی «زندگی‌ات را ویران خواهند کرد» ولی او این هشدارها را نادیده گرفت. او گفت: «هیچ چیزی در این باره نمی‌دانستم که احتمالا اینجا عجیب به نظر برسد.»

او ادامه داد: «این که فقط از چیزی جان سالم به در ببرید مهم نیست، آدم باید بتواند شکوفا شود و خودش باشد. من واقعا سعی کردم حساسیت‌ بریتانیایی درباره شیوه برخورد و رفتار را رعایت کنم ولی به نظرم احتمالا این کار از درون به من آسیب می‌زند. مهمترین چیزی که می‌دانم این است که هیچ وقت فکر نکردم این کاری آسان خواهد بود ولی فکر می‌کردم منصفانه خواهد بود. و این دقیقا همان بخشی است که به سختی قابل تطبیق و پذیرش است.»

در پاسخ به این سوال که آیا حال خوبی دارد مگان پاسخ داد: «و همچنین از شما متشکرم به خاطر پرسیدن حال من، چون افراد زیادی جویای حال من نمی‌شوند. ولی امری خیلی بدیهی است که پشت صحنه با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم کنم.»  

شاهزاده هری در همین مصاحبه گفت: «من همیشه مراقب خانواده‌ام خواهم بود و اکنون هم باید از این خانواده‌ام مراقبت کنم.»

در خبر تازه دیگری در وبسایت جدید این زوج در چهارشنبه شب، دوک و دوشس گفتند رابطه خویش با رسانه‌ها را مورد بازنگری اساسی قرار خواهند داد و حمله‌ای شدید علیه کار و کاسبی گزارش کردن از خاندان سلطنتی به راه انداختند.

این زوج گفتند در حال خروج از نظام وظایف اجباری سطلنتی هستند که تحت آن روزنامه‌ها و رسانه‌ها به منابعی انحصاری برای تهیه گزارش از اقدامات خاندان سلطنتی دست می‌یابند و ایشان طرفدار آن دسته از رسانه‌هایی هستند که «ریشه‌هایی مردمی» داشته و «روزنامه‌نگاران جوان و نوپا» را به خدمت گرفته‌اند.

آنها هشدار دادند هرگونه خبر جدیدی درباره ایشان به احتمال زیاد به جای سایت‌های خبری در شبکه‌های اجتماعی آنها منتشر شود و افزودند باور عمومی درباره اعتبار گزارشگری خبرنگاران سلطنتی «سوبرداشت و اشتباه» است.

کلودیا جوزف، نویسنده و مفسر سلطنتی به ایندیپندنت گفت: «گرچه این خبر تا حدی غیرمنتظره بود ولی از طرف دیگر همیشه وقوع آن محتمل بود. مگان قبل از ازدواج در تورنتو زندگی می‌کرد و این زوج به تازگی تعطیلات بی‌نظیری در این کشور داشتند. به نظرم تنها باید رسانه‌های اجتماعی را در این باره مقصر دانست. اگر نگاهی به نظراتی که درباره مگان در توییتر اظهار شده بیندازید می‌بینید چرا او اینقدر می‌خواهد از این فضا فرار کند.»

ریچارد فیتزویلیامز، مفسر سلطنتی گفت به اعتقاد وی اقدام دوک و دوشس ساسکس «بی‌شک به زعم بسیاری نشانه‌ای از عدم انطباق‌پذیری سلطنت با قرن ۲۱ام خواهد بود.»

© The Independent

بیشتر از جهان