در آمریکا دموکرات‌ها دوبرابر جمهوریخواهان نسبت به ویروس کرونا نگرانند 

شرکت‌کنندگان از طریق گفت‌وگوی تلفنی در نظرسنجی مونماوت شرکت کردند

آنطور که نتایج یک نظرسنجی سرتاسری در آمریکا در روز دوشنبه نشان داد، شکاف میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر ویروس کرونا همچنان باقی است. 

به گفته نظرسنجی انجام شده توسط دانشگاه مونماوت در تاریخ سوم تا هفتم آوریل، ۶۶ درصد از دموکرات‌ها یا به طور تقریبی دو نفر از هر سه نفر گفتند که «به شدت نگران» ابتلای اعضای خانواده خود هستند. این رقم در نظرسنجی که سه هفته پیش انجام شده بود ۵۸ درصد بود. 

اما تنها ۳۷ درصد (که در نظرسنجی قبلی ۲۴ درصد بود) از جمهوریخواهان گفتند که درباره ابتلای عضوی از خانواده خود به کووید-۱۹«به شدت نگرانند». این بیماری مسری که در جهان انتشار یافته، بخش بزرگی از اقتصاد آمریکا را فلج  کرده و تا روز دوشنبه بیش از ۲۸ هزار آمریکایی را به کشتن داده است. 

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درصد افراد مستقل «به شدت‌ نگران» که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند ۴۶ درصد هستند که در نظرسنجی قبلی ۳۱ درصد بودند. 

نیمی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که از ابتلا و وخیم شدن وضع سلامت عضوی از فامیل «بسیار نگرانند» که این رقم در نظرسنجی سه هفته پیش ۳۸ درصد بود.

۳۳ درصد نیز گفته‌اند که «نگرانند»، ۹ درصد گفتند «چندان نگران نیستند»‌ و هفت درصد گفتند که «اصلا نگران نیستند.»

تقریبا از هر ۱۴ نفری که در نظر سنجی دانشگاه مونماوت شرکت داشتند، گفتند که در میان اعضای خانواده‌شان یک نفر به ویروس کرونا مبتلا شده است. طبق گزارش گروه‌های اقلیت نژادی، نرخ ابتلا در میان این خانواده‌ها به شکل غیرمتناسبی بالاتر است. 

پتریک موری مدیر موسسه نظرسنجی دانشگاه مونماوت گفت:‌ «آمریکایی‌ها هر هفته و شاید حتی هر روز، بیشتر از قبل تاثیر این بحران عمومی را حس می‌کنند. این نتایج در عین حال نشان می‌دهد که گروه‌های جمعیتی خاص بویژه جوامع اقلیت، بیش از دیگران آسیب دیده‌اند.» 

شرکت‌کنندگان از طریق گفت‌وگوی تلفنی در نظرسنجی مونماوت شرکت کردند. ۸۵۷ بزرگسال آمریکایی از سوم تا هفتم آوریل در این نظرسنجی تلفنی شرکت کردند. نتایج کامل نظرسنجی با حاشیه خطای مثبت و منفی ۴.۳ در نظرگرفته شده و درصد خطا برای مواردی که حزب سیاسی در نظر گرفته نمی‌شود بالاتر می‌رود.

به گفته کارشناسان، عوامل فراوانی از جمله جغرافیای سیاسی و گرایش‌های حزبی میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان و منابع خبری مختلف، در اختلاف نظر و رویکرد افراد درباره ویروس کرونا، تاثیرگذار بوده است. 

جمهوریخواهان بیش از دموکرات‌ها در مناطق روستایی زندگی می‌کنند که به اندازه شهرها مورد هجوم همه‌گیری بیماری قرار نگرفته، در حالی که دموکرات‌ها بیشتر در شهرهای پرازدحامی چون نیویورک، سیاتل، و سن‌فرانسیسکو زندگی می‌کنند که نرخ بیشتری از بیماری را بروز داده‌اند. 

همچنین آمار حاکی است که جمهوریخواهان بیشتر اخبار را از شبکه خبری فاکس دنبال می‌کنند که مجریان ساعات پربیننده‌اش از جمله شان هنیتی و میهمانان برنامه‌ها برای چند هفته در فوریه و مارس شدت بیماری را کم نشان دادند. کمی قبل‌تر دونالد ترامپ رئیسجمهور جمهوریخواه آمریکا، هشدارهای دموکرات‌‌ها درباره میزان مرگبار بودن ویروس کرونا را «حقه‌ای»‌ علیه اقتصاد آمریکا و حمله به کمپین انتخاباتی خود برای دور دوم ریاست جمهوری خواند. آقای ترامپ همچنین بارها کووید-۱۹ را با آنفلوآنزای عادی مقایسه کرد. (او سپس گفت منظورش از حقه، انتقادهای دموکرات‌ها درباره نحوه پاسخگویی دولت فدرال بوده که به گفته آنها بسیار کند بوده است.)

با این همه، رویکرد جمهوریخواهان درباره ویروس کرونا در حال تغییر است. 

این که جمهوریخواهان گفته‌اند «به شدت نگران نیستند» به این معنی نیست که این بیماری نگرانشان نکرده است. تنها ۲۰ درصد در روز یکشنبه به نظرسنجی آنلاین سیویکز گفتند که «بسیار نگران» هستند، ۳۳ درصد گفتند «نسبتا نگرانند،» ۳۲ درصد گفتند «کمی نگرانند،» و تنها ۱۴ درصد گفتند که اصلا نگران نیستند. سیویکز رفتار افراد را به شکل روزانه بررسی می‌کند. 

© The Independent