شاید آمریکایی‌ها از دو هفته دیگر به تدریج به زندگی عادی بازگردند

نظر فائوچی با دیدگاه‌های دونالد ترامپ مبنی بر بازگشایی اقتصاد از ماه می مطابقت دارد

انتونی فائوچی در حال پاسخ به پرسش خبرنگاران در کاخ سفید، ۱۰ آوریل ۲۰۲۰-JIM WATSON / AFP

متخصص ارشد بیماریهای عفونی آمریکا از کاهش احتمالی مقررات فاصله اجتماعی وآغاز بازگشایی بخش هایی از اقتصاد کشور از ماه آینده میلادی خبر داد. 

این گفته با پیشنهاد قبلی دونالد ترامپ مبنی بر بازگشایی بالقوه بخش‌هایی از اقتصاد کشور از ابتدای ماه می، مطابقت می کند.  

دکتر آنتونی فاوچی، مشاور دونالد ترامپ و مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری های واگیردار آمریکا، به شبکه سی ان ان گفت: « بازگشت به زندگی عادی در بخش‌هایی از کشور احتمالا از ماه آینده شروع خواهد شد. »

او افزود: « ما امیدواریم تا اواخر ماه وقتی به اطرافمان می‌نگریم بگوییم، خب، آیا عنصری اینجا وجود دارد که بتوانیم محتاطانه و با آرامش خاطر آن را به زندگی عادی برگردانیم؟ اگر جواب مثبت است، باید انجام دهیم. اگر نه، به همان وضع ادامه دهیم و منتظر بمانیم. »

آقای فاوچی هشدار داد که بعضی عوامل از جمله تجمعات بزرگ و آغاز سرما در پاییز آینده، می تواند به « بازگشت» ویروس کرونا در جاهایی که اپیدمی به نظر تحت کنترل در آمده، منجر شود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین با اشاره به این که تصمیم گیری در باره برداشتن محدودیت های اقتصادی و مقررات فاصله اجتماعی باید در سطوح ایالتی و محلی اتخاذ شود گفته که تصمیمات باید بسته به نیاز و شرایط هر منطقه گرفته شود و نه براساس یک «الگوی واحد ملی برای همه ».

آقای فاوچی در ادامه اظهار داشت: « ما نمی توانیم مثل زدن کلید برق عمل کنیم و بگوییم، خب الان ماه ژوئن و یا ژوئیه و یا هر زمان دیگری است...دکمه چراغ برمی گردد سرجایش. این بستگی به آن دارد که شما در چه نقطه ای از کشور هستید. این که تجربیات شما از ماهیت این اپیدمی چه بوده و یا این که اصلا تجربه ای از تهدیدهای آن نداشته اید.»

دیگر مقام های رسمی کاخ سفید نیز خوش بینی های محتاطانه آقای فاوچی در باره آغاز لغو محدودیت های قرنطینه  از اول ماه می را تکرار کرده اند. 

استیفن هان، رئیس سازمان غذا و داروی آمریکا نیز در پاسخ به سوال شبکه ای بی سی  در باره مهلت مقرر، گفت: « ما در انتهای تونل نور می بنیم. »

آقای فاوچی از پاسخ به سوال‌ هایی درباره گزارش آخر هفته نشریه نیویورک تایمز به نوعی طفره رفت. گزارشی که می گفت او و سایر اعضای تیم بهداشتی کاخ سفید تلاش کرده بودند تا به رئیس جمهور توصیه کنند که خیلی زودتر یعنی هفته سوم فوریه از آمریکایی ها بخواهد تا فاصله اجتماعی را رعایت کنند. اما آقای ترامپ اواسط ماه مارس یعنی چهار هفته بعد، چنین اعلامیه ای را منتشر کرد.

آقای فاوچی گفت: « ما به این موضوع صرفا از منظر بهداشتی نگاه می کنیم. ما توصیه می کنیم. اغلب مواقع به توصیه های ما عمل می شود و گاهی هم خیر. همین است که هست. »

همزمان آقای فاوچی تایید کرده که اگر مقام های رسمی اعمال مقررات فاصله اجتماعی را زودتر از اواسط ماه مارس شروع کرده بودند، شاید از مرگ بعضی از مردم پیشگیری می شد. اما او تاکید کرد که ماهیت پیچیده اپیدمی جهانی بازاندیشی حدس و گمان ها را سخت می کند. 

آقای فاوچی با اشاره به گستردگی جغرافیایی آمریکا و تنوع جمعیتی به عنوان عوامل بالای بیماری، گفت: « آیا شما می توانستید کمی زودتر اقدام کنید؟ آیا این تاثیری داشت؟ بدیهی است. اما وضعیت حال حاضر ما نتیجه عوامل متعددی است. »

در حالی که فرمانداران ایالت های مختلف که به شدت تحت تاثیر کووید- ۱۹ قرار گرفته اند در باره بازگشایی اقتصادی و لغو زودهنگام مقررات فاصله ابراز تردید کردند. 

فیل مورفی، فرماندار دمکرات ایالت نیوجری در مصاحبه ای با شکبه سی ان ان گفت: « ما ابتدا به بهبود سلامت جامعه نیاز داریم و بعد احیای اقتصادی. الویت بندی ما باید بر این ترتیب باشد. بیم آن دارم که اگر خیلی زود باگشایی کنیم قبل از آن که کمر ویروس را بشکنیم و از نظر بهداشتی و سلامتی بهبود پیدا کنیم، شاید ناخواسته روی آتش بنزین بریزیم. »

© The Independent