بیش از نیمی از مبتلایان در ووهان جزو آمار حساب نشده‌اند

این افراد نشانه‌های بیماری را یا نداشتند یا خیلی کم داشتند

مردی در حال قدم زن با سگ خود در ووهان  - STR / AFP

مطالعه‌ای نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد مردمی که در شهر ووهان چین به کووید ۱۹ مبتلا شدند نشانگان بیماری را یا نداشتند یا آن‌قدر کم داشتند که جزو آمار مبتلایان حساب نشده‌اند.

گروهی از محققان به سرپرستی پزشکان چینی حدود ۲۶ هزار مورد ابتلا به این بیماری را بررسی کردند. این موارد همه در فاصله ماه‌های دسامبر تا فوریه‌ در شهر ووهان (محل مشاهده اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا) مبتلا شده بودند و نتایج آزمایش‌شان مثبت شده بود.

این محققان به جای داده‌های دولت چین، از نتایج آزمایش‌ها استفاده کردند. چون مقامات چین مواردی را که مبتلا بودند ولی نشانگان بیماری را نداشتند، جزو آمارشان به حساب نیاورده بودند.

این مطالعه را پزشکان دانشکده پزشکی تونگجی ووهان، دانشگاه فودان شانگهای و دانشگاه هاروارد ماساچوست انجام داده‌اند و اعلام کرده‌اند که مواردی که نشانگان بیماری را نداشته‌اند یا خیلی کم داشته‌اند، «غیرقابل‌اطمینان‌ به‌شمار می‌آیند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان گفته‌اند «در اینجا موارد غیرقابل‌اطمینان، شامل مواردی می‌شد که نشانگان بیماری را نداشتند یا خیلی کم داشتند و بدون نیاز به مراقبت‌های پزشکی بهبود یافتند، و به همین دلیل جزو آماری که به مقامات ارائه دادند، حساب نشده‌اند.»

آنان افزودند: «دست کم ۵۹ درصد موارد ابتلا در ووهان غیرقابل‌اطمینان است و احتمالاً شامل مواردی می‌شده که نشانگان نداشته‌اند یا خیلی کم داشته‌اند.»

این مقاله که هنوز داوری نشده است، اوایل ماه جاری در تارنمای مخصوص انتشار نسخه پیش‌نویس مقالات، با نام مِدآرشیو، منتشر شده است.

این مطالعه در پی افزایش نگرانی‌ها پیرامون نحوه ثبت آمار بیماران بی‌نشانگان در چین در دوره شیوع جهانی ویروس کرونا انجام شده است.

بر اساس گزارش روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست، طبق آمار دولت چین، تعداد بیماران کووید ۱۹ که علائم بیماری را دیر نشان داده‌اند یا اصلاً علائمی نداشته‌اند، ممکن است تا یک سوم تعداد کسانی بوده باشد که نتیجه آزمایش‌شان مثبت شده است.

برآورد محققان ووهان نشان می‌دهد که تا ۱۸ فوریه، زمانی که چین تعداد مبتلایان را ۷۲ هزار نفر در کل کشور اعلام می‌کرد، بیش از ۲۶ هزار مورد غیرقابل‌اطمینان در این شهر وجود داشته است.

اما در این مطالعه آمده ست که طبق مدل‌سازی‌ها، تعداد کل مبتلایان ممکن است بسیار بیشتر از آمار اعلام شده بوده باشد.

در این مطالعه آمده است: « پیش‌بینی کردیم تا ۱۸ فوریه تعداد کل موارد غیرقابل‌اطمینان [در ووهان] ۲۶ هزار و ۲۵۲ نفر باشد که این تعداد به آمار اعلام‌شده‌، ۲۵ هزار ۹۶۱ نفر، نزدیک بود. اما تعداد کل کل بیماران را ۱۲۵ هزار و ۹۵۹ نفر برآورد کردیم.»

چین اعلام کرده است که تا روز چهارشنبه در کل کشور بیش از ۸۰ هزار نفر به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و بیش از ۳ هزار نفر جان باخته‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان