المپیک ۲۰۲۰ «لغو نمی‌شود»، شاید به تعویق بیافتد

برنامه‌های آغاز حمل مشعل المپیک از ۲۶ مارس به اجرا در خواهد آمد

نخست وزیر ژاپن می‌گوید اگر حفظ «شکل کامل» المپیک ممکن نباشد به تعویق انداختن آن یکی از گزینه‌ها است- CHARLY TRIBALLEAU / AFP

یوشیرو موری، رئیس کمیته برگزاری المپیک ۲۰۲۰ توکیو می‌گوید: المپیک لغو نخواهد شد اما تعویق آن یکی از چند گزینه‌ای است که برگزارکنندگان مد نظر دارند.

آقای موری گفت: «ژاپن به هیچ وجه در نظر ندارد برگزاری المپیک را لغو کند» و برنامه‌های آغاز حمل مشعل المپیک از ۲۶ مارس به اجرا در خواهد آمد.

او گفت برگزارکنندگان به مدت چهار هفته بحران جهان‌گستر ویروس کرونا را رصد و سپس تصمیم‌گیری خواهند کرد که چه کاری انجام دهند و به تعویق انداختن مسابقات هم یکی از چند گزینه مورد نظر است.

پیش از این اظهارات، کانادا اعلام کرده بود که ورزشکارانش را به مسابقات المپیک نمی‌فرستد و از کمیته بین‌المللی المپیک (آی.او.سی) درخواست کرد «بازی‌ها را یک سال به تعویق بیندازد».

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن هم روز دوشنبه به هنگام سخنرانی در مجلس نمایندگان ژاپن گفت اگر حفظ «شکل کامل» المپیک ممکن نباشد به تعویق انداختن آن یکی از گزینه‌ها است.

وی توضیح داد: «اگر چنین کاری دشوار باشد، با توجه به آن که سلامت ورزشکاران اولویت اصلی المپیک است، راهی جز تعویق مسابقات وجود نخواهد داشت».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای موری هم در نشستی خبری گفت: «آن‌قدر نادان نیست که فکر کند اگر هم مسابقات را برگزار کنند ورزشکاران و تماشاگران در کشاکش بحران جهانی کرونا به المپیک می‌آیند.»

اما او با اشاره به مبلغ هنگفتی که تاکنون برای انجام این مسابقات صرف شده است، گفت به نظر کمیته بین‌المللی المپیک، لغو بی‌درنگ مسابقات «نه به نفع ورزشکاران است، نه به نفع دست‌اندرکاران».

آقای موری گفت تعویق انداختن مسابقات به سال ۲۰۲۱ را رد نمی‌کند ولی «به عنوان کمیته المپیک توکیو، خواهان برگزاری المپیک در سال ۲۰۲۰ هستیم».

اما کمیته بین‌المللی المپیک سرانجام روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای پذیرفت که تعویق انداختن مسابقات نیز ممکن است. این در حالی است که توماس باخ رئیس این کمیته تا هفته پیش هم اصرار داشت «هیچ برنامه دومی» برای برگزاری المپیک وجود ندارد.

بیانیه کمیته بین‌المللی المپیک بعد از برگزاری نشست هیئت اجرایی آن منتشر شد و در آن آمده است که زمان آن فرا رسیده تا کمیته «گام بعدی برای برنامه‌ریزی را بردارد».

آقای باخ می‌گوید: «سلامت آدم‌ها بر همه چیز و از جمله برگزاری مسابقات اولویت دارد. کمیته بین‌المللی المپیک می‌خواهد به یافتن راهکار کمک کند، اما نخستین اصل ما حفظ سلامت تمامی دست‌اندرکاران است.»

مشعل المپیک در روز جمعه به شهری در شمال ژاپن رسید و به رغم محدودیت‌هایی که برگزارکنندگان اعلام کرده بودند، هزاران نفر برای تماشا جمع شده بودند. به گفته موری قرار است حمل مشعل در سراسر ژاپن از پنج‌شنبه آغاز شود ولی ممکن است مقامات محلی برگزارکننده در شمال ژاپن هم تصمیم به تعویق آن بگیرند.

© The Independent

بیشتر از ورزش