عضو کمیته المپیک: امکان لغو یا تعویق المپیک ۲۰۲۰ وجود دارد

«در صورت شیوع گسترده کرونا می‌توان مسابقات را ۲۰۲۱ برگزار کرد»

دیک پاوند می‌گوید این کمیته کاملا متعهد است که بازی‌های المپیک در همان تاریخ ۲۴ ژوئیه برگزار شود- JUSTIN TALLIS/AFP

دیک پاوند، عضو کمیته بین‌المللی المپیک (آیو.او.سی)، روز چهارشنبه گفت اگر سلامت جهان به دلیل ویروس کرونا با خطر مواجه باشد، المپیک ۲۰۲۰ توکیو لغو خواهد شد یا به تعویق خواهد افتاد.

پاوند گفت، این که المپیک به زمان دیگری در یک سال بعد موکول شود غیرممکن نیست، اما ورزشکارانی که خود را برای توکیو آماده می‌کنند، بدانند که آی.‌او.‌سی کاملاً متعهد است که این بازی‌ها در همان تاریخ ۲۴ ژوئیه برگزار شود و شاهد حضور ورزشکاران در آیین گشایش باشد.

پاوند گفت: «فقط اگر این ویروس بدترین پیامد ممکن را داشته باشد و به طور واقعی همه‌گیر شود یا سلامت جهان به خطر افتد، علی‌رغم میل‌مان باید بگوییم که حفظ سلامت جهانیان بی‌شک از المپیک مهم‌تر است. ولی نهایت سعی‌مان را می‌کنیم که فرصت ورزشکاران برای شرکت در المپیک از بین نرود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاوند گفت که دست‌اندرکاران زیادی در هر گونه تصمیم‌گیری در مورد لغو یا تعویق المپیک، نهادهایی از جمله آی‌او‌سی، مقامات توکیو، دولت‌ها و موسسات بین‌المللی که حس می‌کنند برگزاری مسابقات خطر دارد، دخیل خواهند بود.

به نظر پاوند، مشکل‌سازی ویروس کرونا برای المپیک توکیو بیش از مشکل‌سازی ویروس زیکا برای المپیک ۲۰۱۶ ریو است، اما دلیلی ندارد که در حال حاضر به سراغ گزینه‌های جانشین بروند.

او گفت: «می‌دانیم که کرونا به آسانی شیوع می‌یابد و آشفتگی ایجاد می‌کند... اما در اوج فصل آنفلوانزا هستیم که به طور سنتی ژانویه و فوریه در زمستان است و سپس در ماه‌های گرم رو به کاهش و افت می‌گذارد.ب نابراین اگر روند همان نوع باشد، به ماه‌های آوریل، مه و ژوئن که برسیم اوضاع عادی شده است.»

همان روزی که پاوند این سخنان را گفت، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، خواهان توقف دو هفته‌ای مسابقات ورزشی شد. این در حالی است که  جان سپردن دو نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در آن کشور سبب شده است تا نگرانی در مورد لغو المپیک توکیو افزایش یابد.

تعلیق و لغو مسابقات

ویروس کرونا به برگزاری شماری از مسابقات ورزشی بین‌المللی لطمه زده است، به طوری که برخی از مسابقات به تعویق افتاده‌اند و برخی به کلی لغو شده‌اند.

شیوع ویروس کرونا  که شبیه ویروس آنفلوانزا است، اواخر سال گذشته از بازار فروش حیوانات غیر اهلی در شهر ووهان در مرکز چین آغاز شد و تاکنون حدود ۸۰ هزار نفر را مبتلا کرده است و جان بیش از ۲۷۰۰ نفر را گرفته است که اکثر قریب به اتفاق آن‌ها ساکن چین بودند.

پاوند گفت، اگر تغییر زمان المپیک ضروری باشد، می‌توان روی کاغذ آن را تا همان زمان در سال ۲۰۲۱ به تعویق انداخت. یعنی المپیک را دیگر به اواخر امسال موکول نمی‌کنند، زیرا با زمان‌بندی فشرده سایر مسابقات ورزشی تداخل خواهد داشت.

پاوند گفت: «به‌خصوص در آمریکای شمالی و اروپا تمام ورزش‌های دانشگاهی، فوتبال و بیسبال باید برگزار شود. ورزش‌های زیادی از تلویزیون پخش می‌شوند و اگر المپیک را روی سر آن‌ها هوار کنیم، خیلی بد می‌شود.»

پاوند افزود که آی.‌او.سی همچنان در تماس دائم با سازمان بهداشت جهانی است و به ارزیابی این سازمان در مورد برگزاری یا لغو بازی‌ها و سایر گزینه‌ها نیاز دارد.

او گفت: «قصد داریم بازی‌ها را ۲۴ ژوئیه برگزار کنیم، مگر آن که کارد به استخوان رسیده باشد. در حال حاضر چنین قصدی داریم و در همین مسیر جلو می‌رویم، مگر آن که مقامات دولتی و مقامات بهداشت مانع شوند.»

بیشتر از ورزش