نادیده گرفتن هشدار‌های سازمان‌های اطلاعاتی درباره کرونا توسط ترامپ

مقامات کاخ سفید گفته بودند اگر ترامپ جدی عمل نکند، انتخاب مجددش به خطر می‌افتد

 کاخ سفید مقاله واشینگتن پست را شرم آور خوانده و گفته دونالد ترامپ اقداماتی تاریخی و تهاجمی برای سلامت مردم انجام داده است - SAUL LOEB / AFP

بر اساس گزارشی که روزنامه واشینگتن پست منتشر کرده است، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، گزارش‌های آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا را که در ماه ژانویه به او ارسال و در آن در خصوص مقیاس و شدت شیوع ویروس کرونا هشدار داده شده بود، نادیده گرفته است.

این روزنامه با استناد به اظهارات مقامات آمریكایی كه در جریان گزارش‌ها و هشدارهای این آژانس‌ها بوده‌اند، گزارش داد كه سازمان‌های اطلاعاتی در این گزارش‌ها ماهیت و شیوع جهانی ویروس و اقدام چین در کمتر نشان دادن شیوع و شدت آن و همچنین نیاز احتمالی اقدامات دولت برای مهار آن را به تصویر می كشند. اما در مقابل ترامپ تصمیم گرفت که این گزارش‌ها را نادیده بگیرد و یا جدی بودن آنها را مطرح نکند. 

یکی از مقاماتی که با واشینگتن پست صحبت کرده، گفته است: «شاید دونالد ترامپ چنین انتظاری نداشت، اما بسیاری از افراد دیگر در دولت بودند که چنین انتظاری داشتند. آنها فقط نتوانستند او را به انجام كاری در این زمینه وادار کنند. سیستم چشمک قرمز می‌زد.» چنین اشاره‌ای نشان می‌دهد که از نظر دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا، اوضاع حتی از ماه ژانویه هم در حالت بحرانی بوده است و نیازمند توجه این کشور برای اتخاذ تدابیر جدی، در حالی که در همان هفته‌ها، ترامپ و مقامات دولت او، احتمالی برای چنین گستردگی قائل نبودند. 

دفتر سازمان سیا و همین طور مدیراطلاعات امنیت ملی در آمریکا از اینکه در خصوص این مقاله اظهار نظر کنند خودداری کرده‌اند. کارکنان کاخ سفید هم در جواب خبرنگار شبکه سی ان ان در خصوص این وضعیت، آنها را به اظهارات سخنگوی کاخ سفید در این زمینه حواله داده‌اند که در آن به تحسین از اقدامات دونالد ترامپ می‌پردازد: «رئیس جمهور ترامپ اقداماتی تاریخی و تهاجمی را برای محافظت از سلامتی، ثروت و ایمنی مردم آمریکا اتخاذ کرده است، در حالی که رسانه‌ها و دموکرات‌ها تصمیم گرفتند فقط روی سیاست‌های احمقانه یک استیضاح شرم‌آور تمرکز کنند.» سخنگوی کاخ سفید همچنین مقاله واشینگتن پست را «منزجر کننده، نفرت آور و شرم آور» خوانده است و گفته که با استفاده از «منابع ناشناس» تلاش کرده است که «تاریخ را بازنویسی کند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع آگاه به سی ان ان گفته است که در ماه ژانویه و فوریه، گزارش‌های مربوط به تهدید ناشی از ویروس کرونا با کمیته‌های اطلاعاتی کنگره نیز درمیان گذاشته شده است. 

این منبع آگاه گفته است که گزارش‌های اطلاعاتی پیش‌بینی نکرده‌اند كه چه زمانی ویروس، ایالات‌متحده را از خود متاثر خواهد کرد و یا چه اقداماتی در پاسخ به چنین تهدیداتی باید اتخاذ شود. اما در این گزارش‌ها شیوع ویروس در چین و سپس سایر کشورها بررسی شده و هشدار داده شده است که مقامات چینی در پی به حداقل رساندن تبعات این «ضربه» هستند.

به گزارش واشینگتن پست، دستیارهای ترامپ در داخل دولت بیهوده سعی کردند او را نسبت به جدی بودن ویروس متقاعد کنند. دو مقام بلندپایه دولت گفته‌اند وزیر بهداشت و خدمات انسانی تا ۱۸  ژانویه قادر به گفت‌وگو با ترامپ درخصوص ویروس کرونا نبودند، زمانی که او در این خصوص صحبت کرده و هنگام طرح مسائلی در خصوص ویروس کرونا، ترامپ صحبت او را قطع کرد تا بپرسد فروش محصولات سیگار‌های الکترونیکی کی از سر گرفته می‌شود. 

در اواخر ماه ژانویه، در تلاش برای متقاعد کردن افراد بلندپایه دولتی در خصوص اهمیت مانیتور کردن وضعیت گسترش ویروس کرونا، دستیاران ترامپ با مسئول دفتر ترامپ میک مالوینی ملاقات کردند. دو تن از مقامات کاخ سفید تاکید کرده بودند که اگر کاخ سفید با جدیت با موضوع ویروس برخورد نکند، این موضوع برای ماه‌ها در راس مسائل باقی خواهد ماند و ترامپ در خطر از دست دادن انتخاب مجدد خواهد بود.

مولوانی پس از آن جلسات منظمی را برگزار کرد، هرچند مقامات به واشینگتن پست گفتند که ترامپ موضوع ویروس کرونا را جدی نمی‌گرفت زیرا فکر نمی‌کرد که ویروس کرونا به طور گسترده در ایالات متحده منتشر شده باشد.

به نوشته این روزنامه‌ آمریکایی، به نظر می‌رسد که رئیس جمهوری آمریکا تهدید ویروس را با توجه به اطلاعاتی که توسط رئیس‌جمهوری چین مطرح می‌شد، جدی نمی‌گرفت. دولت چین، طی هفته‌های اول پس از اشاعه این ویروس در چین، دائما سعی در مخفی کردن تاثیرات و گسترش آن در کشور داشت. 

این موضوع باعث گمراهی و سردرگمی در خصوص ارزیابی تاثیرات این ویروس و اتخاذ تصمیمات جدی توسط کشورهای دیگر برای جلوگیری از گسترش آن بود. بسیاری هم اکنون چین را به دلیل رفتار و سیاست‌های هفته‌های اول پس از انتشار ویروس کرونا در این کشور، مورد انتقاد قرار می‌دهند. 

مقامات دولتی به واشینگتن پست گفته‌اند كه حتي پس از اصرار برخی از مشاورانش مبنی بر اينكه چين داده‌های نادرستی درمورد عفونت و ميزان مرگ و مير بيماری ارائه می‌دهد، ترامپ رسما در اواخر ژانویه از چين در مورد ويروس کرونا تمجيد كرد. در جلسه ماه فوریه، ترامپ اظهار داشت كه اگر او فشار بیشتری به رئیس‌جمهوری چین وارد كند ، پكن كمتر احتمال دارد كه چگونگی برخورد با این شیوع را به اشتراک بگذارد.

حتی وقتی که ویروس به آمریکا رسید، ترامپ با اینکه چنین موضوعی را یک تهدید جدی قلمداد کند، مخالفت کرده است. دو مقام بلندپایه دولت ترامپ گفته‌اند وقتی او از سفر هند بازمی‌گشت، از اینکه مقامات مرکز پیشگیری از بیماری‌ها «سرمایه‌گذاران را می‌ترسانند»، شکایت کرده بود. آنها گفته بودند که در اواخر فوریه، شیوع ویروس کرونا، باعث تغییر شدید در زندگی عادی خواهد شد.