تحقیق جدید: ویروس کرونا می‌تواند تا سه روز روی سطوح، زنده بماند

ویروس عامل بیماری کووید۱۹،  تا سه ساعت در ذرات هوا قابل تشخیص است

تصویری که در ۱۲ مارس توسط موسسه ملی سلامت (ان.ای.اچ) منتشر شده و زیر میکروسکوپ الکترونی، انتقال ویروس سارس-کو-۲ را که منجر به ابتلای ویروس کووید-۱۹ می‌شود، نشان می‌دهد. 
Handout /AFP

 تحقیق جدیدی که درباره پایداری و استقامت ویروس کرونا انجام شده است نشان می‌دهد که این ویروس بر روی سطوحی خاص مانند پلاستیک و فولاد می‌تواند تا سه روز زنده بماند.

در پژوهشی جدید که در مجله پزشکی نیو انگلند (The New England Journal of Medicine) منتشر شده است، دانشمندان به این نتیجه رسیدند ویروس کرونای سارس ۲ (SARS-CoV-2) که عامل بیماری کووید۱۹ است، تا سه ساعت در ذرات هوا، تا چهار ساعت روی مس، تا ۲۴ ساعت روی مقوا و تا سه روز روی سطوح پلاستیکی و فولادی قابل تشخیص است.

این پژوهش که تحت نظر موسسه ملی حساسیت و بیماری‌های مسری انجام شد به دنبال مطالعه رفتار ویروس بود که چگونه از فردی مبتلا از طریق سرفه یا لمس اشیا و سطوح مختلف در محیط خانه یا بیمارستان انتقال می‌یابد.

این پژوهش نشانگر خطر عمده ابتلا به ویروس از طریق لمس اشیای آلوده است ولی همچنین نشان می‌دهد خطر انتقال آن از طریق ذرات هوا هم، هر چند کمتر ولی، وجود دارد.

برای هفته‌ها، کارشنان مختلف همسو با سازمان جهانی بهداشت باور داشتند این بیماری از طریق ذرات هوا قابل انتقال نیست اما پژوهش جدید نشان می‌دهد وقتی فردی مبتلا عطسه یا سرفه کند این بیماری از طریق ذرات هوا نیز قابلیت انتقال دارد.

با این وجود، ویروس آنقدر در هوا مسری باقی نمی‌ماند که برای اکثر افرادی که در فاصله‌ای نزدیک از فرد مبتلا نباشند، خطرناک باشد. به جای آن، به یافته این پژوهش، تا حدود ۳۰ دقیقه در هوا حرکت می‌کند تا بر روی سطحی بنشیند.

در محیطی تحت کنترل که با دما و رطوبتی شبیه محیط بیمارستان طراحی شده بود و دانشمندان از طبلی چرخان برای معلق نگه داشتن ذرات آلوده هوا استفاده کردند این ویروس تا حدود ۳ ساعت زنده باقی ماند گرچه قابلیت مسری بودن آن در طول این مدت به شدت کاهش یافت.

این واقعیت که ویروس می‌تواند در ذرات هوا زنده و مسری باقی ماند خیلی برای کارمندان نظام پزشکی که هر روز به مداوا و مراقبت از بیماران مشغول هستند، نگران کننده است گرچه افرادی که در خط مقدم مبارزه علیه کووید۱۹ قرار دارند هم‌اینک نیز تمهیدات ایمنی و محافظتی شدیدی اتخاذ کرده‌اند.

در تحقیقی دیگر که پیشتر در ماه جاری میلادی در مجله انجمن پزشکی امریکا (جاما) منتشر شده بود، این ویروس روی دستگاه کمکی تنفس در اتاق بیمارستان فرد مبتلای سنگاپوری نشسته بود که فقط می‌توانست از طریق ذرات هوا به آنجا منتقل شود.

موسسه ملی حساسیت و بیماری‌های مسری نشان داد این ویروس از همه طولانی‌تر بر روی سطوح پلاستیکی و فولادی و تا ۷۲ ساعت باقی می‌ماند. اما در این مورد هم قابلیت شیوع و تعداد ویروس‌ها به شدت در طول آن زمان کاهش یافت. اما در نقطه مقابل، بر روی سطوح مسی این ویروس تنها ۴ ساعت طول می‌کشد تا خنثی شود.

دانشمندان همچنین قادر به مقایسه ویروس کرونای سارس ۲ با ویروس کرونای سارس ۱ بودند که عامل بیماری همه‌گیر سارس در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ بود.

گرچه هر دوی این ویروس‌ها تحت این پژوهش رفتاری مشابه داشتند اما به یافته دانشمندان، بیشتر موارد انتقال ویروس کرونای سارس ۲ به نظر می‌رسد به جای بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها در اجتماع و بین مردم اتفاق می‌افتد.

© The Independent

بیشتر از زندگی