مدیر مرکز تحقیقات بریتانیا: تولید واکسن کرونا یک سال طول می‌کشد

سر مارک والپورت می‌گوید بعید است برای این دور از همه‌گیری واکسن داشته باشیم

پژوهشگران بسیاری از سراسر جهان در تلاش برای تولید واکسن کووید-۱۹ هستند - REUTERS/Andreas Gebert

به گفته مدیر مرکز تحقیقات و نوآوری دولت بریتانیا، تولید واکسن کووید-۱۹ احتمالا یک سال طول می‌کشد. 

سر مارک والپورت، رئیس مرکز تحقیقات و نوآوری دولت بریتانیا و مشاور علمی ارشد، گفت: «بعید است بتوانیم برای این دور از همه‌گیری، واکسن داشته باشیم.»

اظهارات او پس از گزارش‌هایی عنوان می‌شود که می‌گویند تحقیقات در تحقیق کالج کینگ در لندن، به معنای آن است که واکسن می‌تواند طی چند ماه آینده روی انسان آزمایش شود. 

سر مارک در مصاحبه با شبکه خبری اسکای گفت:‌ «واکسن با سرعت بالا تهیه شده است و بنابراین کاندیداهای زیادی موجود است:‌ شرکت‌های بزرگ، شرکت‌های کوچک، دانشگاه‌ها، همه در حال کارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت:‌ «چالش، در کسب اطمینان از این است که واکسن بی‌خطر و موثر باشد، و این بخش کار است که به زمان خاصی نیاز دارد. بنابراین نگاه واقعگرایانه این است که بسیار بعید به نظر می‌رسد که برای این دور از همه‌گیری بتوانیم واکسن داشته باشیم. داریم درباره ماه‌ها، نزدیک یک سال، صحبت می‌کنیم.»

مشاور ارشد علمی سابق دولت، تلاش‌های تحقیقاتی دولت بریتانیا را برای تولید واکسن بیماری بر عهده دارد. 

شماری از پژوهشگران در سرتاسر جهان برای تولید درمان کووید-۱۹ تلاش می‌کنند. کووید-۱۹ بیش از ۱۵۰ هزار نفر را در سرتاسر جهان آلوده کرده است و پیش‌بینی می‌شود که شمار مبتلایان افزایش یابد. 

دانشمندان در ایالات متحده از داوطلبان دعوت کرده‌اند تا در ازای دریافت مشوق مالی، برای دوره آزمایشی واکسن پا پیش بگذارند. 

اما روزنامه آبزرور می‌گوید که دانشمندان نگران آن هستند که تصمیم بریتانیا به خروج از آژانس داروی اروپا در چارچوب برگزیت، احتمالا باعث می‌شود که نسبت به کشورهای اتحادیه اروپا دیرتر به هرگونه واکسن برسد. 

سر مارک در سخنانی درباره مسئله رقم نهایی مبتلایان به ویروس کرونا، گفت: «به مرور زمان احتمال این که درصد بالایی از جمعیت جهان این بیماری را بگیرند، بسیار بالاست. بیشتر مردم نوع بسیار ملایم آن را می‌گیرند و بسیاری از افراد نیز به نوع حاد مبتلا می‌شوند.»

او همچنین نحوه رسیدگی دولت بریتانیا به همه‌گیری را ستایش کرد و گفت:‌ «بریتانیا دارای عمیق‌ترین سیستم مشاوره علمی در شرایط اضطراری در مقایسه با هر کشوری در جهان است که می‌توانم فکرش را بکنم.» 

او همچنین انتشار داده‌های اطلاعاتی را که مبنای مدل‌سازی پاسخ به همه‌گیری قرار گرفت، تصمیمی «کاملا درست» توصیف کرد. 

© The Independent

بیشتر از جهان