حملات هوایی آمریکا در عراق به دنبال قتل دو آمریکایی و یک بریتانیایی

پنتاگون اعلام کرد که این حملات دفاعی، در واکنش به خطرات ناشی از گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت ایران انجام شد

وزارت دفاع آمریکا در یک بیانیه گفت هدف حملات، پنج انبار اسلحه متعلق به کتائب حزب الله بوده است - AFP

وزارت دفاع آمریکا تایید کرد نیروهای ایالات متحده در تلافی حملات موشکی روز چهارشنبه که به قتل دو آمریکایی و یک بریتانیایی منجر شد، اهدافی را در نزدیکی بغداد زیر حملات هوایی گرفته‌اند.

وزارت دفاع در یک بیانیه گفت هدف حملات، پنج انبار اسلحه متعلق به کتائب حزب الله، گروه شیعه تحت حمایت ایران بوده که از آن برای حمله علیه نیروهای آمریکا و متحدانش استفاده می‌شده است.

روز پنجشنبه، پنتاگون گفت چنین تصور می‌شود گروه تحت حمایت تهران در پس حمله موشکی علیه اردوگاه تاجی در نزدیکی پایتخت عراق بوده است. در این حمله علاوه بر تلفات جانی، ۱۴ نفر نیز مجروح شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه پنتاگون می‌افزاید: «این حملات دفاعی، در محدوده ای متناسب و واکنشی مستقیم به خطرات ناشی از گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت ایران بوده که همچنان به پایگاه‌های نیروهای ائتلاف موسوم به عملیات عزم راسخ، حمله می‌کرده‌اند.»

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفت: «ایالات متحده حمله علیه منافع، متحدان و شهروندانش را تحمل نمی‌کند. همانطور که در ماه‌های اخیر نشان داده‌ایم، برای حفاظت از نیروهایمان در عراق و منطقه، هر اقدامی لازم باشد انجام می‌دهیم.» 

هنوز تلفات و خسارات وارده از حملات اخیر روشن نشده است.

وزارت دفاع آمریکا تایید کرده که یکی از قربانیان حملات چهارشنبه شب علیه پایگاه تاجی، خانم برودی گیلون، عضو ۲۶ ساله کادر پزشکی ارتش بریتانیا بوده است.

او در حین خدمت به عنوان داوطلب در گروه ضربتی گارد ایرلند کشته شد.

فرمانده خانم گیلون، در قدردانی از خدمات او گفت «برودی» فردی «بسیار محبوب» بود و او «مفتخر و مغرور» است که در کنار او خدمت می‌کرده است.

ویلیام لیک، فرمانده واحد اسکاتلندی و ایرلندی موسوم به «یومانری» در مورد خانم گیلون گفت: «او سربازی برجسته، متعهد به خدمت و مصمم به کمک به دیگران، پیشرفت و تجربه کار بود.»

«او در مدت کوتاهی که (در پایگاه خدمت کرد) دستاوردهای بسیاری داشت و کاملا روشن بود که راهش در خدمات نظامی و غیرنظامی بسیارروشن است. فقدانش عمیقا احساس می شود. به خانواده و عزیزان او از صمیم قلب تسلیت می‌گویم و به فکرشان هستم . برای آن‌ها و خانواده بزرگ واحدهای نظامی‌امان دعا می کنم.»

پیشتر در روز پنجشنبه، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفته بود حمله (شب پیش از آن) «تحمل نمی‌شود» و دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا آن را اقدامی «بزدلانه» خواند.

او افزود: «ما در مقابل این اقدامات دلخراش از خودمان دفاع می کنیم. عاملین (این حمله) باید پاسخگو باشند.»

در روز سوم ژانویه، نیروهای آمریکایی به دنبال حمله‌ای که در ماه دسامبر به مرگ یک پیمانکار آمریکایی (در یک پایگاه نیروهای ائتلاف در عراق) منجر شد، در اقدامی که یک حرکت تلافی جویانه تلقی شد، قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس جمهوری اسلامی را ترور کردند.

متعاقب آن، آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری‌اسلامی گفت «انتقامی سخت» از قتل آقای قاسمی گرفته خواهد شد.

© The Independent