رای پارلمان عراق؛ خروج نیروهای آمریکایی

نخست وزیر عراق: سلیمانی آمده بود تا پاسخ ایران به عربستان را بدهد

در حالی که تشییع جنازه قاسم سلیمانی در شهرهای اهواز و مشهد برگزار شده، از عراق خبر می‌رسد که پارلمان این کشور رای به خروج فوری نیروهای آمریکایی از خاک عراق داده است.

نشست اضطراری پارلمان عراق، در واکنش به زیر پا گذاشتن «حاکمیت ملی عراق» تشکیل شد. 

«شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» پیش از شروع جلسه پارلمان در صفحه توئیتر خود نوشت که «اگر پارلمان تصمیم مناسب و مقتضی را در برابر تجاوزات آمریکا به حاکمیت و تعدی به جان عراقیها اتخاذ نکند، دیگر جلسات و  تصمیماتی که این مجلس بگیرد، هیچ ارزشی نخواهد داشت».

حمله پهپادی آمریکا به فرماندهان نیروی قدس سپاه و حشدالشعبی دلیل اصلی‌ست که عراق می‌گوید باعث خدشه‌دار شدن حاکمیت ملی عراق شده است. 

نشست فوق العاده پارلمان عراق به ریاست «محمد حلبوسی» و با مشارکت «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر، «خروج فوری یا تعیین جدول زمانی و هم‌زمان محدود شدن نقش نیروهای آمریکایی به آموزش و مبارزه با داعش» را به رای گذاشت که «خروج فوری» رای آورد.

«محمد حلبوسی» رئیس پارلمان متن نامه «عبدالمهدی» را برای نمایندگان قرائت کرد که در آن نخست وزیر عراق  گفته «آمریکا به ما اطلاع داده که اسرائیل، انبارهای حشد شعبی را در تابستانی که گذشت،‌هدف حملات هوایی قرار داده بود».

طبق این مصوبه «درخواست کمک عراق برای مقابله با داعش» لغو می‌شود و حضور «هر نیروی خارجی» و استفاده از «حریم دریایی، هوایی و زمینی» این کشور غیرقانونی است. علاوه بر این اجازه استفاده از سلاح فقط در انحصار «دولت عراق» خواهد بود.

نخست وزیر عراق هم‌چنین گفت که «خروج پنج‌هزار نیروی آمریکایی هم به نفع عراق است و هم به نفع آمریکا». 

در این جلسه پارلمان، عادل عبدالمهدی، تعریف کرد که «صبح روزی که قاسم سلیمانی ترور شد با این فرمانده سپاه قدس قرار داشته است تا سلیمانی واکنش ایران به پیام عربستان را به نخست وزیر عراق بدهد». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عادل عبدالمهدی ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی  و ابومهدی مهندس، فرمانده ارشد حشد شعبی را یک «ترور سیاسی» نامیده است. به زعم نخست وزیر عراق این حادثه باعث خواهد شد که عراق نفوذ خود برای رفع تنش ایران با آمریکا را تا اندازه بسیاری از دست بدهد.  

از سوی دیگر امروز ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا اعلام کرد که به دلیل حملات راکتی حزب‌الله به پایگاه‌های این ائتلاف، به طور رسمی به آموزش نیروهای عراقی برای مبارزه با داعش خاتمه می‌دهد. 

این در حالی‌ست که وزارت خارجه کشور عراق هم با انتشار بیانیه‌ای حمله پهپاد آمریکایی را نقض آشکار «حاکمیت عراق» و «توافق برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی ضد داعش» خواند و از آمریکا به «شورای عالی امنیت سازمان ملل» شکایت کرد.