درخواست کمک پنج میلیارد دلاری ایران از صندوق بین‌المللی پول

ایران می‌گوید برای مقابله با کرونا نیاز به منابع مالی دارد

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در پستی اینستاگرامی خواستار بهره‌مندی ایران از پنج میلیارد دلار تسهیلات صندوق بین‌المللی پول شد تا با استفاده از آن با شیوع کروناویروس (کووید-۱۹) مقابله کند.

همتی در نامه‌ای به کریستالینا گئوگیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول نوشت: «با توجه به اعلام رسمی شما برای پشتیبانی از اعضا و با توجه به شیوع گسترده کرونا در ایران و سهمیه جمهوری اسلامی در این صندوق، خواستار استفاده از تسهیلات تامین مالی سریع RFI هستیم.»

از سوی دیگر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که در روزهای اخیر بر خلاف رویه معمول ساکت‌تر بوده، در پستی اینستاگرامی نوشت که بانک مرکزی از صندوق بین‌المللی پول درخواست کمک مالی کرده است.

او همچنین در حساب توییتر خود از صندوق بین‌المللی پول و هیات‌مدیره‌اش خواسته با تصویب کمک مالی به ایران، مسئولانه عمل کنند و در «طرف درست تاریخ» قرار بگیرند.

در ابتدای شیوع کرونا در ایران برخی چهره‌های سیاسی خواستار قرنطینه شهرها با هدف کنترل بیماری کووید-۱۹ شده بودند. آن‌ها هشدار داده بودند که در صورت کنترل نشدن این بیماری ممکن است ایران ناچار شود از جامعه جهانی کمک مالی بگیرد. برای مثال، ابوالفضل حسن‌بیگی، نماینده دامغان در روز ۷ اسفند نسبت به سونامی کرونا هشدار داد و گفت: «این می‌تواند یک خطر بزرگ باشد و یک سونامی در کشور ایجاد کند و میلیاردها دلار باید از دنیا کمک بگیریم و برای مقابله با این قضیه قرض کنیم. این مسئله را باید جدی بگیریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تردیدی وجود ندارد که ایران برای مواجه با بحران جاری که به دلیل سوء‌مدیریت‌ها و پنهان‌کاری‌ها همچنان در حال وخیم‌تر شدن است، به منابع مالی نیاز دارد. به طور همزمان این پرسش مطرح است که باتوجه به فقدان یک برنامه ریزی جامع و ادامه بی‌تدبیری‌ مسئولان، منابع مالی در چه مسیری هزینه خواهد شد.

این در حالی است که هنوز سرنوشت ۷.۵ تن کمک‌های بشردوستانه و تجهیزاتی که سازمان جهانی بهداشت ۱۳ اسفندماه به ایران ارسال کرده بود، روشن نیست. هواپیمای نظامی امارات متحده عربی این کمک‌ها-شامل صدها هزار دستکش، ماسک‌های جراحی و تجهیزات حفاظتی- را به ایران آورد. تجهیزاتی که به گفته سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۱۵ هزار نفر از کادر درمانی را تحت حمایت قرار می‌دهد. یونیسف نیز ۱۵ اسفندماه از ارسال یک محموله چهار و نیم تنی برای مهار کرونا در ایران خبر داد.

با این وجود کمبود یا نایاب بودن ماسک و تجهیزات حفاظتی و مواد ضدعفونی کننده، نه تنها برای مردم عادی، بلکه برای کادر درمانی نیز ملموس است و هر روز تعداد بیشتری از پزشکان و پرستاران جان خود را از دست می‌دهند.

در همین حال اروپا نیز پیشنهاد بسته کمک پنج میلیون یورویی برای ایران را مطرح کرده و ایالات متحده نیز می‌گوید آماده کمک است. اما مقامات تهران اصرار دارند که کمک را به صورت نقدی دریافت کنند.

بیشتر از