طفره رفتن روحانی از پذیرش مسئولیت ستاد مقابله با کرونا

مسعود پزشکیان: رهبر می‌خواهد رئیس‌جمهور شخصا مسئولیت برعهده بگیرد

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه گفته بود، رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به نامه علی لاریجانی توصیه کرده که رئیس‌جمهور شخصا مسئولیت ستاد مقابله با کرونا را بر عهده بگیرد.

حسن روحانی که این روزها کمتر سخنرانی و موضع‌گیری می‌کند، در جلسه امروز هیات دولت به طور تلویحی به این اظهارات پاسخ داد و از پذیرش مسئولیت مستقیم ستاد مقابله با کرونا طفره رفت. او گفت: «برخی فکر می‌کنند در این موضوع یک وزارت ما به نام وزارت بهداشت درگیر است و گاهی گله می‌کنند که باید کل کشور و همه وزرا و مسئولین بیایند. باید بگویم که در این ستاد و در این همکاری تمام دولت درگیر است.» روحانی افزود: «حداقل هفته‌ای یک جلسه با مدیریت من برگزار می‌شود.» به این معنی که رئیس‌جمهور تا کنون احتمالا در دو جلسه ستاد مدیریت بزرگترین بحران حال حاضر در کشور شرکت کرده است. 

به گفته پزشکیان، علی لاریجانی در نامه به آیت‌الله علی خامنه‌ای از او خواسته بود که مسئولیت ستاد مبارزه با کرونا را از دوش وزارت بهداشت برداشته و آن را بر عهده دولت بگذارد. گروهی از پزشکان و مقامات نهادهای پزشکی نیز در نامه‌ای خطاب به سران سه قوه، از روحانی خواسته بودند شخصا ریاست ستاده مبارزه با شیوع ویروس کرونا را بر عهده بگیرد. 

پرهیز روحانی از برعهده گرفتن مسئولیت یک بحران عمیق و گسترده در ایران که با بی‌تدبیری دولت او و دیگر نهادها در حال تبدیل به یک فاجعه است و بنابرآمار رسمی ۳۰۰ نفر را قربانی و بیش از ۸ هزار نفر را مبتلا کرده، چندان غافلگیر کننده به نظر نمی‌رسد. روحانی جز در مساله هسته‌ای که امیدوار بود از اعتبار توافق به نفع خود استفاده کند، در دیگر بحران‌ها مسئولیت نپذیرفته است.

نمونه اخیر آن افزایش سه برابری بهای بنزین در ۲۴ آبان‌ماه است که جرقه اعتراض‌های مردمی‌ آبان‌ماه بود. روحانی پس از اجرای این طرح و در واکنش به اعتراض مردم ادعا کرد که تا صبح جمعه، یعنی ساعاتی پس از افزایش قیمت، در جریان اجرای آن قرار نداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هجدهم دی‌ماه امسال، زمانی که آمریکا، کانادا و استرالیا با صراحت اعلام کردند تصاویر ماهواره‌ای و راداری نشان می‌دهد هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ مسافر با موشک بر فراز تهران سرنگون شده است، روحانی تا سه روز بعد حقیقت را انکار کرد و سرانجام گفت تا عصر جمعه خبر نداشته است.

اکنون روحانی به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور از «مسئولان« می‌خواهد که سرنوشت کشته شدگان سرکوب خشن اعتراض‌های آبان‌ماه و جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را روشن کنند.

امروز نیز روحانی تلاش کرد، مسئولیت مقابله با شیوع کرونا را بین همه وزرای‌اش تقسیم کند. او با یک عبارت کلی «همه دولت درگیر است»، از ایفای نقش مسئول ستاد مبارزه با شیوع کرونا پرهیز کرد.

این در حالی است که رویکرد دوپهلو، مبهم و غیرمسئولانه‌ای که مقامات در مقابل یک ویروس مرگبار در پیش گرفته‌اند، به اندازه سوء‌مدیریت‌ها و پنهان‌کاری‌ها در شیوع پرشتاب کروناویروس (کووید-۱۹) در ایران موثر بوده است.

حسن روحانی که دو هفته قبل گفته بود از روز شنبه اوضاع به روال عادی برمی‌گردد و به این ترتیب خطر این بیماری را کم اهمیت جلوه داده بود، اکنون به مردم می‌گوید، «این ویروس را جدی بگیرید!» و در ضمن می‌گوید، «البته خیلی خطرناک نیست!».

به گزارش ایرنا، روحانی همچنین از مردم خواسته ترددها را محدود کنند تا زنجیره شیوع بیماری قطع شود. این در حالی است که قرنطینه شهرها و استان‌ها بر خلاف همه اصول پذیرفته شده و الگوی موفقی که چین به عنوان کانون شیوع کرونا در جهان دنبال کرد یا ایتالیا در حال اجرای آن است، اعمال نمی‌شود. نماینده وزارت بهداشت در استان گیلان که بحرانی‌ترین استان کشور در شیوع کووید-۱۹ به شمار می‌رود، می‌گوید با وجود بستری شدن بیش از پنج هزار نفر در دو هفته گذشته، از دلایل شورای امنیت ملی برای قرنطینه نکردن این استان قانع شده است. شورایی که زیر نظر شخص رئیس‌جمهور با سابقه طولانی فعالیت در حوزه‌های امنیتی-سیاسی اداره می‌شود. 

همین نگرش، یک ویروس و پدیده‌ای مرتبط با سلامت و جان شهروندان و اجرای قرنطینه را نیز به موضوعی امنیتی تبدیل می‌کند.

رئیس‌جمهور ایران امروز بار دیگر مساله قرنطینه و بسته شدن راه‌ها را منتفی اعلام کرد و در مقابل به مردم هشدار داد: «اگر همکاری نکنید،‌ دیرتر به نتیجه می‌رسیم.»

روحانی  سه هفته پس از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران، باوجود همه تردید‌هایی که در مورد زمان اطلاع‌رسانی و صحت و دقت آمار وجود دارد، و همچنین عدم پیشرفت در کنترل این ویروس به رغم وعده‌های داده شده، از نقش همه اعضای کابینه‌اش، وزارتخانه‌ها، سپاه، بسیج و ارتش در این بحران سخن می‌گوید تا با تعمیم مدیریت بحران به بخش عمده‌ای از ساختار جمهوری اسلامی، نگاه‌ها را از جایگاه خود به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور منحرف کند.

بیشتر از