وزارت بهداشت: از کشف داروی کرونا بی‌خبریم

آیا ایران دارویی اختصاصی برای پیشگیری و یا درمان کرونا کشف کرده است؟

شیوع ویروس کرونا و خطر پاندمیک شدن آن سبب تلاش‌های بین‌المللی و ملی برای ساخت داروی درمان و یا مقابله با ویروس کرونا شده است-عکس: همشهری

روز گذشته صداوسیمای ایران اعلام کرد که یک شرکت ایرانی دارویی برای درمان کووید-۱۹ ساخته است. در این گزارش تلویزیونی، میثم نورمحمدی، مدیرعامل شرکت داروسازی ابوریحان اعلام می‌کند که این داروی ایرانی با همکاری شرکت «توفیق دارو» به‌صورت گسترده در فروردین و یا اردیبهشت‌ماه به بازار عرضه خواهد شد.

شرکت داروسازی ابوریحان و توفیق دارو از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی ایران وابسته به وزارت کار و رفاه اجتماعی هستند.

در مقابل این ادعای صداوسیما و وزارت رفاه، یک مقام وزارت بهداشت گفته است که این وزارتخانه از تولید داروی ایرانی برای درمان کرونا بی‌خبر است.

حسین عرفانی، رئیس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان وزارت بهداشت در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است که به دلیل سمتش در سیستم درمان ایران او می‌بایست نخستین فردی باشد که از تولید یک داروی جدید خبردار می‌شود؛ امری که تاکنون اتفاق نیفتاده است: «من در این رابطه که دارویی برای درمان یا پیشگیری از کرونا تولید یا تائید شده باشد، اطلاعی ندارم. البته باید اشاره کنم که بنده مسئولی هستم که پیش از دیگران در این زمینه باخبر می‌شوم. من که باید باخبر باشم؛ بی‌خبر هستم.»

او می‌گوید که تا امروز، درمان واقعاً اختصاصی برای مقابله با ویروس کرونا در ایران و دیگر کشورهای جهان نداشته‌ایم.

در بخشی از گزارش تلویزیون ایران نام این داروی ایرانی، «هیدروکسی کلروکین» اعلام می‌شود.

هیدروکسی کلروکین سال‌ها است که برای درمان مالاریا استفاده می‌شود. ایران تاکنون واردکننده این دارو بوده است. پس از شیوع کرونا در ووهان چین، طیف گسترده‌ای از داروها بر روی بیماران در این شهر آزمایش شد. یکی از داروهایی که در بیماران با علائم حاد تأثیر مثبت نسبی داشت داروی ضدمالاریا یا همان هیدروکسی کلروکین فسفات بود.

به‌جز این دارو، داروی ضدویروسی با نام تجاری «تامی فلو» (اسلتامیویر Oseltamivir) نیز تأثیرات مشابهی در تخفیف عوارض ریوی و کمک به بهبود بیماران کووید-۱۹ داشته است. تامی فلو برای درمان آنفولانزا تجویز می‌شود.  

روز شنبه،  محمد شریعتمداری، وزیر رفاه ایران در توییتر نوشته بود که دو شرکت‌ دارویی زیرمجموعه‌ این وزارتخانه توانسته مواد اولیه و داروی نهایی هیدروکسی کلروکین را تولید کنند.

شریعتمداری از تولید شش تن از این ماده و آغاز ساخت قرص‌هایی با دوز ۱۵۰ و ۲۰۰ میلی‌گرم خبر داده بود. البته او در توییت خود ننوشته که این دارو سال‌ها است در شرکت‌های دارویی بین‌المللی تولید می‌شود و شرکت‌های وارد‌کننده دارو در ایران نیز چند سالی است این دارو را به‌صورت گسترده در ایران توزیع کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از اعلام مؤثر بودن هیدروکسی کلروکین و تامی فلو در تخفیف عوارض ریوی ناشی از کووید-۱۹، این دو دارو در بازار ایران نایاب شده‌اند. تا پیش از بحران کرونا، این داروها به شکل عادی در بازار وجود داشت و مصرف‌کننده آن‌ها افراد مبتلا به آنفولانزا، روماتیسم یا کسانی بودند که قصد سفر به مناطقی با شیوع مالاریا داشتند.

هفته گذشته نیز صداوسیمای ایران اعلام کرده بود که دانشگاه بقیه‌الله وابسته به سپاه پاسداران موفق به کشف دو داروی گیاهی برای درمان کرونا شده است. علیرضا جلالی، رئیس این دانشگاه در مصاحبه با شبکه خبر ایران گفته بود علاوه بر این دو داروی گیاهی، کیت تشخیص کرونا نیز توسط آن‌ها ساخته شده است. جلالی همچنین از آغاز کار بر روی ساخت واکسن کرونا در این دانشگاه هم خبر داده بود.

با گذشت ۱۰ روز، هنوز هیچ‌کدام از داروهای ادعایی این بیمارستان وابسته به سپاه در بازار عرضه نشده است.

شیوع ویروس کرونا و خطر پاندمیک شدن آن سبب تلاش‌های بین‌المللی و ملی برای ساخت داروی درمان و یا مقابله با ویروس کرونا شده است.

شرکت‌های دارویی بزرگ بین‌المللی به‌صورت گسترده بر دو پروژه دارویی متمرکز شده‌اند؛ پروژه تولید واکسن برای پیشگیری و پروژه تولید داروهایی برای کنترل عوارض حاد بیماری کووید-۱۹. هنوز هیچ شرکت دارویی در جهان موفق به کشف و یا ساخت دارو برای درمان این بیماری یا واکسن برای مقابله با آن نشده‌اند.

مقامات سازمان بهداشت جهانی هم اعلام کرده‌اند که در بهترین حالت واکسن کرونا به شکل انبوه تا میانه سال آینده میلادی تولید نخواهد شد.

همچنان بهترین راه مقابله با این بیماری، شکستن خط شیوع آن اعلام شده است. شستن مداوم دست و صورت، لمس نکردن صورت در محیط‌های پر ریسک، نظافت و گندزدایی سطوح، ضدعفونی کردن دسته‌کلید و گوشی موبایل و دیگر وسایلی که فرد با خود حمل می‌کند، استفاده از ماسک و دستکش، کاهش تردد در سطح شهر و قرنطینه خانگی از مهم‌ترین روش‌ها برای مقابله با این ویروس است.

بیشتر از