نخستین روز پس از تعطیلات نوروز؛ نرخ دلار به ۶۳ هزار تومان نزدیک شد

کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که روند افزایشی نرخ ارز طی روزها و ماه‌های آتی ادامه می‌یابد

عکس تزیینی‌ــ تصویر دست دو فرد که در حال معامله دلار و ریال‌اند‌ــ فرارو

همان‌طور که کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند، نرخ ارز در ایران در نخستین روز پس از پایان تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ افزایش یافت. به طوری که تا لحظه تنظیم این گزارش در ساعت ۹ صبح روز دوشنبه ۱۴ فروردین‌، نرخ دلار آمریکا به ۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید، نرخ یورو نیز از ۶۷ هزار تومان عبور کرد و نرخ یک پوند معادل ۷۸ هزار و ۴۵۰ تومان شد.  

قیمت ارز در ایام نوروز نیز با وجود تعطیلی بازار روند افزایشی داشت و نرخ دلار که در آخرین روز اسفند ۶۰ هزار و ۹۵۰ تومان بود، در نهم فروردین به ۶۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسید و نوسان‌های قیمتی در روزهای بعد نیز ادامه یافت.

در پایان تعطیلات نوروز نیز با وجود اینکه فشار تقاضا وجود نداشت و معاملات غیرنقدی جایشان را به مبادلات نقدی در بازار آزاد داده بودند، قیمت‌ها افزایش پیدا کرد. در حالی‌ که معامله‌گران بازار با توجه به پایان تعطیلات عید و روزهای نیمه‌تعطیل باقی‌مانده از هفته جاری، تحرکات قیمتی محسوس قیمت ارز را انتظار نداشتند.

تحلیلگران بازار حمله به کنسولگری ایران در سوریه و بالا گرفتن سطح تنش‌ بین روسیه و غرب را از دلایل شیب صعودی نرخ ارز می‌دانند و می‌گویند نوسان‌های قیمتی روزهای اخیر متاثر از رویدادهای سیاسی است اما روند افزایشی ثابت نیز از نرخ شرایط اقتصادی داخلی ایران تاثیر می‌پذیرد.

سایت رویداد۲۴ در پیوند با این موضوع از افزایش ادامه‌دار نرخ ارز طی روزها و ماه‌های آتی خبر داد و نوشت: «کارشناسان اقتصادی معتقدند که قیمت دلار امسال قطعا افزایشی است. آن‌ها به تورم بالای ۴۰ درصد در ایران اشاره می‌کنند و می‌گویند نرخ تورم در کشورهای حوزه دلار زیر چهار درصد است و این اختلاف ۳۶ درصدی جایی خود را نشان می‌دهد؛ به این معنی که دلار روزانه و به‌طور منظم باید هزار تومان گران شود.»

به اعتقاد کارشناسان بازار ارز، سیاست ارزپاشی نهاد تصمیم‌گیر شاید برای کوتاه‌مدت قیمت دلار را مهار کند، اما در درازمدت شدنی نیست و به ضرر اقتصاد کشور تمام می‌شود.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز ۱۰ فروردین در گزارشی با دستاوردسازی برای دولت ابراهیم رئیسی، ورود قیمت دلار به کانال ۱۰۰ هزار تومان را رسما تایید کرد و مدعی شد که در صورت تداوم دولت قبل، نرخ دلار به ۲۰۰ هزار تومان می‌رسید.

عادی‌سازی دلار ۱۰۰ هزار تومانی در رسانه رسمی دولت واکنش‌های زیادی در پی داشت و حتی صدای برخی وابستگان حکومت را نیز درآورد. یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز ارزیابی مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیان اینکه دولت رئیسی قصد تغییر ریل ندارد و رسما از دلار ۱۰۰ هزار تومانی سخن می‌گوید، در پستی نوشت: «این قبیل دستاوردسازی‌ها با ادبیات اگر ما نبودیم چه می‌شد، شیوه قبلی‌ها هم بود.»

روند افزایشی نرخ دلار دیگر بخش‌های اقتصادی جامعه از خوراک و پوشاک گرفته تا مسکن و درمان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با تداوم بالا رفتن نرخ ارز، رشد تورم در کنار افزایش مالیات‌ و بحران اشتغال و کسب‌وکار مردم ایران سال سخت‌تری را پیش رو خواهند داشت.

بیشتر از اقتصاد