استخدام جارچی کارساز نبود؛ نرخ دلار از ۴۲ هزار تومان عبور کرد

رسانه‌های اقتصادی خبر داده‌اند دولت برای کنترل نرخ ارز در بازار «دادزن» استخدام کرده است

هنگام آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی نرخ دلار ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود- CANVA

با ادامه روند صعودی نرخ ارز در ایران، قیمت هر دلار آمریکا در روز سه‌شنبه ۶ دی‌ماه، به ۴۲ هزار و ۱۲۰ تومان رسید. یورو هم در بازار آزاد ایران از کانال ۴۴ هزار و ۹۱۰ تومان عبور کرد و لیر ترکیه با مبلغ دو هزار و ۲۳۲ تومان معامله شد.  

هنگام آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی نرخ دلار در ایران ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود اما اکنون با گذشت حدود ۱۶ ماه از شروع به کار دولت سیزدهم، بهای ارز به بالاترین نرخ خود در تاریخ ایران رسیده است و این روند همچنان نیز ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه ۵ دی‌، متوسط قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد ایران ۴۱ هزار و ۵۲۰ تومان بود. بر اساس گزارش سایت تجارت‌نیوز، بهای دلار در معاملات روز دوشنبه به ۴۱ هزار و ۸۳۰ تومان هم رسید اما در نهایت با رقم ۴۱ هزار و ۲۵۰ هزار تومان ثبت شد.

روند افزایشی قیمت‌ها صبح سه‌شنبه نیز ادامه یافت و تا لحظه تنظیم این گزارش در ساعت ۱۴، هر دلار آمریکا با قیمت ۴۲ هزار و ۱۲۰ تومان معامله شد. برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند نرخ دلار آمریکا روز سه‌شنبه این مرز را هم پشت سر بگذارد.

با وجود اینکه بهای دلار آمریکا از کانال ۴۲ هزار تومان رد شده، بانک مرکزی همچنان نرخ دلار رسمی را ۴۲۰۰ تومان اعلام می‌کند؛ موضوعی که در روزهای اخیر دستمایه طنز برخی سایت‌های اقتصادی شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که صرافی‌های دبی به دلیل نوسان‌های بالای نرخ ارز در ایران در معاملات به تهران قیمت ندادند. وب‌سایت اکو ایران که تحولات ارزی و اقتصادی را بررسی می‌کند، خبر داد که در معاملات روز دوشنبه، بازار ۲۷ میلیون و ۶۳۱ هزار دلار به صورت توافقی معامله شد که عدد بزرگی است و یک رکورد محسوب می‌شود.

در ادامه تلاش‌های دولت برای عادی جلوه دادن افزایش نرخ ارز، خبرگزاری دولتی ایرنا روز دوشنبه در گزارشی ادعا کرد که بسته‌های ۵۰ هزار دلاری بدون مشتری مانده‌اند و قیمت دلار در ساعت‌های پایانی روز به زیر ۴۰ هزار تومان کاهش یافته است. این خبرگزاری برای این ادعای خود به فردی استناد کرد که در میدان سبزه‌میدان، با داد زدن، دلار ۳۹ هزار و ۲۰۰ تومانی حراج کرده‌ بود.

رسانه‌های اقتصادی از جمله تجارت‌نیوز و اکو ایران بر این باورند که این اقدام «تاکتیک بازارساز» برای پایین‌ نگه داشتن نرخ دلار در محدوده ۴۰ هزار تومان است و «بازارساز قصد دارد از طریق جارچی، انتظارات را مدیریت کند». اکو ایران روز دوشنبه به نقل از معامله‌گران نوشت: «باید ببینیم تاکتیک داد زدن در کنترل قیمت دلار جواب می‌دهد یا نه.»

اکنون عبور نرخ دلار از کانال ۴۲ هزار تومان آشکار می‌کند که برنامه دولت برای توسل به جارچی و دادزن هم کارساز نبوده است و به نظر می‌رسد دولتی‌ها این بار قصد دارند با استفاده از اخبار مربوط به سفر رافائل گروسی، مدیرکل سازمان انرژی اتمی، به ایران نرخ دلار را کنترل کنند.

رسانه‌های دولتی نیز ادعا کرده‌اند که نرخ دلار طی روزهای آینده از «تونل وحشت» عبور می‌کند و ریزش خواهد داشت. با این‌ حال شواهد نشان می‌دهد که افزایش نرخ ارز در ایران هم‌زمان با خیزش سراسری، شتابی فزاینده‌ گرفته است و این روند در روزهای متوالی نیز ادامه خواهد یافت.

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره درباره افزایش نرخ ارز در ایران رویکرد مشابهی داشتند و از کلیدواژه «واقعی نبودن نرخ ارز» بهره‌برداری می‌کنند تا با سلب مسئولیت از خود، افزایش قیمت‌ها را به مواردی مانند «عوامل خارجی» و «اخلالگران» بازار نسبت دهند.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی، روز یکشنبه ۴ دی‌ در مجلس، گفت که اعتراض‌های مردمی دلیل افزایش نرخ ارز در ایران است. علی القاصی‌مهر، رئیس‌کل دادگستری استان تهران، هم از برخورد با کسانی که به گفته او در بازار ارز «اخلال» ایجاد می‌کنند، خبر داد.

در واکنش به روند فزاینده نرخ ارز در ایران، آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی، به سایت خبری رویداد۲۴ گفت که دولت با دلار ۶۰ هزار تومانی هم احساس بحران نمی‌کند، زیرا گروهی که تصمیم‌گیرند و زمام امور را در دست دارند، اولویتی مهم‌تر از سفره مردم دارند. او در ادامه افزود: «این بن‌بست نگران‌کننده در حالی است که جلسه استیضاح خاندوزی در مجلس نشان داد هیچ کس حاضر نیست این به هم ریختگی را گردن بگیرد.»