کاظم صدیقی زمین‌خواری چهار هزاری متری‌اش را «الم‌شنگه» رسانه‌ها خواند

یاشار سلطانی در افشاگری جدید اعلام کرد اجاره هزار میلیاردی هتل جهان مشهد به‌ حساب شخصی صدیقی و پسرش واریز می‌شود

در حالی‌ که کاظم صدیقی، امام‌جمعه موقت تهران و حوزه‌ علمیه‌ او به انکار زمین‌خواری هزار میلیاردی در منطقه ازگل تهران مشغول‌اند، یاشار سلطانی، سردبیر سابق سایت معماری‌نیوز، در افشاگری جدید خبر داد اسنادی در اختیار دارد که نشان می‌دهد اجاره یک‌ میلیاردی هتل جهان مشهد هم مستقیم به‌ حساب کاظم صدیقی و پسرش محمدمهدی واریز می‌شود و در قرارداد هتل جهان با بانک ملت، شماره حساب حوزه علمیه «امام خمینی» در تهران درج نشده است؛ به‌ عبارت‌ دیگر مبلغ اجاره هتل به‌ جای واریز شدن به‌ حساب حقوقی این موسسه پژوهشی‌آموزشی، به‌ حساب شخصی مدیر موسسه و پسرش واریز می‌شود که نحوه هزینه‌کرد آن به دلیل شخصی بودن حساب، مشخص نیست.

افشاگری جدید علیه امام‌جمعه موقت تهران در حالی در کانون توجه قرار گرفت که حاشیه‌های مرتبط با زمین‌خواری یک هزار میلیارد تومانی کاظم صدیقی و پسرانش همچنان در صدر اخبار است. یاشار سلطانی روز ۲۳ اسفند با انتشار اسنادی در وب‌سایتش نوشت که امام‌جمعه موقت تهران باغی به مساحت چهار هزار و ۲۰۰ مترمربع را در منطقه ازگل تهران تصاحب کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر مبنای این گزارش، کاظم صدیقی حدود ۲۰ سال قبل، حوزه علمیه ازگل را در زمینی به مساحت ۲۳ هزار مترمربع در نزدیکی تجریش تاسیس کرد که بیشتر زمین‌های آن متعلق به سازمان اوقاف و شهرداری تهران بود. اسناد در اختیار این روزنامه‌نگار آشکار می‌کند که سال ۱۴۰۱، بالغ‌ بر چهار هزار مترمربع از این باغ به شرکت «پیروان اندیشه‌های قائم» متعلق به کاظم صدیقی و دو پسرش محمدمهدی و محمدحسین واگذار شده است.

رئیس ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر در واکنش به این افشاگری، نامه‌ای به دادستان عمومی و انقلاب نوشت و مدعی شد که امضایش «جعل» شده است. او در این نامه ادعا کرد که زمین چهار هزار و ۲۰۰ مترمربعی قرار بود برای تاسیس یک مجموعه فرهنگی «پیش‌حوزوی نوجوانان» استفاده شود اما «فردی که قبلا مورداعتماد مجموعه بود»، با «خیانت در امانت و جعل امضا»، این زمین‌ها را به شرکت پيروان انديشه‌های قائم منتقل کرده است.

کاظم صدیقی در تازه‌ترین واکنش به این افشاگری‌ها در یک گفت‌وگوی ویدیویی، افشای اسناد فساد مالی‌اش را «الم‌شنگه» و «شرارت» خواند و مدعی شد افرادی که این اسناد را افشا کرده‌اند، «اعتقادات مردم» را هدف قرار داده‌اند. او خود را «خدمتگزار انقلاب» خواند و ادعا کرد که «مورداعتماد» مردم است.

هم‌زمان، حوزه علمیه تحت مدیریت او نیز در بیانیه‌ای مدعی شد در انتقال مالکیت باغ چهار هزار و ۲۰۰ متری با ارزش تقریبی «هزار میلیارد تومان» به شرکتی متعلق به کاظم صدیقی و خانواده‌اش، «اشکالات شکلی» به وجود آمده بود که «رفع شد».

به‌رغم این ادعاها، افشای اسناد فساد مالی‌ او و خانواده‌اش صدای برخی از وابستگان حکومت را نیز درآورده است. معصومه ابتکار، رئیس سابق سازمان حفاظت محیط‌زیست و عضو پیشین شورای شهر تهران، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس، تذکرش را در صحن علنی شورای شهر درباره قطع درختان باغ‌های ازگل در سال ۱۳۹۱ «با همدستی هم‌طیفان کاظم صدیقی» یادآوری کرد و نوشت: «تخلف از همان موقع شروع شده بود.»

حوزه علمیه «امام خمینی» در خیابان گلستان شرقی در منطقه ۱ تهران قرار دارد. این مجموعه شامل برج باغ، ۲۵ واحد آپارتمانی (خانه‌های مسکونی برای استادان) مسجد، استخر، مجموعه‌ ورزشی و ساختمان حوزه علمیه است.

باغ ۲۳ هزار متری ازگل با عنوان کاربری حوزه علمیه هنگامی‌ که محمدباقر قالیباف شهردار تهران بود، در اختیار کاظم صدیقی و خانواده‌اش قرار گرفت.

یاشار سلطانی پیش‌ از این اسناد مربوط به املاک نجومی در تهران را هم که نشان می‌داد شهرداری تهران در زمان مدیریت قالیباف، زمین‌های گران‌قیمت را در اختیار افراد خاص قرار داده است، منتشر کرده بود

صدیقی تنها مقام سرشناس حکومت نیست که نامش در پرونده‌های فساد مالی آمده است. در پرونده‌ شهرام جزایری، هم فهرستی از اسامی مقام‌های و روحانیون شناخته‌شده جمهوری اسلامی به میان آمد که جزایری مدعی بود به آن‌ها کمک مالی کرده است. در این فهرست، نام دفتر علی خامنه‌ای نیز دیده شد که به ادعای جزایری، وجوه شرعی به این دفتر پرداخت شده است.