بلینکن: آتش‌بس در غزه می‌تواند شرایط را برای رسیدن به یک راه‌حل پایدار فراهم کند

بلینکن در دیدار با نخست‌وزیر قطر: «ما فرصتی برای یک آتش‌بس فوری داریم که می‌تواند گروگان‌ها را به خانه بازگرداند»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در دیدار با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، از حماس خواست تا «آتش‌بس فوری» با اسرائیل را بپذیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بلینکن در دیدار با نخست‌وزیر قطر در واشینگتن گفت: «فرصتی برای آتش‌بس فوری داریم که می‌تواند گروگان‌ها را به خانه بازگرداند و کمک‌های بشردوستانه‌ای را که فلسطینی‌ها به‌شدت نیازمند آن‌اند به‌شکل چشمگیری افزایش دهد و سپس شرایط را برای رسیدن به راه‌حل پایدار فراهم کند.»

میانجی‌ها برای سومین روز در قاهره در تلاش‌اند تا راهی برای آزادی گروگان‌های باقی‌مانده در اسارت حماس و پایان دادن به جنگ پنج ماهه اسرائیل در غزه پیدا کنند. تلاش بر آن است که تا قبل از آغاز ماه رمضان، یعنی روز۱۰ مارس، آتش‌بس در غزه برقرار شود.

القاهره نیوز مصر، که به سرویس‌های اطلاعاتی این کشور نزدیک است، از قول یک مقام ارشد ناشناس گفت: «مذاکرات دشوار است اما ادامه دارد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بلینکن همچنین در دیدار با نخست‌وزیر قطر گفت که حماس است که باید درباره آمادگی‌اش برای مشارکت در آتش‌بس تصمیم بگیرد.

از سوی دیگر متیو میلر، سخن‌گوی وزارت امورخارجه آمریکا، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت، آنتونی بلینکن با بنی گانتز، عضو کابینه جنگ اسرائیل، درمورد نیاز به ارسال فوری کمک‌ها به غزه و همچنین تلاش‌ برای دستیابی به آتش‌بس شش هفته‌ای بین حماس و اسرائیل گفت‌وگو کردند.

با گسترش قحطی در غزه و بدتر شدن شرایط، اسرائیل نیز با سرزنش شدید واشینگتن مواجه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در جریان گفت‌وگوی روز دوشنبه با بنی گانتز، عضو کابینه جنگ اسرائیل و رقیب میانه‌رو نتانیاهو، «نگرانی عمیق خود را درباره شرایط انسانی غزه» ابراز کرد.

در شرایطی که قحطی مردم غزه را تهدید می‌کند، هواپیماهای آمریکایی و اردنی بار دیگر در عملیاتی مشترک با مصر و فرانسه ۳۶ هزار وعده غذایی را به ۲.۴ میلیون ساکن غزه رساندند.

در همین حال، رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که تیم مذاکره‌کننده این کشور تا کنون مذاکرات قاهره را تحریم کرده است زیرا حماس از گروگان‌های زنده فهرستی ارائه نکرده است.

باسم نعیم، از رهبران ارشد حماس، روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که این گروه نمی‌داند «چه کسی در میان آنها زنده است یا چه کسی به‌دلیل حملات و گرسنگی کشته شده‌ است.» از سوی دیگر، حماس می‌گوید که اسیران در دست گروه‌های متعدد در مکان‌های مختلف نگهداری می‌شوند که برای یافتن آنها «آتش‌بس ضروری‌» است.

درحالی‌که تلاش‌ برای دستیابی به آتش‌بس موقت و آزادی گروگان‌ها قبل از ماه رمضان ادامه دارد، وزارت بهداشت حماس در غزه می‌گوید تعداد قربانیان حملات اسرائیل به بیش از ۳۰ هزار نفر رسیده است که بیشتر آنها زن و کودک‌‌اند.

از سوی دیگر، سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که در یکی از ماموریت‌های خود در دو بیمارستان شمالی غزه، کودکانی را یافته است که از گرسنگی جان باخته‌اند.

بیشتر از جهان