وزیر دفاع بریتانیا از فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی در منطقه و جهان انتقاد کرد

گرانت شاپس: ایران نه‌تنها موشک‌های بالیستیک به روسیه می‌دهد بلکه از هرگونه درگیری در جهان استقبال می‌کند

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران برای روسیه در جنگ اوکراین موشک‌های بالیستیک تامین کرده و در عین حال با فعالیت‌های مخربش بر اروپا و جهان تاثیر بدی گذاشته است.

به گزارش اسکای نیوز، در مصاحبه‌ای از شاپس پرسیده شد که آیا در مورد اقدام جمهوری اسلامی برای ارسال موشک‌های زمین‌به‌زمین به روسیه اطلاعاتی دارد یا خیر؟ این وزیر ارشد کابینه بریتانیا پاسخ داد: «اطلاعاتی دارم اما نمی‌توانم وارد جزئيات این موضوع شوم.»

او در ادامه گفت: «مسئله مهم این است که چه درباره موشک‌های بالیستیک و چه درمورد پهپادهای شاهدی که به روسیه ارائه شد، دیدیم که اگر در دنیا مشکلی وجود داشته باشد، جمهوری اسلامی به آن دامن می‌زند. فعالیت‌های زیان‌بار تهران نه‌تنها بر منطقه خود بلکه بر اروپا هم تاثیر بدی دارد.»

خبرگزاری رویترز ماه گذشته گزارش داد که رژیم حاکم بر ایران برای اولین بار از زمانی که ولادیمیر پوتین در فوریه ۲۰۲۲ حمله تمام‌عیار به اوکراین را آغاز کرد، حدود ۴۰۰ موشک به روسیه ارسال کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس آن گزارش، مهمات ارسالی جمهوری اسلامی به روسیه موشک‌های بالیستیک کوتاه‌برد با توانایی حمله به اهداف در فاصله‌ بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر بود.

جمهوری اسلامی ایران همواره گزارش‌ها درباره ارسال تسلیحات نظامی به روسیه برای جنگ در اوکراین را رد کرده است اما اوکراین تاکید می‌کند که این سلاح‌ها از جمله پهپادهای شاهد در میدان جنگ تاثیرگذار بوده‌اند.

ارتش روسیه در حملات هوایی دو سال گذشته تاکنون به اوکراین بسیاری از ذخایر موشک‌های زمین‌به‌زمین این کشور را مصرف کرده و از این‌ رو نگرانی‌ها درباره اینکه متحدانی مانند جمهوری اسلامی بخواهند کمبودهای مسکو را جبران کنند، افزایش یافته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که کره شمالی به عنوان یکی دیگر از متحدان روسیه تهیه موشک برای ارتش پوتین را آغاز کرده است. با این حال غرب بیشتر نگران فعالیت‌های جمهوری اسلامی است، زیرا شواهد موجود نشان‌دهنده تقویت بیشتر رابطه نظامی تهران و مسکو است.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این در بحبوحه تهدید تحریم‌های بیشتر و انزوای بین‌المللی، از عرضه انبوه موشک‌های هدایت‌شونده دقیق خودداری کرده بود اما اکنون به نظر می‌رسد پس از انقضای تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل در اکتبر ۲۰۲۳، محاسبات این کشور نیز تغییر کرده است.

تحریم‌های شورای امنیت برای محدود کردن برنامه موشکی بالیستیک جمهوری اسلامی ایران بخشی از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بود.

به گفته مقام‌های غربی و تاکید رئیس‌جمهوری اوکراین، به‌رغم ادعای بی‌طرفی جمهوری اسلامی، تهران یکی از حامیان اصلی جنگ مسکو و کی‌یف است و با وجود هشدارهای بین‌المللی، برای مسکو پهپادهای تهاجمی شاهد، سایر هواپیماهای بدون سرنشین و مهمات تامین کرده است.

تهران در منطقه خود نیز از طرق مختلف از جمله حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی، به گسترش درگیری‌ها دامن می‌زند. تیم لندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن، روز چهارشنبه ۲۸ فوریه (نهم اسفند) به کمیته روابط خارجی سنا گفت که عوامل جمهوری اسلامی حملات حوثی‌ها را از داخل یمن تجهیز و تسهیل می‌کنند.

این دیپلمات ارشد آمریکایی به کمیته روابط خارجی سنا گفت که حمایت جمهوری اسلامی از حملات حوثی‌ها اقدام تلافی‌جویانه آمریکا و بریتانیا به خاک یمن را در پی داشته است. او تاکید کرد: «تصور نمی‌کنم مردم یمن بخواهند ایرانی‌ها در کشورشان حضور داشته باشند. این قضیه باید متوقف شود.»