۱۱ دقیقه تمرین نظامی روزانه چطور به شاه چارلز در نبرد با سرطان کمک می‌کند

در میان خانواده سلطنتی، پدر چارلز، شاهزاده فیلیپ که به‌طور منظم این برنامه را انجام می‌داد، تا ۹۹ سالگی عمر کرد

شاه چارلز سوم در لباس نظامی- AFP

شاه چارلز سوم در حال مبارزه با نوع اعلام‌نشده‌ای از سرطان است، اما این مرد ۷۵ ساله از یک برنامه تمرینی روزانه پرفشار پیروی می‌کند که می‌تواند به او کمک کند.

بعد از گذشت یک دهه از سن عادی بازنشستگی، شاه چارلز سوم ملزم به انجام وظایف سختی در نقش پادشاه شد. مسئولیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی  که از او توانایی مدیریت و اداره مناسب را می‌طلبیدند.

به نوشته روزنامه بریتانیایی میرور، پادشاه یک متعهد راستین به روتین «بی اکس پنج» (BX5) است، نوعی تمرین نظامی ۱۱ دقیقه‌ای که در اواخر دهه ۱۹۵۰ در نیروی هوایی سلطنتی کانادا رایج شد.

مبدع این برنامه، بیل اوربان، اولین کانادایی بود که مدرک دکترای فیزیولوژی ورزش گرفت و در حین کار بر روی این مدرک درگیر آزمودن ورزشکاران برتر جهانی شد. وزارت دفاع کانادا او را استخدام کرد و نتیجه این همکاری برنامه تناسب‌ اندام معروف "5 BX" (پنج تمرین اساسی) بود که یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های تناسب‌اندام در جهان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان خانواده سلطنتی، پدر چارلز، شاهزاده فیلیپ که به‌طور منظم این برنامه را انجام می‌داد، تا ۹۹ سالگی عمر کرد.

گفته می‌شود چارلز - که در نیروی هوایی و نیروی دریایی سلطنتی خدمت کرده - روز خود را با این تمرین‌های پنج‌گانه آغاز و تمام می‌کند.

چهار مورد از حرکت‌ها ورزش‌ بی‌وسیله‌اند (کلیستنیکس یا ورزش‌های سبک بدون ابزار یا به‌اصطلاح سوئدی) که به‌منظور بهبود انعطاف‌پذیری و قدرت طراحی‌ شده‌اند، درحالی‌که حرکت پنجم برای تقویت آمادگی هوازی طراحی‌ شده است.

اولین تمرین یک کشش خم‌شدن به جلو است که فرد باید قبل از حرکت به سمت بالا و کشیدن دستان خود رو به سقف، خم شود و انگشتان پا را لمس کند. فرد باید این تمرین تمرین را به مدت دو دقیقه تکرار کند تا بدن به‌آرامی گرم شود.

دومین تمرین، دراز و نشست به مدت ۶۰ ثانیه و سومین تمرین کشش پشت است.

فرد باید روی شکم دراز بکشد و بازوها و پاهای خود را از روی زمین بلند و سپس رها کند؛ این کار باید به‌مدت ۶۰ ثانیه تکرار شود.

شنا رفتن چهارمین حرکت است که فرد باید آن‌ را به مدت یک دقیقه بدون توقف انجام دهد.

در نهایت، بی اکس پنج، با شش دقیقه دویدن به پایان می‌رسد تا ظرفیت هوازی را افزایش دهد.

اگر تمرین ۱۱ دقیقه‌ای بیش‌ازحد دشوار به نظر می‌رسد، نگران نشوید، این برنامه برای همه افراد با هر سطح توانایی طراحی‌ شده است.

این برنامه شش جدول اجرای مختلف دارد که هرکدام تفاوت‌هایی در تمرین‌ها دارند.

مثلا، جدول یک برای مبتدیان طراحی‌شده و دراز و نشست‌ و‌ شنا در آن کمتر و کشش‌ نرم‌تر است. نمودار ششم مخصوص ورزشکاران حرفه‌ای با قدرت و چابکی بالا است و تمرین‌ها برای قدرتی‌تر بودن بهینه‌سازی شده‌اند.

مشخص نیست که شاه چارلز به کدام جدول پایبند است.

گزارش شده است که پادشاه علاوه بر تمرین روزانه، از اسب‌سواری، پیاده‌روی و قایقرانی نیز لذت می‌برد که او را از نظر جسمانی در حالت آماده نگه می‌دارند.

او همچنین رژیم غذایی سالمی دارد و الکل زیادی مصرف نمی‌کند.

یکی از منابع کاخ ضمن ابراز خوش‌بینی به بهبودی کامل شاه چارلز، به روزنامه میرر گفت: «پادشاه زندگی سالم و فعالی داشته است که او را در موقعیتی عالی برای مقابله با سرطان قرار می‌دهد.»

بیشتر از زندگی