برنامه اتحادیه اروپا برای عملیات نظامی علیه حوثی‌ها

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت این عملیات تا هفدهم فوریه آغاز خواهد شد

جوزپ بورل  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در یک کنفرانس مطبوعاتی - JOHN THYS / AFP

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا قصد دارد تا سه هفته آینده یک عملیات نظامی در دریای سرخ اجرا کند. اتحادیه اروپا قصد دارد با این عملیات نظامی از کشتی‌های باری در برابر حمله‌های شورشیان حوثی یمن دفاع کند که مانع روند طبیعی تجارت و افزایش قیمت‌ها شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، جوزپ بورل گفت این عملیات تا هفدهم فوریه آغاز خواهد شد. گفته می‌شود که هفت کشور اتحادیه اروپا آماده‌اند کشتی یا هواپیما برای مشارکت در این عملیات نظامی بفرستند. بلژیک پیش از این متعهد شده است در این عملیات نظامی یک ناوچه به منطقه بفرستد و پیش‌بینی می‌شود آلمان نیز همین کار را کند.

هفته گذشته، نیروهای آمریکایی و انگلیسی چند هدف را در هشت مکان مورد استفاده حوثی‌ها بمباران کردند. این دومین بار بود که این دو متحد دست به حمله‌های تلافی‌جویانه به پایگاه‌های این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران زدند.

​از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ماه اکتبر، حوثی‌ها حمله‌های موشکی و پهپادی بسیاری به کشتی‌های تجاری کرده‌اند. جوزپ بورل پیش از این در ماه اکتبر گفته بود که اتحادیه اروپا در هیچ اقدام نظامی شرکت نخواهد کرد.

او پیش از نشست وزیران دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل نیز تاکید کرد که هدف برنامه نظامی اتحادیه اروپا نه شرکت در اقدام نظامی علیه حوثی‌ها، که حفاظت از کشتی‌ها و رهگیری حمله‌ها است.

بر اساس برنامه اتحادیه اروپا، قرار بود وزیران دفاع اتحادیه اروپا در پایان نشست روز چهارشنبه تصمیم بگیرند که کدام کشور چه نقشی در این برنامه نظامی ایفا خواهد کرد و کدام کشور رهبری نیروی دریایی را به عهده خواهد گرفت. تا کنون کشورهای فرانسه و یونان و ایتالیا برای ایفای این نقش اعلام آمادگی کرده‌اند.

بورل همچنین تاکید کرد که کسب‌وکارها از اتحادیه اروپا خواسته‌اند که با توجه به پیامدهای اجبار کشتی‌های تجاری به دور زدن دریای سرخ در سفرهای به مبدأ و مقصد اروپا، در این مورد اقدام جدی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با اشاره به مسیر جایگزینی که کشتی‌های تجاری در پیش می‌گیرند، گفت: «بسیاری از شرکت‌های اروپایی از ما خواسته‌اند که چنین کاری کنیم، زیرا به‌علت مجبور شدن آن‌ها به دور زدن مسیر و حرکت به سمت آفریقای جنوبی و افزایش هزینه‌ها، کسب‌وکار آن‌ها آسیب زیادی می‌بیند. این موضوع بر قیمت‌ها و تورم نیز اثر می‌گذارد. بنابراین، این تلاشی طبیعی برای ما است که بکوشیم از این خطر دوری کنیم.»

عملیات نظامی اتحادیه اروپا شامل استقرار کشتی‌های جنگی و سامانه‌های هشدار سریع هوابرد برای حفاظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ است. هم‌زمان، صندوق بین‌المللی پول نیز از کاهش دست‌کم سی درصدی حمل‌ونقل کانتینرها به‌علت حمله‌های حوثی‌ها در دریای سرخ خبر داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است که حجم کل رفت‌وآمد از طریق کانال سوئز امسال تا ۱۶ ژانویه، در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل، ۳۷ درصد کاهش داشته است.

به گفته اتاق کشتی‌رانی بین‌المللی، حمله‌های حوثی‌ها باعث شده است که برخی از شرکت‌های کشتی‌رانی برای پرهیز از عبور از دریای سرخ، مسیری جایگزین را انتخاب کنند که از جنوب آفریقا می‌گذرد و باعث افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل می‌شود.