بریتانیا از دفع حمله پهپادی حوثی‌ها در دریای سرخ خبر داد

وزیر دفاع بریتانیا حمله‌های حوثی‌ها را «تحمل‌ناپذیر و غیرقانونی» خواند

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، یکشنبه، ۲۸ ژانویه (۸ بهمن)، گفت که تهدیدها و تلاش اخیر شورشیان حوثی یمن برای حمله به یک کشتی نیروی دریایی بریتانیا در دریای سرخ، بریتانیا را مرعوب نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر دفاع بریتانیا با انتشار یادداشتی در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت: «دیروز (شنبه)، «اچ‌ام‌اس دایموند» با موفقیت یک پهپاد از حوثی‌های برخوردار از حمایت ایران را در دریای سرخ دفع کرد.» او حمله‌های جاری حوثی‌ها را «تحمل‌ناپذیر و غیرقانونی» خواند.

وزارت دفاع بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای گفت که ناوشکن بریتانیایی اچ‌ام‌اس دایموند با استقرار سامانه موشکی «سی‌ ویپر»، پهپادی که آن را هدف قرار داده بود، منهدم کرد. این وزارتخانه همچنین گفت که هیچ آسیبی به این ناوشکن یا خدمه‌اش وارد نشده است.

از سوی دیگر، به گزارش بلومبرگ، حمله موشکی روز جمعه به نفتکشی که سوخت روسیه را از خلیج عدن عبور می‌داد، ممکن است لحظه تعیین‌کننده‌ای برای بازار نفت باشد که تاکنون از ماه‌ها حملات شبه‌نظامیان حوثی به کشتی‌های تجاری، مصون بوده است.

بلومبرگ نوشته است که به نظر می‌رسید کشتی‌های حامل نفت روسیه از حمله‌های حوثی‌ها مصون باشند، زیرا روسیه از متحدان جمهوری اسلامی ایران است و حوثی‌ها متحد تهران، اما حمله جمعه باعث شده است که بازرگانان نفت به محاسبه مجدد ریسک اقدام کنند.

این حمله به معنای آن است که بخش بیشتری از سه میلیون بشکه نفت خام و سوخت روسیه که روزانه از دریای سرخ عبور می‌کند، ممکن است در خطر باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، بلومبرگ می‌نویسد که احتمالا تمام نفت صادراتی روسیه هدف حمله حوثی‌ها نیست و دلیل حمله به این نفتکش روسی، شاید این باشد که این نفتکش در لندن ثبت شده است و شاید همین امر، ارتباطی کافی برای حوثی‌ها بوده باشد که به آن حمله کنند، زیرا بریتانیا در حمله‌های مشترک با ایالات متحده به مواضع حوثی‌ها در هفته‌های گذشته نقش داشته است. کشتی مارلین لواندا که به نمایندگی از گروه بزرگ تجاری ترافیگورا دریانوردی می‌کرد، هدف اصابت موشک قرار گرفت که به آتش‌سوزی در یک مخزن بار آن انجامید، و سرانجام خاموش شد.

نخستین حمله‌های مشترک نیروهای ایالات متحده و بریتانیا با هدف کاهش توانایی حوثی‌ها برای حمله به کشتی‌های عبوری از مسیر تجاری کلیدی دریای سرخ، ۱۲ ژانویه  انجام شد. حوثی‌های یمن می‌گویند برای اعلام همبستگی با فلسطینیان در نوارغزه، به کشتی‌های که راهی اسرائیل می‌شوند یا به نحوی با این کشور ارتباط دارند، حمله می‌کنند.

حوثی‌های یمن از نوامبر سال گذشته تاکنون مجموعه حملاتی علیه کشتی‌ها در دریای سرخ انجام داده‌اند.

واشنگتن همچنین حمله‌های هوایی یکجانبه‌ای علیه حوثی‌ها انجام داده است، اما حوثی‌‌ها گفته‌اند که به حملات خود ادامه می‌دهند.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، تحلیلگران نظامی می‌گویند که حمله‌های تحت رهبری ایالات متحده تاکنون نتوانسته است توانایی‌های نظامی حوثی‌ها را به طرز چشمگیری مختل کند و آن‌ها را از ادامه حمله‌ها باز دارد.

از سوی دیگر، پولیتیکو نیز در گزارشی به نقل از یک مقام آمریکایی، تلاش ایالات متحده را در تشویق چین به فشار بر جمهوری اسلامی ایران برای توقف حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، «ناکام» ارزیابی کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، در دیداری دو روزه با وانگ یی، وزیر خارجه چین، در بانکوک، پایتخت تایلند، نگرانی‌های ایالات متحده را از ادامه حمله‌های حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری با چین در میان گذاشت، اما این گفت‌وگوها بدون هیچ نشانه‌ روشنی از تمایل چین به برداشتن گامی قاطع در راستای فشار بر جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید.

بیشتر از جهان