افزایش قیمت نفت پس از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه

کارشناسان می‌گویند با تحولات ماه‌ها و هفته‌های گذشته در خاورمیانه، چشم‌انداز ثبات و رضایت در بازار نفت از بین رفته است

قیمت نفت در روز دوشنبه ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) پس از حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی در اردن که به کشته و زخمی شدن تعدادی از آن‌ها منجر شد، افزایش یافت.

به گزارش رویترز، پس از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، نگرانی‌ها در مورد اختلال در عرضه نفت بیش از گذشته شده است زیرا شورشیان حوثی حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ را شدت داده و یک تانکر سوخت را هدف قرار داده‌اند.

از سوی دیگر، تحولات خاورمیانه با کاهش صادرات محصولات پالایش‌شده روسیه هم‌زمان شده است که دلیل آن را تعمیر پالایشگاه‌ها و پایانه نفتی پس از حملات هواپیماهای بدون سرنشین اوکراین اعلام کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، بهای معاملات آتی نفت برنت پس از رسیدن به بالاترین سطح، به ۸۴.۸۰ دلار رسید و بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در معاملات آتی نیز تا ۷۹.۲۹ دلار اعلام شد.

با اینکه در هفته‌های گذشته اتفاق‌های گوناگونی خاورمیانه را تحت تاثیر قرار داد، حمله شامگاه یکشنبه به نیروهای آمریکایی در اردن نگرانی‌ها را از درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه غنی از نفت بیش‌ازپیش افزایش داده است.

 هلیما کرافت، تحلیلگر نفتی، در این زمینه گفت: «گمان می‌رود مرگ سه نظامی آمریکایی در اردن نقطه عطف مهمی در درگیری‌های جاری در خاورمیانه باشد و شبحی از دخالت بیشتر ایالات متحده در جنگ ایجاد شده است.»

او افزود که رویارویی مستقیم‌تر با جمهوری اسلامی ایران احتمال اختلال در تامین انرژی از منطقه را افزایش می‌دهد.

در همین حال به اعتقاد برخی کارشناسان دیگر، با ادامه حملات حوثی‌ها که تانکرهای نفتی مرتبط با ایالات متحده و بریتانیا را تهدید می‌کنند، بازار نفت در روزهای آینده احتمالا با اختلال‌های بیشتر و افزایش قیمت مواجه می‌شود. این در حالی است که رشد اقتصادی مثبت ایالات متحده و برخی تحرک‌ها در چین تقاضا را افزایش داده است.

تونی سایکامور تحلیلگر نفتی دیگری است که معتقد است با تحولات ماه‌ها و هفته‌های گذشته، چشم‌انداز ثبات نسبی و رضایتمندی در بازار نفت از بین رفته است.

 به گفته برخی بازرگانان دیگر، هم‌زمان با درگیری ناشی از جنگ غزه، روسیه احتمالا صادرات نفتا، یک ماده اولیه پتروشیمی، را بین ۱۲۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳۶ هزار بشکه در روز یا حدود یک‌سوم کل صادراتش کاهش خواهد داد. دلیل این امر آتش‌سوزی در پالایشگاه‌ها در دریای بالتیک و دریای سیاه اعلام شده است.

این تحولات در حالی است که وزرای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان آن به رهبری روسیه، موسوم به اوپک پلاس، اول فوریه به صورت آنلاین دیدار خواهند کرد. به گفته منابع اوپک پلاس، این سازمان احتمالا در هفته‌های آتی میزان تولید نفت برای ماه آوریل و فراتر از آن را تعیین خواهد کرد.

افزایش قیمت نفت در شرایطی است که در ماه‌های ابتدایی جنگ غزه، قیمت این محصول ثابت ماند و حتی کاهش یافت؛ زیرا تاجران نفت گمان می‌کردند هیچ تهدید فوری وجود ندارد. با این حال خاورمیانه، منطقه‌ای که بخش بزرگی از منابع نفتی جهان را در اختیار دارد، اکنون صحنه جنگی شدیدتر از ماه‌های پیش شده و خوش‌بینی‌های اولیه درباره ثبات بازار نفت از بین رفته است. با گسترده‌تر شدن تنش‌ها، پیش‌بینی‌ها هشدار می‌دهند که سال ۲۰۲۴ ممکن است سال سختی برای بازارهای نفت باشد.

بیشتر از اقتصاد