وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۶ در ژاپن؛ هشدار بزرگ سونامی صادر شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چهار نفر در جریان زلزله قدرتمند ۷.۵ درجه‌ای ژاپن جان خود را از دست دادند

وقوع زمین‌لرزه‌ای شدید در روز دوشنبه اول ژانویه ۲۰۲۴ که مرکز ژاپن را لرزاند، به صدور هشدار تخلیه برای ساکنان برخی مناطق واقع در سواحل غربی این کشور منجر شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اثر این زلزله که بزرگی آن ۷.۶ گزارش شد، برق هزاران خانه قطع و پروازها و خدمات ریلی به برخی مناطق آسیب‌دیده با اختلال مواجه شده است.

رسانه‌های ژاپنی گزارش دادند که زمین‌لرزه روز دوشنبه امواجی به بلندی حدود یک متر در امتداد بخش‌هایی از سواحل دریای ژاپن ایجاد کرد و پیش‌‌بینی می‌شود موج‌های بلند‌تری هم در راه باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان هواشناسی ژاپن برای استان‌های ساحلی ایشیکاوا، نیگاتا و تویاما هشدار سونامی صادر کرده است. این اولین هشدار بزرگ پس از زمین‌لرزه و سونامی مارس ۲۰۱۱ است که شمال شرق ژاپن را لرزاند.

هشدار بزرگ سونامی به این معنی است که احتمال ایجاد امواجی با بلندی بیش از سه متر وجود دارد.

هایاشی یوشیماسا، سخنگوی ارشد دولت ژاپن، به خبرنگاران گفت که برخی خانه‌ها ویران شده و واحدهای ارتش برای کمک به عملیات نجات اعزام شده‌اند. او تاکید کرد که میزان خسارت‌ها هنوز به طور کامل ارزیابی نشده است.

برخی از کارشناسان ژاپنی هشدار داده‌اند که ممکن است در این منطقه که بیش از سه سال است فعالیت‌های لرزه‌ای دارد، در روزهای آینده زمین‌لرزه‌های قوی‌تری رخ دهد.

در همین حال فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، در گفت‌وگو با رسانه‌ها پس از وقوع زلزله، به مردم هشدار داد برای مواجهه با حوادث فاجعه‌بار بیشتر آمادگی داشته باشند. کیشیدا تاکید کرد: «ساکنان این مناطق باید برای زلزله‌های احتمالی بیشتر آماده باشند. من از مردم ساکن مناطقی که پیش‌بینی می‌شود در آن‌ها سونامی‌ها اتفاق بیفتد، درخواست می‌کنم هرچه سریع‌تر خانه‌هایشان را تخلیه کنند.»

پس از این هشدارها درباره احتمال بروز پیامدهای زمین‌لرزه، یک هشدار زردرنگ روی صفحه‌ تلویزیون‌ها منتشر شد که به ساکنان مناطقی خاص توصیه می‌کرد فورا خانه‌هایشان را ترک کنند.

در پی بروز این زلزله،‌ برق برخی مناطق قطع شده و خدمات راه‌آهن به بعضی از استان‌ها از جمله ایشیکاوا متوقف شده است. پروازها به مقصد فرودگاه‌های تویاما و ایشیکاوا نیز لغو شده‌اند.

با وقوع این زمین‌لرزه، یکی از نگرانی‌های عمده آسیب دیدن نیروگاه‌های هسته‌ای ژاپن بود اما سازمان تنظیم مقررات هسته‌ای ژاپن اعلام کرد که در عملکرد نیروگاه‌های هسته‌ای واقع در امتداد دریای ژاپن هیچ اختلالی ایجاد نشده است.

به گزارش این سازمان، نیروگاه شیکا هوکوریکو در ایشیکاوا، نزدیک‌ترین نیروگاه هسته‌ای به مرکز زلزله، پیش از وقوع این حادثه دو راکتورش را به منظور بازرسی‌های منظم متوقف کرده بود و از این زمین‌لرزه هیچ آسیبی ندیده است.

در پی وقوع این زمین‌لرزه، در روسیه نیز برای شهرهای ولادی‌وستوک و ناخودکا در منتهی‌الیه شرقی این کشور هشدار سونامی صادر شد.

ژاپن پیش از این هم زمین‌لرزه‌ و سونامی‌های مرگبار ناشی از آن را پشت سر گذاشته است. زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ در ژاپن جان نزدیک به ۲۰ هزار نفر را گرفت، شهرهای زیادی را ویران کرد و به تاسیسات هسته‌ای فوکوشیما آسیب رساند. زمین لرزه دیگری موسوم به زلزله بزرگ هانشین هم پیش از آن در سال ۱۹۹۵، غرب ژاپن را لرزانده بود که بر اثر آن، بیش از شش هزار نفر در شهر کوبه کشته شدند.

بایدن: آمریکا آماده کمک به ژاپن پس از زلزله است 

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا آماده ارائه هرگونه کمک لازم به ژاپن پس از زلزله‌ای است که روز دوشنبه مرکز این کشور را لرزاند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، بایدن در این بیانیه گفت: «ایالات متحده و ژاپن به‌عنوان متحدان نزدیک، پیوند دوستی عمیقی دارند که مردم ما را متحد می‌کند. ما در این زمان دشوار با مردم ژاپن همدلیم.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه، چهار نفر در جریان زلزله قدرتمند ۷.۵ درجه‌ای ژاپن کشته شدند.

بیشتر از جهان