هشدار درباره فاجعه زلزله احتمالی ۶.۵ ریشتری در تهران

رئیس سازمان مدیریت بحران تهران: مسئولان مساله را خیلی جدی نمی گیرند

در حالی که برای پرهیز از شیوع کرونا، شهروندان از اجتماع پرهیز می‌کنند، زلزله شب گذشته بسیاری را به خیابان‌ها کشاند- Amir KHOLOUSI / ISNA NEWS AGENCY / AFP

زلزله شب گذشته در نزدیکی پایتخت لرزه بر جان بسیاری از شهروندان تهران انداخت. زلزله‌ای به بزرگی ۵.۱  در عمق ۷ کیلومتری زمین که ساعت ۴۸ دقیقه بامداد جمعه ۱۹ اردیبهشت‌ماه مرز استان‌های تهران و مازندران را در حوالی شهر دماوند لرزاند. برخی از شهروندان از ترس وقوع زلزله قوی‌تر شب را در خارج از خانه‌های خود سپری می‌کنند. 

این زلزله متاسفانه باعث مرگ ۲ نفر و مصدومیت ۲۳ تن دیگر شد. رضا کرمی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران گفته بود که احتمال دارد آماده باش مدیریت بحران برای زلزله تا سه روز آینده ادامه داشته باشد.

امروز، رئیس سازمان مدیریت بحران تهران با اشاره به فعال شدن گسل «مشا» گفته است: «اگر زلزله ای ۶ ریشتری در تهران رخ دهد قدرت آن ۳۲ برابر زلزله شب گذشته است و اگر به ۷ برسد، هزار برابر قدرت دارد و مساله خیلی جدی برای تهران است.»

این مقام مسئول گفته که «در صورت وقوع زلزله بالاتر از ۶ و نیم ریشتر قطعا در تهران یک فاجعه داریم».

کرمی محمدی در پاسخ به این سوال خبرگزاری ایرنا که «آیا شب گذشته مردم به سوله های مدیریت بحران مراجعه داشتند یا خیر» گفته است: «سوله‌های مدیریت بحران برای اسکان مردم جایی ندارند و بیشتر برای امدادرسانی در نظر گرفته شده اند و در چنین شرایطی مردم باید به مراکز امن اضطراری مراجعه کنند.» 

این مقام مسئول گفته است که « تا ۷۲ ساعت آینده پارک ها و بوستان های پایتخت به صورت شبانه روزی باز هستند». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رضا کرمی محمدی درباره هجوم مردم به سمت پمپ بنزین‌ها پس از زلزله با اشتباه خواندن این کار از سوی شهروندان گفته است که باید نسبت به این کار «فرهنگ سازی» صورت گیرد. این مقام مسئول گفته است که اگر «زلزله شدیدی در تهران رخ دهد، امکان رفتن تا سر کوچه نیز فراهم نیست و  باک پر ممکن است حتی به آتش سوزی نیز منجر شود».

شب گذشته و پس از وقوع زلزله در تهران و مناطق اطراف بسیاری از شهروندان به پمپ بنزین‌ها هجوم بردند و صف‌های طولانی برای بنزین شکل گرفت. 

کرمی محمدی درباره آمادگی «زیرساخت‌های» شهر تهران در صورت وقوع زلزله احتمالی با اشاره به اینکه در بخش های مختلف ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و هماهنگی‌ها نیز بد نیست، گفت: «البته یک نقصی وجود دارد و تا زمانی که موضوع جدی نشود متاسفانه مسئولان مربوطه مساله را خیلی جدی نمی‌گیرند در حالی که اکنون زمانی است که حتما باید ستادها تشکیل شده باشند.» 

به گفته او امکانات کشور در یک محدوده و چارچوب مشخص خوب است اما این برای زمانی است که زلزله خیلی بزرگ نباشد اما  زلزله که بزرگتر شود ظرفیت‌های ما جوابگو نیست و باید به کمک «خود مردم» و کمک‌های «بین المللی» اتکا کرد. 

کرمی محمدی گفته: «با توجه به اینکه در زلزله ۵ ریشتری اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد درخواستی نداریم، اما اگر زلزله بزرگتری باشد به کمک های بین المللی نیاز است و دولت باید سازوکارهای آن را در نظر بگیرد».

بیشتر از