هشدار در مورد «خطر بزرگ حمله‌های تروریستی» در اروپا هم‌زمان با تعطیلات کریسمس

رئیس پلیس فدرال آمریکا هم اعلام کرد که «تهدیدهای تروریستی» که در حال حاضر امنیت جامعه آمریکا را به‌خطر انداخته است، از زمان حمله مرگبار هفتم اکتبر نیروهای حماس به اسرائیل سابقه نداشته است

صحنه حمله با چاقو در نزدیکی برج ایفل در پاریس، ۲ دسامبر ۲۰۲۳ - Dimitar DILKOFF / AFP

کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۱۴ آذر (۵ دسامبر)، هشدار داد که اروپا در طول تعطیلات کریسمس به‌دلیل پیامدهای جنگ بین اسرائیل و حماس با «خطر بزرگ حمله‌های تروریستی» مواجه است.

به گزارش آسوشیتدپرس، این هشدار در حالی مطرح می‌شود که بازرسان فرانسوی در حال بررسی یک حمله مرگبار در آخر هفته در نزدیکی برج ایفل در پاریس‌اند. پرسش‌هایی در مورد سلامت روان مظنون این حمله‌ها مطرح شده است که قبل از اینکه یک گردشگر آلمانی-فیلیپنی را با چاقو بکشد و دو نفر دیگر را زخمی کند، با گروه داعش بیعت کرده است.

ایلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا، به خبرنگاران گفت: «با جنگ اسرائیل و حماس و دو قطبی شدن این موضوع در جامعه ما، با فصل تعطیلات پیش رو، خطر حمله‌های تروریستی در اتحادیه اروپا وجود دارد.»

ایلوا یوهانسون در حالی که وزرای کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل گرد هم آمده بودند، گفت: «ما اخیرا در پاریس شاهد اتفاقی بودیم که متاسفانه قبلا هم شاهدش بوده‌ایم.»

با این حال، این مقام اتحادیه اروپا هیچ جزئیاتی درباره اطلاعاتی که به این هشدار منجر شده باشد، ارائه نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیامدهای حمله‌های حماس به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر که به کشته شدن ۱۲۰۰ نفر منجر شد و واکنش نظامی مستمر اسرائیل از آن زمان تاکنون که به کشته شدن حدود ۱۶ هزار نفر فلسطینی در غزه منجر شده، به آمریکا و اروپا نیز سرایت کرده است.

کریستوفر رای، رئیس پلیس فدرال آمریکا، می‌گوید که «تهدیدهای تروریستی» که در حال حاضر امنیت جامعه آمریکا را به‌خطر انداخته است، از زمان حمله مرگبار هفتم اکتبر نیروهای حماس به اسرائیل سابقه نداشته است.

‏شبکه خبری فاکس‌نیوز به‌نقل از گفته‌های رئیس پلیس فدرال آمریکا در جلسه استماع کمیته قضایی مجلس سنا آمریکا نوشت: «من هرگز زمانی را به‌یاد ندارم که همه تهدیدها یا بسیاری از تهدیدها، همه با هم دقیقا در یک زمان افزایش یافته باشد.»

در هفته‌های اخیر در چند پایتخت اروپایی، ده‌ها هزار نفر درحمایت از فلسطین راهپیمایی کردند. همچنین در مواردی تجمع‌هایی به دفاع از اسرائیل و علیه یهودستیزی نیز در اروپا برگزار شده است.

یوهانسون که امنیت و مهاجرت هم در حوزه وظایف او است گفت که کمیسیون اروپا ۳۰ میلیون یورو بودجه اضافی برای تقویت امنیت در مناطق آسیب‌پذیر به‌ویژه عبادتگاه‌ها، اختصاص خواهد داد.

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان، حمله آخر هفته در پاریس را تسلیت گفت و افزود که این حمله نشان می‌دهد که تهدید تروریسم در حال حاضر در اتحادیه اروپا چقدر حاد و جدی است. او گفت: «جنگ در غزه و تروریسم حماس این وضعیت را تشدید کرده است.»

وزیر کشور آلمان همچنین گفت که با همتایان خود از اتریش، بلژیک، فرانسه، اسپانیا و سوئد در مورد این خطرها صحبت کرده است.

او همچنین گفت: «سازمان‌های امنیتی ما بسیار نزدیک با هم کار می‌کنند. ما باید به‌ویژه تهدیدهای اسلام‌گرایان را در حال حاضر زیر نظر داشته باشیم و همراه با کشورهای همسایه علیه تبلیغات اسلام‌گرایان اقدام کنیم.»

بیشتر از جهان