سفر پوتین به ریاض و ابوظبی با موضوع جنگ حماس و اسرائیل

پوتین مدعی است که واشنگتن مسیر کمک‌های اقتصادی برای فلسطینی‌ها را انتخاب کرده و از تلاش برای کمک به ایجاد یک کشور فلسطینی دست کشیده است

پوتین در نشست مجازی سالانه شورای ریاست‌جمهوری برای جامعه مدنی و حقوق بشر در مسکو، دسامبر ۲۰۲۳ - Mikhail KLIMENTYEV / POOL/AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، قرار است روز چهارشنبه ۱۵ آذر در سفری یک روزه به امارات متحده عربی و عربستان سعودی سفر کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، کرملین اعلام کرد که پوتین به‌دنبال ایفای نقش مجدد روسیه در خاورمیانه، در این سفر یک روزه با تمرکز بر جنگ اسرائیل و حماس با رهبران امارات و عربستان سعودی دیدار خواهد کرد و پس از آن در همین هفته میزبان ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در مسکو خواهد بود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که مذاکرات روز چهارشنبه در هر دو کشور بر روابط دوجانبه و جنگ بین اسرائیل و حماس متمرکز خواهد بود. او همچنین گفت: «موضوعات مربوط به سقف قیمت نفت در اوپک پلاس نیز در دستور کار قرار خواهد داشت.»

پسکوف همچنین گفت که پوتین روز پنجشنبه در کرملین با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، سفر پوتین به عربستان سعودی و امارات متحده عربی در زمانی صورت می‌گیرد که روسیه تلاش دارد نقش خود را به‌عنوان یک میانجی قدرتمند در درگیری‌های خاورمیانه ارتقا دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین به دنبال این است که جنگ اسرائیل در غزه را شکست دیپلماسی ایالات متحده معرفی کند و مدعی است که واشنگتن مسیر کمک‌های اقتصادی برای فلسطینی‌ها را انتخاب کرده و از تلاش برای کمک به ایجاد یک کشور فلسطینی دست کشیده است.

پوتین پیشنهاد کرده است که مسکو به لطف روابط دوستانه‌اش با اسرائیل و فلسطینی‌ها، می‌تواند نقش میانجی را ایفا کند و گفته است که «هیچ‌کس نمی‌تواند به ما شک کند که از یک طرف حمایت می‌کنیم». اتهامی که مسکو متوجه واشنگتن می‌کند که در منازعه بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها حامی اسرا‌ئیل بوده است.

سرگئی ماکوف، تحلیلگر حامی کرملین، می‌گوید که عربستان سعودی و امارات متحده عربی متحدان مهم روسیه‌اند و می‌گوید که مسکو به لطف توافق اوپک پلاس که با ریاض منعقد کرده از قیمت‌های بالای نفت سود برده است و روابط نزدیک با امارات یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌های غرب علیه مسکو است.

دادگاه کیفری بین‌المللی در ماه مارس حکم بازداشت پوتین را به‌دلیل جنایات جنگی صادر کرد و او را متهم کرده است که در ربودن کودکان از اوکراین، مسئولیت شخصی دارد.

در پی صدور این حکم، پوتین در نشست بریکس در آفریقای جنوبی شرکت نکرد چرا که این کشور به‌عنوان یکی از امضاکنندگان معاهده دیوان بین‌المللی باید پوتین را دستگیر می‌کرد. اما نه عربستان سعودی و نه امارات متحده عربی هیچ‌کدام از امضا‌کنندگان معاهده دیوان بین‌المللی کیفری نیستند.

بیشتر از جهان