آمریکا به‌دنبال استقرار یک گروه ضربت برای محافظت از کشتی‌ها در دریای سرخ است

«حوثی‌ها کسانی‌اند که انگشتشان را روی ماشه گذاشته‌اند، اما سلاح‌های آنان را جمهوری اسلامی ایران تامین می‌کند و معتقدیم مسئول نهایی این امر جمهوری اسلامی است»

رسانه آمریکایی نیویورک‌تایمز روز دوشنبه چهارم دسامبر در گزارشی به مجموعه‌ حملات شبه‌نظامیان حوثی تحت‌حمایت جمهوری اسلامی ایران به کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کنند، پرداخت و نوشت که ایالات متحده قصد دارد برای مقابله با این موضوع یک گروه ضربت مستقر کند.

به نوشته این رسانه، پس از حمله اخیر به چندین کشتی تجاری که به نظر می‌رسد در واکنش به ادامه جنگ اسرائیل با حماس و از سوی شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران صورت گرفته باشد، آمریکا در حال مذاکره با متحدانش برای ایجاد یک نیروی دریایی ویژه به منظور محافظت از کشتی‌هایی است که در دریای سرخ تردد می‌کنند.

این تصمیم به‌ویژه از آن رو اهمیت دارد که حوثی‌های تحت‌حمایت جمهوری اسلامی تهدید کرده‌اند تا زمانی که اسرائیل حملاتش به غزه را متوقف نکند، از حرکت کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ جلوگیری می‌کنند. دریای سرخ که از شمال به کانال سوئز و از جنوب به تنگه باب‌المندب می‌رسد، مسیر عبور حجم عمده‌ای از محموله‌های نفتی به نقاط مختلف جهان است.  

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز دوشنبه گفت که گشت‌زنی‌ها و محافظت‌های دریایی می‌تواند پاسخ مناسبی به هدف قرار دادن کشتی‌ها در منطقه باشد. او این ماموریت را با ماموریت نیروهای عملیاتی مشابه در خلیج فارس مقایسه کرد که واکنشی به برخورد تهاجمی نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران با کشتی‌های دیگر بود.

مشاور امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران توضیح داد: «ما برای تشکیل یک گروه ضربت دریایی در حال مذاکره با سایر کشورهاییم تا عبور ایمن کشتی‌های کشورهای شریک ایالات متحده در دریای سرخ را تصمین کنیم.»

او بدون اشاره به جزئیات بیشتر در این زمینه افزود: «این گفت‌وگوها ادامه دارد و من اکنون هیچ خبر رسمی برای اعلام کردن ندارم. تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که این تصمیم واکنشی به آنچه می‌بینیم خواهد بود.»

سخنان جیک سالیوان یک روز پس از آن بیان شدند که چندین کشتی تجاری در حال عبور از دریای سرخ هدف حمله قرار گرفتند و یک ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده طی یک حمله چندساعته در روز یکشنبه، سه پهپاد را سرنگون کرد.

این پهپادها در بخش‌هایی از یمن که تحت کنترل شبه‌نظامیان حوثی است ردیابی شدند. این در شرایطی است که این نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی، از زمان حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، مجموعه‌ای از حملات دیگر به اهداف اسرائیلی و آمریکایی را هم ترتیب داده‌اند.

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه گفته‌هایش اشاره کرد که فکر نمی‌کند هر سه کشتی تجاری که روز یکشنبه هدف قرار گرفتند با اسرائیل ارتباط داشته باشند، اما تاکید کرد حتی اگر چنین بود نیز هدف قرار دادن آن‌ها توجیهی نداشت.

سالیوان با اشاره به اینکه کشتی‌های هدف‌گرفته‌شده با ۱۴ کشور مختلف مرتبط اند، گفت: «با توجه به این موضوع، این یک مسئله برای کل جهان است و هر کشوری را که برای حفظ اقتصادش به تجارت دریایی متکی است، دربرمی‌گیرد.»

او در ادامه، جمهوری اسلامی را مسئول این حملات دانست و افزود: «حوثی‌ها کسانی‌اند که انگشتشان را روی ماشه گذاشته‌اند، اما سلاح‌های آنان را ایران تامین می‌کند و معتقدیم مسئول نهایی این امر جمهوری اسلامی است.»

جیک سالیوان همچنین گفت که ایالات متحده پس از مشورت با متحدانش، «در زمان مناسب، اقدام مناسب» انجام خواهد داد.

از حملات ۷ اکتبر شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل تاکنون، ایالات متحده بارها حوثی‌ها را به حملات در آب‌های خاورمیانه متهم کرده است. در چنین شرایطی، جمهوری‌خواهان از دولت جو بایدن انتقاد می‌کنند که چرا برای مقابله با این تجاوزهای وابستگان جمهوری اسلامی ایران اقدام‌های بیشتری انجام نمی‌دهد.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی، یکی از افرادی است که تاکید دارد هشدار دولت بایدن به ایران و گروه‌های نیابتی‌اش کارساز نیست. او گفت: «دولت بایدن می‌گوید نکن اما ایران و نیروهای نیابتی‌اش به فعالیت‌هایشان ادامه می‌دهند.»

با استناد به سخنان سالیوان، به نظر می‌رسد آمریکا در حال حاضر به جای تلافی، به دنبال ایجاد نوعی پلیس دریایی در منطقه است. اقدامی که پیش‌تر در دولت دونالد ترامپ با هدف تامین امنیت دریانوردی در منطقه شکل گرفت اما در دولت بایدن با انتقاد مواجه شد.

ساماندهی ائتلاف امنیت دریانوردی در منطقه در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، از اوایل تابستان ۱۳۹۸ پس از شدت گرفتن ناآرامی‌ها در منطقه خلیج فارس و انفجار شش تانکر نفتی در دستور کار واشنگتن قرار گرفت. این طرح در آغاز با استقبال سرد اروپاییان مواجه شد و کشورهای عربی نیز در مقابل آن رویکردی محافظه‌کارانه‌ اتخاذ کردند اما حملات پهپادی و موشکی ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی به یک کاتالیزور در ساماندهی این ائتلاف تبدیل شد و عربستان سعودی و امارات در فاصله چهار روز پس از این حملات به ائتلاف امنیت دریانوردی خلیج فارس پیوستند؛ ائتلافی که از مرداد همان سال همکاری اطلاعاتی اسرائیل با آن آغاز شده بود.

این ائتلاف نظامی از ۱۵ آبان ۱۳۹۸ آغاز به کار کرد و در کاهش سطح تنش‌ها در خلیج فارس تاثیر قابل‌توجهی داشت اما هدف انتقاد دموکرات‌ها قرار گرفت و با روی کار آمدن جو بایدن کارکردش را از دست داد.