هوش مصنوعی ۱۰ سال پیش از حمله قلبی وقوع آن را پیش‌بینی می‌کند

پژوهشی تازه خبر می‌دهد که یک ابزار هوش مصنوعی بیش از سه هزار حمله قلبی را درست پیش‌بینی کرد

سالانه افراد زیادی در اثر حمله قلبی جانشان را از دست می‌دهندــ Canva

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد هوش مصنوعی می‌تواند ۱۰ سال پیش از وقوع حمله قلبی به پیش‌بینی اینکه آیا فرد در معرض این خطر قرار دارد یا خیر، کمک کند.

به گفته دانشمندان، این کشف به سازمان ملی خدمات سلامت (ان‌اچ‌اس) کمک می‌کند با استفاده از این ابزار جدید جلو وقوع هزاران مرگ ناشی از حمله قلبی را بگیرد و به تقریبا نیمی از بیماران درمان بهتری ارائه دهد.

در این مطالعه که در دانشگاه آکسفورد انجام شد، راه‌های بهبود سی‌تی‌اسکن قلب‌ــ که برای تشخیص هرگونه انسداد یا تنگ‌ شدن شریان‌ها استفاده می‌شود‌ــ‌ با استفاده از هوش مصنوعی بررسی شد. این مطالعه نشان داد که ابزار فوق می‌تواند هزاران حمله قلبی را درست پیش‌بینی کند.

پروفسور چارالامبوس آنتونیادس، رئیس پزشکی قلب و عروق بنیاد قلب بریتانیا و مدیر مرکز تصویربرداری فوری و مداخله‌ای چندرشته‌ای در دانشگاه آکسفورد، گفت این مطالعه نشان داد برخی بیمارانی که با درد قفسه سینه به بیمارستان می‌روند و بعد به خانه بازگردانده می‌شوند، ظرف یک دهه آینده در معرض خطر بالای حمله قلبی قرار دارند؛ حتی اگر هیچ نشانه‌ای در رگ‌هایشان دیده نشود.

او گفت: «ما در این مطالعه نشان دادیم که ارائه تصویری دقیق از خطر به پزشکان بالینی می‌تواند روند درمان بسیاری از بیماران قلبی را تغییر دهد و احتمالا بهبود بخشد.»‌

«امیدواریم که این ابزار هوش مصنوعی به‌زودی در سرتاسر سازمان ملی خدمات سلامت به کار گرفته شود و به جلوگیری از بروز سالانه هزاران مرگ در اثر حمله قلبی در بریتانیا کمک کند.»

این پس از آن است که دولت از صندوقی ۲۱ میلیون پوندی خبر داد که اتحادیه‌‌های سازمان‌ ملی خدمات سلامت می‌توانند برای تهیه ابزار هوش مصنوعی از جمله ابزارهایی برای تصویربرداری پزشکی و کمک به تصمیم‌گیری برای درمان به آن درخواست بدهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش بنیاد قلب بریتانیا (بی‌اچ‌اف) که حامی مالی این پژوهش بود، سالانه حدود ۳۵۰ هزار نفر در بریتانیا اسکن قلب انجام می‌دهند با این حال این بنیاد می‌گوید بسیاری از بیماران به دلیل ناتوانی در تشخیص گرفتگی‌های خفیف و شناسایی‌ناپذیر [عروق] قلب بر اثر حمله قلبی جانشان را از دست می‌دهند.

پژوهشگران داده‌های بیش از ۴۰ هزار بیمار در هشت بیمارستان بریتانیا را که اسکن معمولی انجام داده بودند، بررسی کردند. آن‌ها تقریبا طی هشت سال این ابزار هوش مصنوعی را برای سه هزار و ۳۹۳ بیمار دیگر آزمودند و نتایج نشان داد که نرم‌افزار هوش مصنوعی می‌تواند خطر حمله قلبی را دقیق پیش‌بینی کند.

آن‌ها فهمیدند احتمال بروز حمله قلبی جدی در افرادی که نتایجشان تنگی «قابل‌توجه» سرخرگ را نشان می‌داد، بیشتر بود اما به تعداد دو برابر بیمارانی که هیچ تنگی قابل‌توجهی [در سرخرگ] نداشتند نیز ممکن بود در آینده دچار حمله قلبی شوند که در برخی موارد مرگبار بود.

این گروه یک برنامه هوش مصنوعی ایجاد کرد و با استفاده از اطلاعات مربوط به تغییرات چربی اطراف سرخرگ‌های ملتهب که ممکن است خطر حمله قلبی را نشان ‌دهد، به آن آموزش داد.

پروفسور سر نیلش سامانی، مدیر پزشکی بنیاد قلب بریتانیا، گفت که این پژوهش «نقش ارزشمند فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی» را در شناسایی افرادی که در آینده بیشتر احتمال دارد به حمله قلبی دچار شوند، نشان می‌دهد.

او ادامه داد: «سالانه افراد زیادی در اثر حمله قلبی جانشان را بی‌جهت از دست می‌دهند. استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی برای هدایت درمان بیمار همین‌طور اطمینان از اینکه سازمان ملی خدمات سلامت برای پشتیبانی از به کارگیری آن مجهز است، امری حیاتی است.»

«امیدواریم این فناوری در نهایت در سرتاسر سازمان ملی خدمات سلامت به کار گرفته شود و سالانه به نجات جان هزاران نفر که در غیر این صورت ممکن است درمان نشوند، کمک کند.»  

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان