چه زمانی برای تزریق واکسن اچ‌پی‌وی مناسب است؟

ویروس اچ‌پی‌وی در طول رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی و از طریق تماس نزدیک پوست در زمان رابطه جنسی منتقل می‌شود

بهترین مصونیت در صورتی ایجاد می‌شود که افراد قبل از اولین رابطه جنسی واکسن اچ‌پی‌وی را تزریق کنندــ Canva

ویروس پاپیلومای انسانی یا همان اچ‌پی‌وی (HPV) یکی از شایع‌ترین عفونت‌های مقاربتی است. جدیدترین واکسن ‌اچ‌پی‌وی، گارداسیل۹(Gardasil 9)، در برابر ۹ سویه ویروس پاپیلومای انسانی که بیشترین احتمال ابتلا به سرطان و زگیل تناسلی را در پی دارند، مصونیت ایجاد می‌کند.

به گزارش وری‌ول هلت، واکسن گارداسیل برای افراد ۹ تا ۴۵ ساله، دارای تاییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده (اف‌دی‌ای) است. مواردی که این واکسن از بروز آن‌ها جلوگیری می‌کنند عبارت‌اند از: سرطان دهانه رحم و واژن در زنان، سرطان مقعد، برخی سرطان‌های سر و گردن مانند سرطان‌ گلو و پشت دهان و زگیل تناسلی در مردان و زنان.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند: «اولین دوز واکسن اچ‌پی‌وی را در ۱۱ یا ۱۲ سالگی تزریق کنید، اگرچه کودکان می‌توانند اولین دوز را در سن ۹ سالگی هم بزنند.»

در صورتی که در نوجوانی واکسن اچ‌پی‌وی نزده‌اید، آیا می‌توانید آن را در بزرگسالی تزریق کنید؟

ویروس اچ‌پی‌وی در طول رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی و از طریق تماس نزدیک پوست حین رابطه جنسی گسترش می‌یابد. در ۹۰ درصد موارد، بدن حدود دو سال با این بیماری مبارزه می‌کند اما زمانی که این ویروس بدن را کاملا درگیر کند، به سرطان دهانه رحم، مقعد، آلت تناسلی، واژن، فرج یا گلو منجر می‌شود.

تزریق گارداسیل در چه سنی مناسب است؟

سرطان‌های مرتبط با اچ‌پی‌وی به‌کندی رشد می‌کنند و اغلب تا بزرگسالی آشکار نمی‌شوند. بنابراین بسیاری از والدین در مورد واکسیناسیون فرزندانشان در برابر اچ‌پی‌وی فوریتی احساس نمی‌کنند. با این حال، بهترین محافظت در صورتی ایجاد می‌شود که آن‌ها قبل از اولین رابطه جنسی، واکسن اچ‌پی‌وی زده باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر هدر برانت، مدیر برنامه پیشگیری از سرطان اچ‌پی‌وی در بیمارستان تحقیقاتی کودکان سنت جود، در گفت‌وگو با وری‌ول هلت گفت: «افرادی که در زندگی خود هر نوع رابطه جنسی دارند، احتمالا به ویروس اچ‌پی‌وی آلوده خواهند شد. در واقع تزریق واکسن اچ‌پی‌وی یک اقدام پیشگیرانه است.»

پژوهشی در سال ۲۰۲۳ نشان داد پسران و دخترانی که سه دوز واکسن گارداسیل ۹ را بین سنین ۹ تا ۱۴ سالگی تزریق کرده‌اند، تا ۱۰ سال بعد همچنان در برابر ویروس اچ‌پی‌وی مصونیت داشتند. این پژوهش مهر تاییدی بر مطالعات پیشین است و می‌توان گفت این واکسن مصونیت درازمدتی در بدن ایجاد می‌کند که در پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ‌پی‌وی نقش موثری دارد.

میزان ایمنی واکسن چقدر است؟

کارشناسان می‌گویند داده‌های بسیاری مبنی بر ایمن بودن این واکسن وجود دارد. زیرا واکسن اچ‌پی‌وی از سال ۲۰۰۶ وارد بازار شده است و داده‌هایی در سطح جمعیت درباره آن وجود دارد.

آیا می‌توان این واکسن را در بزرگسالی تزریق کرد؟

اگر واکسن اچ‌پی‌وی را در نوجوانی نزده‌اید، در بزرگسالی هم می‌توانید تزریق کنید.

دکتر برانت می‌گوید: «تزریق این واکسن از سن ۲۷ تا ۴۵ سالگی نیازمند تصمیم‌گیری بالینی به همراه کادر مراقبت‌های بهداشتی و سلامتی شما است. افراد باید در مورد اینکه واکسن‌ اچ‌پی‌وی برای آن‌ها مناسب است یا خیر، با متخصصان گفت‌وگو کنند.»

بزرگسالانی که برای اولین بار واکسن را تزریق می‌کنند، نسبت به کودکان به دوزهای بیشتری نیاز دارند. افراد زیر ۱۵ سال برای مصونیت به دو دوز با فاصله شش تا ۱۲ ماه نیاز دارند، در حالی که افراد بین ۱۵ تا ۴۵ سال باید سه دوز تزریق کنند.

آیا واکسیناسیون احتمال ابتلا به سرطان‌های مرتبط با اچ‌پی‌وی را از بین می‌برد؟

سالانه حدود ۶۳۰ هزار سرطان مرتبط به اچ‌پی‌وی تشخیص داده می‌شود. کارشناسان باور دارند با بالا بردن نرخ واکسیناسیون، با نرخ کمتری از سرطان‌های مرتبط با اچ‌پی‌وی مواجه می‌شویم.

دکتر برانت می‌گوید: «واکسن اچ‌پی‌وی از ۹۰ درصد سرطان‌های مرتبط با اچ‌پی‌وی و ۱۰۰ درصد سرطان‌های دهانه رحم جلوگیری می‌کند. مقام‌های بهداشت عمومی خوش‌بین‌اند که با واکسیناسیون گسترده اچ‌پی‌وی، ممکن است سرطان دهانه رحم از بین برود.»

در نهایت خوب است بدانید که اگر نوجوانی در خانه دارید، تزریق واکسن اچ‌پی‌وی گامی پیشگیرانه، ایمن و موثر است که از او در برابر سرطان‌های مرتبط با اچ‌پی‌وی و زگیل تناسلی محافظت می‌کند.

بیشتر از بهداشت و درمان