حمله هوایی اسرائیل به محموله تسلیحاتی ایران در نزدیکی دمشق

در این حمله پایگاه‌های نظامی ارتش سوریه و گروه‌های شبه‌نظامی طرفدار ایران نیز هدف قرار گرفته‌ است

آسمان دمشق همزمان با حمله هوایی اسرائیل در ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۳ - AFP PHOTO / HO / SANA

اسرائیل یک محموله تسلیحاتی متعلق به ایران را در نزدیکی دمشق هدف قرار داده است.

تایمز اسرائیل یکشنبه، اول اکتبر (۹ مهر)، در گزارشی نوشت که نیروهای نظامی اسرائیل در نخستین ساعات بامداد یکشنبه در حمله‌ای هوایی به نزدیکی دمشق، یک محموله تسلیحاتی ایرانی را هدف قرار دادند. گفته می‌شود که این محموله قرار بود راهی لبنان شود.

بنا به این گزارش، به‌نظر می‌رسد که ارتش اسرائیل در این حمله‌ها که پس از نیمه‌شب در منطقه‌ای بین روستاهای الاسد و الدیماس در غرب دمشق انجام شد، دو هدف را دنبال می‌کرده است؛ انهدام پایگاه‌های نظامی ارتش سوریه و گروه‌های شبه‌نظامی طرفدار ایران، و نیز انهدام محموله تسلیحاتی‌ای که گمان می‌رود مقصد نهایی آن لبنان بوده است.

هنوز گزارشی از تلفات و میزان خسارات ناشی از این حمله‌ها منتشر نشده است. در رسانه‌های اجتماعی تصاویری همراه با صدای انفجارهایی دیده می‌شود، اما مشخص نیست که انفجارها ناشی از حمله هوایی است، یا واکنش موشک‌های سامانه دفاع هوایی سوریه.

رسانه‌های دولتی سوریه این حمله را پوشش نداده‌اند، اما رسانه‌های مخالف دولت سوریه خبر مزبور را تایید کرده‌اند. تهران نیز هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده است.

اسرائیل پیش از این بارها ارتش سوریه را به کمک فعالانه به حزب‌الله لبنان، گروه شبه‌نظامی برخوردار از حمایت ایران در منطقه، متهم کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رسانه‌های وابسته به مخالفان بشار اسد، رئیس ‌جمهوری سوریه، در حمله پهپادی هفته گذشته اسرائیل به جنوب سوریه، دو مردی که وابستگی‌ گروهی یا جناحی آنان مشخص نیست، جان باختند. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که آنان از اعضای جهاد اسلامی فلسطین بوده‌اند.

سه هفته پیش نیز در حمله هوایی اسرائيل به حومه طرطوس و حما در غرب سوریه، زرادخانه تسلیحاتی حزب‌الله لبنان و یک مرکز تحقیقات علمی هدف قرار گرفت.

اگرچه ارتش اسرائیل در مورد حمله‌های هوایی به سوریه اظهارنظر نمی‌کند، بارها اعتراف کرده است که در دهه گذشته صدها پرواز علیه مواضع جمهوری اسلامی ایران یا گروه‌های برخوردار از حمایت آن در سوریه انجام داده است که گفته می‌شود تهران می‌کوشد از طریق آن‌ها،  نفوذ خود را در سوریه و منطقه و نواحی هم‌مرز با اسرائیل گسترش دهد. تل‌آویو همواره تاکید کرده است که اجازه نمی‌دهد جمهوری اسلامی ایران به این هدف دست یابد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که جمهوری اسلامی ایران را بزرگ‌ترین تهدید علیه موجودیت کشورش معرفی می‌کند، یک ماه پیش اعلام کرد که قصد دارد با خرید ۲۵ فروند جت اف – ۳۵ از ایالات متحده آمریکا، تعداد جنگده‌های ارتش اسرائیل را به ۷۵ فروند افزایش دهد.