اسرائیل نیروی هوایی‌اش را با جنگنده‌های جدید اف – ۳۵ تقویت می‌کند

جنگنده‌های اف – ۳۵ برای مقابله با نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در سوریه و همچنین اگر اسرائیل قصد حمله به برنامه هسته‌ای ایران را داشته باشد، حیاتی تلقی می‌شوند

ممکن است تحویل اسکادران جدید اف - ۳۵ به اسرائیل تا سال ۲۰۲۶ - ۲۰۲۷ طول بکشد ـ AFP

اورشلیم‌پست روز یکشنبه، سوم سپتامبر (۱۲ شهریور)، در گزارشی  خبر داد که اسرائیل قصد دارد نیروی هوایی‌اش را با جنگنده‌های جدید اف – ۳۵ تقویت کند.

بر اساس این گزارش، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه نامه درخواست رسمی برای خرید اسکادران سوم متشکل از ۲۵ فروند جت اف – ۳۵ را به ایالات متحده و شرکت لاکهید مارتین، بزرگ‌ترین پیمانکار صنایع جنگ‌افزاری جهان، ارسال کرد.

به این ترتیب اسرائیل قصد دارد تعداد جت‌های اف – ۳۵ خود را به تعداد ۷۵ جنگنده افزایش دهد.

در بیانیه وزارت دفاع اسرائيل زمان خاصی برای دریافت جنگنده‌های جدید مشخص نشده است، اما برخی از منابع آگاه پیشتر به اورشلیم پست گفته بودند که حتی اگر تل‌آویو به طور رسمی درخواست دریافت ۲۵ هواپیمای اف - ۳۵ را در سال ۲۰۲۳ ثبت کند، ممکن است تحویل این جت‌ها تا سال ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ طول بکشد.

جنگنده‌های اف – ۳۵ برای مقابله با نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در سوریه و همچنین اگر اسرائیل قصد حمله به برنامه هسته‌ای ایران را داشته باشد، حیاتی تلقی می‌شوند.

این هواپیما فناوری رادارگریزی دارد که باعث می‌شود بتواند بدون تعقیب به اهدافی در سراسر خاورمیانه حمله کند. قابلیت‌های نظارتی و اطلاعاتی اف - ۳۵ بسیار فراتر از هواپیماهای قدیمی‌تر از جمله اف – ۱۶ و اف -۱۵ اسرائيل است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود که جنگنده‌های درخواستی اسرائیل به راحتی می‌تواند سیستم دفاع موشکی ضد هوایی اس-۳۰۰ ایران و احتمالا حتی سامانه اس-۴۰۰ را از بین ببرد، در حالی که سایر هواپیماهای اسرائیلی برای مقابله با این اهداف مشکلات بیشتری خواهند داشت.

یوآو گالانت در تازه‌ترین اظهارنظر درباره درخواست جدید اسرائيل از ایالات متحده و شرکت لاکهید مارتین، گفت که این اقدام با پیشنهاد رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، مدیر کل وزارت دفاع و همچنین فرمانده نیروی هوایی اسرائیل انجام گرفته است.

برخی از منابع اسرائیلی معتقدند که این خرید می‌توانست سال‌ها پیش اتفاق بیفتد، اما به دلیل بی‌ثباتی سیاسی و برگزاری انتخابات متعدد که تاثیر منفی بر توانایی اسرائیل برای تنظیم برنامه‌های بودجه بلندمدت داشت، متوقف شد.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، ارزش معامله جدید اسرائیل و ایالات متحده حدود سه میلیارد دلار است که این مبلغ از سوی صندوق‌های کمکی ایالات متحده تامین مالی شده است. به عنوان بخشی از توافق اولیه بین دولت‌ها، لاکهید مارتین و شرکت سازنده موتور این جت‌ها متعهد شده‌اند که صنایع دفاعی اسرائیل را در تولید قطعات هواپیمای در حال خرید، مشارکت دهند.

در بیانیه وزارت دفاع اسرائیل آمده است: «این توافق، تداوم همکاری بین شرکت‌های آمریکایی و صنایع دفاعی اسرائیل در تولید قطعات هواپیما را تضمین می‌کند.»

وزارت دفاع اسرائيل در ماه ژانویه نیز به طور رسمی ۲۵ فروند جنگنده بوئینگ اف – ۱۵ ای‌ایکس  F-15 EX  را از ایالات متحده درخواست کرد تا آنها را جایگزین هواپیماهای قدیمی اف – ۱۵ کند. اف-۱۵ ای‌ایکس بیشتر از هر جنگنده دیگری در رده خود، قابلیت حمل سلاح دارد و می‌تواند سلاح‌های مافوق صوت تا طول نزدیک به ۷متر و وزن تا بیش از سه‌هزار کیلوگرم را پرتاب کند.

در نوامبر ۲۰۲۲ نیز اسرائیل توافقنامه خرید چهار هواپیمای سوخت‌رسان بوئینگ کی‌سی- ۴۶ آ KC-46A را نهایی کرد.

به گفته تحلیلگران، از نظر اسرائیل، با توجه به روابط دفاعی جدید بین روسیه و ایران، داشتن تعداد بیشتر اف-۱۵ برای تل‌آویو ضروری است.

بیشتر از جهان