واکنش جمهوری اسلامی به کشته شدن عماد مغنیه تکرار می‌شود؟

تهران می‌گوید انتقام خون قاسم سلیمانی را سخت و بدون جنگ می‌گیرد

محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سفر ژانویه ۲۰۱۴ به بیروت در آرامگاه مغنیه حاضر شد- Anwar Amro/AFP/Getty

از بامداد جمعه که خبر کشته شدن قاسم سلیمانی در بغداد مخابره شد، گزارش‌های متعددی در مورد طرح‌های قبلی آمریکا برای هدف قرار دادن فرمانده سابق سپاه قدس در موقعیت‌های مختلف منتشر شده است. یکی از این گزارش‌ها مربوط به طرح ترور همزمان عماد مغنیه،‌ فرمانده سابق شاخه نظامی حزب‌الله و سلیمانی است. البته این طرح پس از مخالفت دولت‌های جورج بوش و باراک اوباما با هدف گرفتن سلیمانی ناکام ‌ماند و در نهایت در زمستان ۱۳۸۶ مغنیه در انفجار خودر‌و‌اش در دمشق،‌ کشته شد.

هرچند فرمانده سابق سپاه قدس در این انفجار همراه مغنیه نبود، واکنش جمهوری اسلامی به کشته شدن یکی از مهمترین فرماندهان حزب‌الله که رابطه بسیار نزدیکی با او داشت، می‌تواند معیاری برای پیش‌بینی برخی اقدامات احتمالی تهران در ارتباط با کشته شدن سلیمانی باشد.

مقامات جمهوری اسلامی وعده «انتقامی سخت» داده‌اند و در عین می‌گویند به دنبال جنگ نیستند و انتقام را به «جبهه مقاومت»، «ملت‌های مستضعف» و «آتش‌ به اختیارها» واگذار کرده‌اند.

حشد‌الشعبی، حماس،‌ طالبان و برخی دیگر از گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به جمهوری اسلامی در بیانیه‌های خود از جهاد و انتقام سخن گفته‌اند. زینب سلیمانی، دختر قاسم سلیمانی نیز از حسن نصرالله‌، رهبر حزب‌الله که او را عموی خود خوانده، خواسته است که انتقام خون پدرش را بگیرد.

حسین دهقان،‌ مشاور نظامی آیت‌الله خامنه‌ای در تازه‌ترین موضع‌گیری خود گفته که پاسخ تهران مبتنی بر درایت،‌ حکمت، ‌بازدارندگی و تاثیرگذاری خواهد بود و جمهوری اسلامی تحت هیچ شرایطی درگیر جنگ فراگیر با آمریکا نمی‌شود، مگر اینکه آمریکا جنگی علیه ایران به راه بیاندازد.

برای درک چگونگی این انتقام سخت و بدون جنگ می‌توان به الگوی رفتاری جمهوری اسلامی در سال‌های پس از کشته شدن مغنیه رجوع کرد.

رهبر جمهوری اسلامی در پیام تسلیت به مناسبت کشته شدن مغنیه نوشت:«از خون شهیدان مطهری مانند او‌ صدها مغنیه آفریده می‌شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آیت‌الله خامنه‌ای، صهیونیست‌های به گفته او «خونخوار» را عامل کشته شدن مغنیه معرفی کرد و منوچهر متکی، وزیر امور خارجه وقت را برای حضور در مراسم خاکسپاری مغنیه به بیروت فرستاد. همزمان ۲۸۰ نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از حزب‌الله،‌ کشته شدن مغنیه را محکوم کردند و اظهار نظرهای متعددی نیز در مورد انتقام‌جویی و نابودی اسرائیل مطرح شد.

اما در ۱۲ سال گذشته به رغم تهدید‌های مکرر در مورد گرفتن انتقام خون مغنیه، اقدامی مستقیم در این زمینه انجام نشد. هرچند که برخی موارد حمله به اماکن دیپلماتیک و شهروندان اسرائیلی در گرجستان، هند،‌ تایلند و بلغارستان به این انتقام‌گیری و همچنین واکنش به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران (۴ دانشمند هسته‌ای ایران دو سال پس از کشته شدن مغنیه در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ ترور شدند) نسبت داده شده است.

یک سال پس از کشته شدن مغنیه، روزنامه مصری الاهرام در گزارشی با استناد به اعتراف‌های یکی از اعضای بازداشت شده حزب‌الله در مصر نوشت که این گروه در حال برنامه‌ریزی برای حمله انتقام‌جویانه به گردشگران اسرائیلی بود.

ترور دو افسر اطلاعاتی اسرائیل در موزه یهودیان در بروکسل در سال ۱۳۹۳، یکی از اقداماتی است که گفته می‌شود در تلاش برای گرفتن انتقام مغنیه انجام شد. تسنیم در گزارشی در این زمینه این ماموران را از عاملان ترور مغنیه معرفی کرد. البته اسرائیل تا امروز اتهام انفجار خودروی مغنیه با ترور دانشمندان هسته‌ای ایران را نپذیرفته است.

در بهمن‌ماه ۱۳۹۳ حسین سلامی، جانشین وقت فرماندهی سپاه بدون اشاره مستقیم به ترور دو افسر موساد، گفت که اسرائیل می‌داند که ایران انتقام دانشمندان هسته‌ای خود را گرفته است و برای همین از ترور دانشمندان دست برداشت.

البته اهمیت و همچنین پیامد کشته شدن سلیمانی به عنوان یکی از مهمترین فرماندهان جمهوری اسلامی در مقایسه با عماد مغنیه و دانشمندان هسته‌ای برای ایران بیشتر است و عکس‌العمل‌هایی تا حدودی شدید‌تر دور از انتظار نیست.

سلیمانی سال گذشته در یک مراسم یادبود برای مغنیه گفته بود، بهترین راه برای گرفتن انتقام مغنیه،‌ نابودی اسرائیل است. آیت‌الله خامنه‌ای ۴ سال پیش‌ وعده داده بود که اسرائیل ۲۵ سال دیگر را نمی‌بیند.