پنتاگون: با دستور مستقیم رئیس جمهوری، قاسم سلیمانی را هدف گرفتیم

مقامات تهران، آمریکا را به انتقامی سخت تهدید کردند

ساعاتی پس از انتشار خبر کشته شدن قاسم سلیمانی، پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که با دستور مستقیم رئیس‌جمهور آمریکا، فرمانده سپاه قدس را هدف گرفته است. در این بیانیه آمده است که ارتش آمریکا با کشتن قاسم سلیمانی اقدام دفاعی قاطعی برای حفاظت از پرسنل آمریکایی انجام داد.

در ادامه این بیانیه به طرح‌های سلیمانی برای حمله به دیپلمات‌ها و پرسنل خدماتی آمریکایی در عراق و سراسر منطقه اشاره شده و او و نیروی قدس تحت فرماندهی‌اش مسئول جان باختن صدها عضو نیروی ائتلاف و پرسنل آمریکایی و زخمی شدن هزاران نیروی دیگر معرفی شده است.

بنا بر این بیانیه، سلیمانی در ماه‌های اخیر دستور حمله به نیروهای ائتلاف را صادر کرده و حمله ۲۷ دسامبر که به کشته و زخمی شدن پرسنل آمریکایی و عراقی در بغداد منجر شد نیز از جمله طرح‌های برنامه‌ریزی شده از سوی فرمانده سپاه قدس بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه پنتاگون می‌افزاید که قاسم سلیمانی مجوز حمله به سفارت آمریکا در بغداد را صادر کرده بود و برای جلوگیری از طرح‌های حمله بعدی، قاسم سلیمانی کشته شد.

رسانه‌های عراق بامداد جمعه از برخورد سه موشک کاتیوشا به نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد خبر دادند. در ساعات نخستین پس از این حمله، خبر مرگ دست‌کم پنج مقام حشد‌الشعبی از گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق، منتشر شد. بر اساس این گزارش‌ها مسئول تدارکات حشد‌الشعبی و همراهان‌اش با خودروهای خود در حال خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد بودند. آنها مهمانان مهمی داشتند که اکنون مشخص شده قاسم سلیمانی یکی از آن‌ها بوده است.

رسانه‌ها در داخل ایران خبر کشته شدن قاسم سلیمانی را تایید کرده و سپاه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده که فرمانده سپاه قدس در عراق «شهید» شده است.

حساب توییتری آیت‌الله علی خامنه‌ای در بیانیه‌ای کشته شدن قاسم سلیمانی را تسلیت گفت و با اعلام سه روز عزای عمومی، تهدید کرد که انتقام او گرفته می‌شود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز در پیامی وعده داد که آنچه که او ملت بزرگ ایران و دیگر ملت‌های آزاده منطقه خواند، از آمریکا انتقام خواهند گرفت.

همچنین فارس به نقل از کیوان خسروی، سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گزارش داد:« جلسه فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی برای بررسی اقدام  حمله به خودرو سردار سلیمانی در بغداد برگزار می‌شود».

از سوی دیگر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توییتر آمریکا را تهدید کرد که مسئول عواقب این ماجراجویی خواهد بود.

همزمان محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده سابق سپاه در توییتی از انتقام سخت از آمریکا‌ها سخن گفته است.

دونالد ترامپ نیز در توییتی معنادار تصویر پرچم ایالات متحده را منتشر کرده است.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز ویدئویی از شادمانی مردم عراق پس از کشته شدن قاسم سلیمانی منتشر کرد و نوشت: عراقی‌ها در خیابان برای آزادی می‌رقصند و قدردان این هستند که قاسم سلیمانی دیگر نیست. 

در همین حال نیوزویک از انجام تست دی‌ان‌ای برای تایید هویت کشته‌شدگان گزارش داده است.

قاسم سلیمانی از محبوب‌ترین چهره‌های سپاه نزد آیت‌الله علی خامنه‌ای، به‌شمار می‌رفت. رهبر جمهوری اسلامی بارها از آنچه که مجاهدت قاسم سلیمانی خواند، تقدیر کرده بود.

قاسم سلیمانی حدود ۲۰ سال قبل به سمت فرمانده سپاه قدس برگزیده شد و تا چند سال پیش نام او به اندازه امروز در رسانه‌ها مطرح نبود.

بیشتر از