اردوغان: جمهوری آذربایجان و ترکیه یک ملت با دو دولت‌اند

رئیس‌جمهوری ترکیه: قره باغ به جمهوری آذربایجان تعلق دارد و هیچ راه حل دیگری برای ما قابل پذیرش نخواهد بود

UN

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت:« قره باغ به جمهوری آذربایجان تعلق دارد و هیچ راه حل دیگری برای ما قابل پذیرش نخواهد بود.»

او با اشاره به روابط آنکارا و باکو، افزود:« ما دوباره تاکید می کنیم که یک ملت هستیم در دو کشور. البته همه، از جمله ارمنی‌ها، حق زندگی در جمهوری آذرباجیان را دارند.»

رئیس‌جمهوری ترکیه با تاکید بر اینکه مناقشه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان باید پایان یابد، گفت:«ما در پی همکاری با ارمنستان هستیم و از همان ابتدا از مذاکره جمهوری آذربایجان و ارمنستان حمایت کردیم، اما ارمنستان از این اقدام استقبال لازم را نکرده است.»

اردوغان در حالی در سخنان خود به بحران بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان پرداخت که باکو دور تازه‌ای از عملیات نظامی را از صبح سه‌شنبه در منطقه قره‌باغ آغاز کرده است.

او در بخشی از سخنانش گفت نژادپرستی، خارجی‌ستیزی و اسلام‌هراسی در سال گذشته ابعاد جدیدی پیدا کرد.

اردوعان با محکوم کردن قرآن سوزی گفت توهین به قرآن در اروپا به بهانه آزادی بیان غیرقابل قبول است.

رجب طیب اردوغان در آغاز سخنرانی خود به چالش‌های به گفته او خطرناک و پیچیده در جهان و از جمله در ترکیه اشاره کرد و بر نقش ترکیه در ایجاد و حفظ صلح تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او سپس به نقش کشورش برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین پرداخت و افزود:« از زمان شروع جنگ روسیه و اوکراین تلاش کرده‌ایم دوستان روسی و اوکراینی خود را به پای میز مذاکره بکشانیم. ما تلاش کردیم از طریق دیپلماسی و بر اساس استقلال و تمامیت ارضی اوکراین، این جنگ را به پایان برسانیم. ما با تضمین صادرات غله از طریق دریای سیاه سعی کردیم امنیت غذایی را تامین کنیم.»

اردوغان با اشاره به بحران قبرس، از کشورهای جهان خواست دولت قبرس ترکی شمالی را به رسمیت بشناسند.

او گفت:« جامعه ترک‌تبار قبرس همواره تلاش کرده به سمت یک راه حل منصفانه و پایدار برای حل مسئله قبرس حرکت کند. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم استقلال جمهوری ترکی شمال قبرس را به رسمیت بشناسد و از نیروهای صلح‌بان سازمان ملل می خواهیم از نزدیک بر این موضوع نظارت کنند.»

رجب طیب اردوغان در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت جهان از پنج کشور بزرگ‌تر است و یک جهان منصفانه‌تر ممکن است برای همین، همان‌طور که دبیر کل سازمان ملل گفت بازسازی این نهاد ضروری است.

رئیس‌جمهوری ترکیه ماهیت پیچیده چالش‌های منطقه‌ای و جهانی مستلزم پیشرفت روابط ترکیه و اتحادیه اروپا است. ما از اتحادیه اروپا انتظار داریم به سرعت به تعهدات خود، از جمله تعهدات اقتصادی خود عمل کنند. اتحادیه اروپا باید ابهام در سیاستگذاری‌های خود در قبال ترکیه را از میان بردارد.»

اردوغان گفت: «مسئله فلسطین و اسرائیل هم باید راه حلی نهایی پیدا کند. ما به حمایت خود از فلسطین در چارچوب حقوق بین‌الملل ادامه می‌دهیم. بدون یک فلسطین مستقل و دارای پیوند سرزمینی، صلح و ثبات برای اسرائیل ممکن نخواهد بود.»

او همچنین بدون آنکه نامی از آمریکا ببرد، گفت: این امر دیگر قابل قبول و تحمل نیست که عده‌ای از داعش برای توجیه اقدامات خود استفاده می‎کنند. ما از ریاکاری آنهایی که از داعش به عنوان نقاب و بهانه ای برای پیشبرد اهداف خود در عراق و سوریه و خاورمیانه و شمال آفریقا استفاده می کنند، به تنگ آمده‌ایم و آن را غیرقابل قبول می‌دانیم.»

بیشتر از جهان