معامله پنهانی بایدن و خامنه‌ای: تلاشی مشترک برای باقی‌ماندن در قدرت

هدف بایدن از این معامله جلوگیری از نوسان قیمت نفت در بازار و جلب نظر رای‌دهندگان آمریکایی است

ابراهیم رئیسی برای دومین سال پیاپی به آمریکا آمد تا به بهانه شرکت در هفتادوهشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان دهد که اوضاع حکومت ایشان و ملت ایران عادی و آرام است.

در مهم‌ترین روز در تقویم سیاسی معاصر آمریکا، یعنی یازدهم سپتامبر، که به صورت نانوشته روز به یادآوردن ترور، خشونت و وحشت است، دولت بایدن توافق تبادل گروگان با حکومتی دهشت‌افکن را نهایی کرد.

دولت بایدن حتی تن به طرح و اجرای سناریوی رئیسی برای هم‌زمان شدن آزادی گروگان‌ها در تهران و ورود او به فرودگاه جان‌ اف کندی نیویورک داد، تا طرح دولت فاتح در هجدهم سپتامبر تکمیل شود.

به ملت آمریکا نوید آزاد شدن پنج شهروند آمریکایی را دادند و با افتخار گفتند که شش میلیارد دلار داده‌شده به جمهوری اسلامی، باج‌دهی نبوده و پول بلوکه‌شده فروش نفت ایران است که برای مصرف در جهت مقاصد بشردوستانه در اختیار حکومت ایران گذاشته‌اند.

کشور ثروتمند ایران حکومتی دارد که راه‌های دور زدن تحریم‌ها را می‌داند و تحریم‌ها و بحران مشروعیت نظام حاکم، باعث ایجاد بزرگ‌ترین فساد مالی و اداری در این کشور شده است.

نیازی به تایید مقام‌های دولت بایدن نبود تا مطمئن شویم که این پول حتما صرف خرید اقلام مورد نیاز ملت ایران می‌شود. حکومت جمهوری اسلامی با کمال میل و خرسندی این مبلغ را صرف خرید اقلام مورد نیاز ملت می‌کند تا به راحتی از ذخیره ارزی دیگری که با دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت به دست می‌آورد، هزینه سایر مصارف خود را تامین کند.

خبرگزاری بلومبرگ در ابتدای ماه جاری گزارشی از بالا رفتن سطح فروش نفت ایران منتشر کرد. در این گزارش آمده بود که افزایش صادرات نفت ایران، به‌ویژه از ابتدای تابستان، پیامد مستقیم سیاست تازه دولت جو بایدن، در چشم‌پوشی از تحریم‌های نفتی، علیه جمهوری اسلامی ایران است.

در این گزارش که سوم شهریور ماه منتشر شد، آمده است: «ماه‌ها دیپلماسی محرمانه میان جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان دولت بایدن، نه‌‌تنها به توافقی برای تبادل زندانی‌ها، آزادی دارایی‌های توقیف‌شده ایران و احتمالا تغییر در برنامه غنی‌سازی جمهوری اسلامی منجر شده است، بلکه به ‌نظر می‌رسد که دولت بایدن با چشم‌پوشی از تحریم‌ها، به جمهوری اسلامی ایران اجازه داده است که از محل فروش نفت، درآمد ارزی بیشتری داشته باشد.»

به نوشته بلومبرگ، مقام‌های آمریکایی در گفت‌وگوهای خصوصی اذعان کرده‌اند که دولت بایدن تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی ایران را به‌ تدریج کاهش داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابراین بیش از آنچه در تصویر دیده‌شده، توافق بین دو کشور تنها شامل آزاد شدن دو تابعیتی‌های گروگان گرفته‌شده در ایران و آزاد شدن شش میلیارد دلار توقیف‌شده ایران و پنج ایرانی مجهول‌الحال در آمریکا نیست. این توافق بخش مهم‌تر و محرمانه‌ای دارد که مربوط به اجازه فروش نفت ایران و نادیده گرفته شدن تحریم‌های نفتی ایران است. به نظر می‌رسد که این تصمیم محرمانه آمریکا باعث شده باشد که اینک صادرات نفت ایران به بالاترین سطح در پنج سال گذشته، از هنگام اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا، رسیده باشد.

خبرگزاری بلومبرگ ۳۰ مرداد در گزارشی به‌نقل از داده‌های شرکت‌های ردیابی کشتی‌ها و اطلاعات تصاویر ماهواره‌ای، نوشته بود که حکومت ایران در ماه جاری میلادی، به‌طور میانگین روزانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام فروخته است و چین همچنان خریدار اصلی نفت ایران است.

این تغییر محسوس در استراتژی دولت بایدن بود که جمهوری اسلامی را مجاب کرد تا سناریوی آزاد شدن گروگان‌ها و تبادل زندانیان ایرانی آمریکایی را اجرا کند.

کارشناسان و تحلیلگران می‌گویند که با توجه به اینکه تا روز ۵ نوامبر ۲۰۲۴ یعنی روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۱۴ ماه مانده است، تاثیر این معامله بر تبلیغات انتخاباتی بایدن و حزب دمکرات ناچیز خواهد بود.

اما هدف بایدن، استفاده تبلیغاتی از آزاد شدن پنج گروگان نیست. هدف او بلندمدت‌تر و جلوگیری از نوسان قیمت نفت در بازار است که برای یک آمریکایی رای‌دهنده مهم‌ترین موضوع خواهد بود.

بخش تبلیغاتی و مانور روی پیروزی بر شیطان بزرگ را به جمهوری اسلامی واگذار کردند که چند هفته‌ای بر این موج تبلیغات داخلی سوار باشند و بخش مربوط به امتیاز گرفته‌شده از طرف ایالات متحده مسکوت ماند.

با شرایطی که دولت بایدن با چشم‌پوشی از صادارات نفت ایران ایجاد کرده است، به نوشته خبرگزاری بلومبرگ، حکومت ایران می‌تواند تا پایان سال جاری میلادی تولید نفت خود را به سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد. با این حجم از درآمد جمهوری اسلامی به آسانی می‌تواند اهداف منطقه‌ای و ابزار سرکوب ملت ایران را فراهم کند و نه شش میلیارد دلار، بلکه هر پول آزادشده دیگری را (گفته می‌شود که بدهی‌های عراق به ایران نیز به‌زودی آزاد می‌شود)، برای اقلام مصرفی و دارویی ملت ایران صرف کند (که در آن نیز تردیدهای جدی وجود دارد) و درآمدهای مخفی نفتی حاصل از فروش نفت ملی ایران را برای استمرار حکومت استبدادی و مقاصد منطقه‌ای، خشونت و ارعاب شهروندان و بازداشت‌های غیرقانونی به کار گیرد.

توافق‌های محرمانه دولت بایدن و ابراهیم رئیسی می‌تواند مربوط به آغاز رقابت‌های ریاست جمهوری سال آینده در آمریکا باشد تا به این وسیله نگذارد که بهای انرژی در بازارهای داخلی آمریکا افزایش یابد. از این رو، چشم‌پوشی یا کاهش تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی ایران، می‌تواند بخشی از رویکرد انتخاباتی دولت بایدن باشد.

به نظر می‌رسد دولت جو بایدن دست‌کم تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری به سیاست مماشات با جمهوری اسلامی ادامه دهد و به تعهدهایی که در توافق ماه اوت ۲۰۲۳ با جمهوری اسلامی آمده، پایبند بماند. سپهر سیاسی ایالات متحده آمریکا خبر از شکست جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری می‌دهد و به همین منوال، در ایران، ستاره جمهوری اسلامی رو به افول و زوال است.

بیشتر از سردبیری