انتقاد پمپئو از متحدان اروپائی و تمجید از متحدان خاورمیانه‌ای آمریکا

تعدادی از کشورهای اروپایی در مورد پیامد قتل سلیمانی اظهار نگرانی کرده‌اند

پمپئو از واکنش قدرت‌های اروپایی، از جمله بریتانیا و آلمان، که در پی واقعه ترور (سلیمانی) خواهان حفظ آرامش شده‌اند، گله کرد- SAUL LOEB / AFP

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، بریتانیا و دیگر متحدان آمریکا را به خاطر واکنش‌ آنان به ترور قاسم سلیمانی به باد انتقاد گرفته است و آن را «غیر مفید» و بی‌فایده خوانده است.

در گرماگرم نگرانی از اقدامات تلافی جویانه و بالاگرفتن تنشها به بروز یک جنگ تمام عیار، تعدادی از کشورهای اروپایی در مورد پیامد قتل سلیمانی اظهار نگرانی کرده‌اند.

آقای پمپئو در یک مصاحبه با شبکه خبری «فاکس نیوز» از واکنش قدرت‌های اروپایی، از جمله بریتانیا و آلمان، که در پی واقعه ترور (سلیمانی) خواهان حفظ آرامش شده‌اند، گله کرد.

او گفت، واکنش متحدان آمریکا در خاورمیانه «خارق‌العاده» بوده است، اما در اشاره به عکس‌العمل دیگران، افزود که آن‌ واکنش‌ها «به این اندازه سودمند نبوده‌اند.»

آقای پمپئو به شان‌هنیتی، مجری یکی از برنامه‌های تفسیر خبر فاکس، گفت:«صراحتا بگویم، اروپایی‌ها به آن اندازه‌ای که امیدوار بودم، مفید نبوده‌اند. بریتانیایی‌ها، فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها – همه باید درک کنند که آنچه ما کردیم، آنچه آمریکایی‌ها کردند، موجب نجات جان اروپایی‌ها هم شد.»

دولت ایالات متحده مصر است که در پی به راه انداختن جنگ دیگری در خاورمیانه نیست، اما وعده ایران دایر بر این که «انتقام سختی» (در واکنش به ترور سلیمانی) خواهد گرفت، موجب شده است که کارشناسان، در مورد بالاگرفتن خطرناک تنش‌ها هشدار بدهند. 

گفته می‌شود که بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، در جریان حمله هوایی روز جمعه در عراق که به قتل سلیمانی منجرشد، قرار نگرفته بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، در واکنش به ترور سلیمانی گفته است:«ما همواره از خطرات تهاجمی نیروی قدس به رهبری سلیمانی مطلع بودیم. ... به دنبال ترور او، ما از همه طرفین درگیر می‌خواهیم که از تنش‌ها بکاهند. درگیری بیشتر به سود هیچیک از ما نیست.»

آملی دو مُنشَلَن، وزیر کابینه فرانسه در امور مربوط به اروپا، صبح روز جمعه هشدار داد که «(امروز) چشم‌مان را به دنیای خطرناکتری باز کردیم.»

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، نیز روز شنبه با هدف جلوگیری از بالاگرفتن تنش‌ها، با رئیس جمهوری عراق و کفیل رهبری امارات متحده عربی گفت‌وگو کرد.

دستگاه رهبری آقای ترامپ تاکید کرده است که ترور سلیمانی یک «اقدام دفاعی قاطع برای حفاظت از جان پرسنل ایالات متحده در خارج» بوده است.

اما تعدادی از نامزدهای حزب دموکرات در کارزار ریاست جمهوری۲۰۲۰ آمریکا، تایید ترامپ برای ترور سلیمانی را به باد انتقاد گرفته‌اند و آن را «جسورانه» توصیف کرده‌اند. 

جو بایدن، نامزد پیشتاز ریاست جمهوری حزب دموکرات، در یک بیانیه گفته است:«پرزیدنت ترامپ یک دینامیت را در یک انگشتانه منفجر کرده است. او باید به مردم آمریکا بگوید که چه راهبرد و طرحی برای حفاظت از جان سربازان و کارکنان سفارتخانه‌های ایالات متحده دارد.»  

در این میان، سناتور برنی سندرز (نامزد دیگر انتخابات آتی ریاست جمهوری از حزب دموکرات) هشدار داده است که ترامپ آمریکا را «به یک جنگ فاجعه‌بار دیگر در خاورمیانه که می‌تواند منجر به از دست رفتن جان‌های بیشماری شود و تریلیون‌ها دلار هزینه بردارد، نزدیک می‌کند.»

© The Independent