روایت اکسیوس از خواسته‌های تشکیلات خودگردان فلسطین درباره تلاش آمریکا برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان

اکسیوس می‌گوید مشاور عالی محمود عباس هفته آینده به عربستان سفر می‌کند

محمود عباس در نشست شورای امنیت سازمان ملل-SPENCER PLATT/Getty Images via AFP

اکسیوس به نقل از شش مقام آمریکایی و اسرائیلی بدون ذکر نام آنها مدعی شد که تشکیلات خودگردان فلسطین فهرستی از خواسته‌ها شامل کنترل بیشتر بر بخش‌های خاصی از کرانه باختری و بازگشایی سفارت آمریکا در اورشلیم (بیت‌المقدس شرقی) را ارتباط با توافقی که دولت بایدن می‌کوشد بین ریاض و تل‌آویو برقرار کند، ارایه داده است.

دولت بایدن می‌کوشد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دستاوردی در خاورمیانه و به‌ویژه صلح اعراب و اسرائیل داشته باشد و عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی را هدف خود در این زمینه اعلام کرده است. هرچند که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هم گفته است که تا تحقق این هدف راه درازی باقی‌مانده است.

اما مقامات عربستان بارها تاکید کرده‌اند که حل مساله فلسطین پیش‌شرط هرگونه پیشرفتی در این زمینه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از گزارش اکسیوس، وال استریت ژورنال هم در گزارشی در روز چهارشنبه به رویکرد عربستان سعودی درباره تشکیلات خودگردان فلسطین اشاره کرده بود.

هرچند رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی به‌طور گسترده این روایت‌ها و گزارش‌ها که اغلب به نقل از منابع ناشناس منتشر می‌شود را بازتاب می‌دهند، مقامات عربستان سعودی به‌طور رسمی درباره آن اظهار نظر نکرد‌ه‌اند. اکسیوس در عین حال نوشت که سفارت عربستان در واشنگتن به درخواست برای اظهارنظر درباره این گزارش پاسخ نداده است.

اکسیوس در گزارش چهارشنبه شب مدعی شده است که تشکیلات خودگردان فلسطین فهرستی از خواسته‌ها را در اوایل سال جاری به عربستان ارایه داده‌اند. اقدامی که به تعبیر این رسانه، نشان دهنده رویکرد عملگرایانه‌تر محمد عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطنی درباره تلاش آمریکا برای عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل است. اکسیوس می‌نویسد که این تشکیلات می‌خواهد تا جای ممکن امتیازاتی را به دست آورد.

این تشکیلات پیش‌تر از پیمان ابراهیم برای عادی‌سازی روابط امارات متحده عربی و اسرائیل که در دولت دونالد ترامپ منعقد شد، انتقاد کرده بود.

در گزارش اکسیوس آمده است که حسین الشیخ، یکی از مشاوران عالی عباس که هدایت رایزنی‌ها را بر عهده دارد، سه ماه پیش فهرستی از خواسته‌ها را به ریاض ارایه داده است.

اکسیوس می‌گوید که تشکیلات خودگردان فلسطین می‌خواهد عربستان نیز سفارت خود را در اورشلیم افتتاح کند. البته ریاض پیش‌تر سفیر خود در اردن را به عنوان سرکنسول غیرمقیم در بیت‌المقدس شرقی معرفی کرده است. خواسته دیگر از عربستان هم از سرگیری تامین مالی تشکیلات خودگردان روایت شده که روز چهارشنبه وال استریت ژورنال گزارشی درباره آن منتشر کرده بود.

به گزارش اکسیوس یکی دیگر از خواسته‌ها، گام‌هایی در جهت به رسمیت شناخته شدن فلسطین به عنوان عضو سازمان ملل است.

این گزارش در ادامه می‌افزاید که دولت بایدن در جریان این خواسته‌ها قرار دارد و باربارا لیف، مقام عالی وزارت خارجه آمریکا در امور خاورمیانه اخیرا در این زمینه با الشیخ ملاقات کرده است. انتظار می‌رود این مشاور عالی محمود عباس نیز هفته آینده به عربستان سعودی سفر کند.