اورشلیم پست: عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل تا یک سال دیگر

«روند عادی‌سازی روابط پیشرفت داشته است»

بن سلمان، شاهزاده عربستان سعودی و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل - Maya Alleruzzo, Bandar AL-JALOUD / POOL / Saudi Royal Palace / AFP

انتظارات موجود در میان برخی مقامات ارشد اسرائیلی حاکی از آن است که عادی‌سازی روابط میان این کشور و عربستان سعودی تا پایان سال ۲۰۲۱ صورت خواهد گرفت.

روزنامه اورشلیم پست در گزارشی آورده است که برخی معتقدند عادی‌سازی روابط تا پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ و حتی اوایل دوره بایدن حاصل نمی‌شود اما نشانه‌هایی وجود دارد که حاکی از عادی‌سازی روابط در ۱۲ ماه آینده است.

در حالی که در ماه‌های اخیر اظهارات گاه مکمل و گاه به ظاهر متناقضی از مقامات ارشد اسرائیلی شنیده شده، اما روند عادی‌سازی روابط پیشرفت داشته است.

وزارت امور خارجه اسرائیل هنوز هیچ اظهار نظر رسمی در این خصوص نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته، الی کوهن، وزیر اطلاعات این کشور گفت که توافق با سعودی‌ها ممکن است در چند سال آینده حاصل شود، اما نه قبل از اول بهمن (زمان تحلیف جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا). او همچنین به صورت واضح اعلام نکرد که این توافق تا پایان سال ۲۰۲۱ حاصل می‌شود.

 به نوشته این روزنامه اسرائیلی، در تاریخ ۲۵ اکتبر کانال ۱۲ گزارش داده که یوسی کوهن، رئیس موساد به صورت خصوصی به اطرافیانش گفته سعودی‌ها تا بعد از انتخابات صبر می‌کنند اما این توافق را به عنوان «هدیه‌ای» برای برنده انتخابات درنظر دارند.

بر این اساس، یوسی کوهن همچنین گفته بود که اگر دونالد ترامپ برنده شود، توافق به سرعت اعلام خواهد شد.

ریاض تاکنون از عادی‌سازی روابط با اسرائیل خودداری کرده و می‌گوید که ابتدا باید شرایط به رسمیت شناخته شدن فلسطین به عنوان یک کشور مورد توجه قرار گیرد. اما در عین حال با باز گذاشتن حریم هوایی خود به روی پرواز‌ها در مسیر اسرائیل و امارات متحده عربی، به طور غیرمستقیم به روند عادی سازی روابط این دو کشور کمک کرد.

در ماه‌های اخیر امارات متحده عربی، بحرین و مراکش به صورت رسمی روابط خود با اسرائیل را در چارچوب توافقی به نام «ابراهیم» عادی‌سازی کرده‌اند.

 

بیشتر از جهان