سالیوان: راهی طولانی تا عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان باقی مانده است

«فعلا مذاکرات در مجاری دیپلماتیک در جریان‌اند… و هنوز راهی طولانی باقی مانده… این مسائل به شدت فنی‌اند»

جو بایدن و شاهزاده محمد بن سلمان در نشست جده، ۱۶ ژوییه ۲۰۲۲ - MANDEL NGAN / POOL / AFP

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که همچنان «راهی طولانی» برای رسیدن به توافق عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی باقی مانده است. پیش‌تر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هم اظهارات مشابهی را مطرح کرده بود.

وب‌سایت آکسیوس با تحلیل اظهارات سالیوان آن‌ها را تلاشی برای مدیریت انتظارات دانست. در هفته‌های اخیر، رسانه‌ها از احتمال این توافق خبر داده‌اند که رسیدن به آن جزو اهداف مهم دولت بایدن تلقی می‌شود. برخی مقام‌های آمریکا قبلا به «آکسیوس» گفته‌ بودند که واشنگتن می‌خواهد پیش از آنکه کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری شکل بگیرد و بایدن  بیشتر وقت خود را صرف آن کند، این توافق حاصل شود. این توافق از آن جهت برای بایدن بسیار مهم است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین و نامزد انتخابات ۲۰۲۴، پیشرفت چشمگیری در زمینه شکل‌گیری صلح اعراب و اسرائیل داشت و پیمان ابراهیم در زمان او شکل گرفت. اما دولت بایدن تا کنون در این زمینه هیچ پیشرفتی نداشته است.

بایدن همچنین کارزار انتخاباتی سال ۲۰۲۰ را با انتقاد از عربستان سعودی آغاز کرده بود و برای مدت‌ها در آغاز دولت خود، روابط سردی با ریاض داشت. سرانجام بایدن در پی افزایش بهای نفت به دیدار شاهزاده محمد بن سلمان و ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی رفت و کوشید روابط با ریاض را ترمیم کند.

اما همچنان موانع بسیاری بر سر راه رسیدن به این توافق وجود دارند. ریاض خواهان امتیازدهی از طرف اسرائیل به فلسطینی‌ها است و همچنان تاکید دارد که از آرمان فلسطین دفاع می‌کند. این کشور اخیرا سفیر خود در اردن را به‌عنوان سفیر غیرمقیم در فلسطین و کنسول غیرمقیم در بیت‌المقدس (اورشلیم) منصوب کرد. اسرائیلی‌ها در مقابل گفتند که چنین چیزی را به‌رسمیت نمی‌شناسند. عربستان سعودی‌ در ضمن خواسته‌های مهمی از آمریکا دارد که دامنه آن از برنامه هسته‌ای غیرنظامی تا معاهده دفاع مشترک گسترده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سالیوان در شش ماه گذشته بارها به عربستان سعودی سفر کرده است و موضوع توافق با اسرائیل از موضوعات اصلی این سفرها دانسته می‌شود. او روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که نمی‌خواهد وارد جزئیات ماجرا شود اما تاکید کرد که دولت بایدن مشغول مذاکره با ریاض و واشنگتن در این مورد است. اما سالیوان افزود که قرار نیست به این زودی‌ها توافقی اعلام شود و گفت: «فعلا مذاکرات در مجاری دیپلماتیک در جریان‌اند… و هنوز راهی طولانی باقی مانده… این مسائل به شدت فنی‌اند.»

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت دولت بایدن قصد دارد از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد نظر آن در مورد احتمال برنامه هسته‌ای در عربستان سعودی که شامل غنی‌سازی اورانیوم در خاک این کشور است نیز سوال کند. سالیوان افزود‌: «صلح بین اسرائیل و عربستان سعودی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.» او گفت چنین چیزی به ثبات بیشتر خاورمیانه و نزدیکی بین متحدان و شرکای آمریکا منجر می‌شود و به همین دلیل، در راستای منافع این کشور است.

سالیوان به این سوال که آيا بایدن قصد دارد در نشست ماه آینده «گروه ۲۰» در دهلی‌نو با شاهزاده محمد بن سلمان،‌ ولیعهد عربستان سعودی، دیدار کند یا خیر پاسخ نداد. آکسیوس اینگونه تحلیل کرد که چنین دیداری می‌تواند کمک بزرگی به این توافق باشد.

بیشتر از جهان