حسن روحانی زبان به انتقاد گشود؛ واکنش به اخراج اساتید،‌ عملکرد مجلس و مخالفان احیای برجام

رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم: تصمیم‌گیری برای ۸۵ میلیون ایرانی به چند نفری سپرده شده است که کل آرایشان به چند صد هزار نفر هم نمی‌رسد

حسن روحانی در تازه‌ترین سخنرانی‌اش مدعی شد «آن‌ها که نگذاشتند در اسفند ۱۳۹۹ برجام احیا شود، خسارت عظیمی به کشور وارد کردند» ـ AFP

حسن روحانی، رئیس‌ دولت‌های یازدهم و دوازدهم، روز دوشنبه ششم شهریور با حضور در جلسه دوره‌ای با وزیران و معاونان سابقش، انتقادهایی را علیه دولت فعلی و مجلس شورای اسلامی مطرح کرد.

به گزارش رسانه‌های داخلی، رئیس‌جمهوری سابق ایران در واکنش به اخراج گسترده اساتید منتقد از دانشگاه‌ها گفت: «امیدوارم آنچه امروز درباره استادان دانشگاه و دانشجویان شنیده می‌شود با تدبیر دلسوزان نظام حل شود. محروم کردن دانشگاه‌ها از اساتید برجسته ظلم به علم و کشور است و ناامیدی دانشگاهیان به مصلحت کشور و نظام نیست.»

رئیس دولت تدبیر و امید همچنین با ابراز تاسف از اینکه در چند سال گذشته از فرصت احیای برجام و رفع تحریم‌ها استفاده نشده است، گفت: «با نزدیک شدن به اکتبر ۲۰۲۳ که موعد بسیار مهمی در تعهدات برجامی است، علت همه تخریب‌ها علیه برجام روشن‌تر از پیش شده است. در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ یعنی ۲۶ مهر امسال که چهارمین موعد مهم در برجام و ۸ سال پس از روز پذیرش است، همه تحریم‌های موشکی، فناوری‌ها و نهادهای مربوط به آن به موجب برجام پایان یافته و باید به طور اتوماتیک لغو شود و اتحادیه اروپا فهرست بلندی از نهادها و شرکت‌های فعال در حوزه‌های موشکی را از تحریم خارج کند.»

روحانی با انتقاد از مخالفان احیای برجام افزود: «اکنون بیشتر مشخص می‌شود آن‌ها که نگذاشتند در اسفند ۱۳۹۹ یا فروردین ۱۴۰۰ که همه شرایط برای احیای برجام آماده بود این اتفاق بیفتد، چه خسارتی به کشور وارد کردند. کوچک‌ترین رقم آن، محروم شدن از درآمد صادرات نفت است که در دو سال و نیم گذشته، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از کف ملت ایران رفته است.»

او با اشاره تلویحی به توافق دولت جو بایدن با ابراهیم رئیسی گفت: «در آن زمان ممکن بود بدون هیچ التماس و امتیاز اضافی نه فقط ۶ میلیارد دلار بلکه تمام پول‌های بلوکه‌شده ایران آزاد شود و بیش از ۸۰ میلیارد دلار اعتبار بانک‌های شرق و غرب که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ آماده گشایش بود، دوباره در کشور سرمایه‌گذاری می‌شد.»

رئیس‌جمهوری سابق پیش‌تر نیز مدعی شده بود که «در اسفند ۹۹، حتی شروط ما برای رفع برخی تحریم‌های غیرهسته‌ای را هم پذیرفته بودند اما مصوبه مجلس جلوی احیای برجام را گرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی در ادامه نیز با اشاره به دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در اسفندماه، عملکرد نمایندگان مجلس فعلی را برآمده از خواست مردم ندانست و تاکید کرد: «امیدواریم مجلسی تشکیل شود که منتخب و مورد حمایت اکثریت مردم ایران باشد. مجلسی که مجموع آرای نمایندگانش ۹.۱ میلیون رای باشد نمی‌تواند ملت ۸۵ میلیونی را به صورت مناسب نمایندگی کند.»

او ضمن ابراز مخالفت با تغییر زمان پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس گفت: «در چهار سال گذشته، هم در انتخابات مجلس و هم در انتخابات ریاست‌جمهوری، با سخت‌گیری در فرایند انتخابات و محدود شدن گزینه‌های انتخاب، به جای آنکه مشارکت مردم روند صعودی داشته باشد، شاهد کاهش مشارکت بوده‌ایم که برای مصلحت نظام و کشور خطرناک است.»

او در ادامه با تاکید بر اینکه «راهی جز صندوق آرا برای نجات کشور نداریم»، افزود: «اگر کسانی طرفدار حکومت اقلیت بر اکثریت‌اند بدانند با این رویه آینده نظام و انقلاب را تهدید کرده‌اند. در آن صورت دیگر نمی‌شود به راحتی نظام را جمهوری اسلامی خواند. مگر می‌شود تصمیم‌گیری‌هایی را که به حیات همه مردم مربوط می‌شود به سلیقه چند نفر معدود محدود کرد؟ تصمیم‌گیری برای ۸۵ میلیون ایرانی به چند نفری سپرده شده است که کل آرایشان به چند صد هزار نفر هم نمی‌رسد. آیا این‌ها شرعا و عرفا می‌توانند از طرف ۸۵ میلیون نفر تصمیم بگیرند؟»

روحانی در ادامه گفته‌هایش به دفاع از عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم پرداخت و گفت: «دستاوردهای بزرگی در دو سال اول دولت یازدهم حتی با وجود تحریم‌ها و کاهش شدید قیمت نفت محقق شد. به‌عنوان نمونه نرخ ارز که در سال قبل از انتخابات، ۵۵ درصد بالا رفته بود، در طول دو سال پس از انتخابات ۹۲، فقط ۵ درصد افزایش پیدا کرد و قیمت سکه که در سال قبل از انتخابات، ۴۰ درصد صعود کرده بود نه تنها بالا نرفت که ۱۶/۵ درصد پایین آمد. کافی است این دستاوردها با ارقام مشابه در دو سال اخیر مقایسه شود.»

تازه‌ترین سخنان انتقادی روحانی در شرایطی است که برخی از وزیران و مدیران دولت پیشین از اواخر سال ۱۴۰۱ به انتقادهای یک سال‌و‌نیم گذشته دولت فعلی پاسخ داده‌اند و از کارنامه خود دفاع کرده‌اند.

با ورود به سال انتخابات مجلس، به نظر می‌رسد سکوت مدیران دولت حسن روحانی در قبال انتقاد مدیران دولت رئیسی به پایان رسیده است و آن‌ها استراتژی حمله متقابل را پیش گرفته‌اند. در فروردین ماه، محمود واعظی، رئیس‌ دفتر حسن روحانی در دوران ریاست‌جمهوری، حمله مقام‌های دولت رئیسی به دولت قبل را فرار از پذیرش ضعف کابینه به‌ویژه در حوزه اقتصادی دانست. او با متهم‌کردن دولت سیزدهم به نپذیرفتن نقش خود در مشکلات کشور، گفت: «هرکجا موفقیت باشد می‌گویند کار ما است، هرجا مشکل است می‌گویند دولت قبل.»

در همین حال، روز سه‌شنبه هفتم شهریور، یک روز پس از انتقادهای جدید حسن روحانی، ابراهیم رئیسی،‌ رئیس دولت فعلی، از منتقدان خواست «تلاش‌های دولت» را ببینند و آن‌ها را در «سبد نظام» بگذارند.

رئیس دولت سیزدهم، روز سه‌شنبه هفتم شهریور در یک نشست خبری با انکار مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی موجود ادعا کرد که در دوره او نیز رشد اقتصادی افزایش و تورم کاهش یافته است. او همچنین مدعی شد که «همه شاخص‌ها نشان‌دهنده پیشرفت است و تلاش‌های انجام‌شده جواب داده‌اند».

ابراهیم رئیسی در پاسخ به سوالی درباره انتخابات آتی مجلس نیز ادعا کرد که «همه نهادها با رای مردم» در جمهوری اسلامی شکل می‌گیرند و دولت برای «مشارکت حداکثری» در انتخابات «تلاش» می‌کند.