غذای بیش‌فراوری‌شده خطر سکته مغزی و قلبی را افزایش می‌دهد

دانشمندان بین مصرف غذاهای بیش ‌فراوری‌شده و خطر بیماری قلبی ارتباطی قطعی پیدا کردند

مصرف نوشابه‌های گازدار و غذاهای آماده به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون بالا می‌انجامد‌ــ Canva

دو مطالعه جدید بین مصرف غذاهای بیش‌‌فرآوری‌شده (UPF) و افزایش خطر [ابتلا] به بیمار‌های قلبی‌عروقی از جمله سکته قلبی و مغزی ارتباطی قطعی یافته‌اند.

این پژوهش که در نشست سالانه انجمن اروپایی قلب و عروق در آمستردام ارائه شد، نشان داد که مواد غذایی بیش‌فراوری‌شده مانند نوشابه‌های گازدار، غلات و غذاهای آماده که در فروشگاه‌های سراسر جهان فروخته می‌شوند، ممکن است به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون بالا بینجامد.

هنری دیمبلبی، مشاور سابق تغذیه دولت بریتانیا، گفت که این یافته‌ها باید زنگ خطری برای این کشور باشد.

او به گاردین گفت: «عملکرد بریتانیا به‌ویژه در زمینه غذاهای بیش‌فراوری‌شده بسیار بد است. این امر دارد برای آینده مشکلاتی ایجاد می‌کند. اگر دست روی دست بگذاریم، سونامی آسیب به سازمان خدمات ملی سلامت (ان‌اچ‌اس) ضربه خواهد زد.»

در یکی از این مطالعات، دانشمندان دانشگاه پزشکی نظامی چهارم در چین، [یافته‌های] ۱۰ مطالعه شامل ۳۲۵ هزار و ۴۰۳ شرکت‌کننده و ۳۸ هزار و ۷۲۰ مورد بیماری قلبی‌عروقی از جمله حمله قلبی و سکته را مرور کردند.

این مطالعه بین [مصرف] غذاهای بیش ‌فراوری‌شده و خطر بیماری قلبی ارتباطی قطعی پیدا کرد.

دانشمندان دریافتند ۱۰ درصد افزایش مصرف این غذاها در کالری دریافتی روزانه  خطر [ابتلا به] بیماری قلبی را شش درصد افزایش می‌دهد. آن‌ها همچنین مشاهده کردند که کمترین خطر زمانی است که کمتر از ۱۵ درصد کالری دریافتی روزانه از غذاهای بیش‌فراوری‌شده باشد.

با این حال، دانشمندان تاکید کردند مصرف زیاد این غذاها «به‌میزانی قابل‌توجه و قطعی به افزایش خطر پیشامدهای قلبی‌عروقی منجر می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پژوهش دیگری که در بزرگ‌ترین نشست سلامت قلب جهان ارائه شد، ارتباط بین مصرف غذاهای بیش‌فراوری‌شده را با بیماری قلبی‌عروقی و فشار خون بالا در جمعیتی از زنان میانسال در استرالیا ارزیابی کرد.

دانشمندان از جمله دانشمندان دانشگاه سیدنی داده‌های سلامتی حدود ۱۰ هزار زن ۴۶ تا ۵۵ ساله را که برای مطالعه طولی استرالیا در مورد سلامت زنان انتخاب شده و به مدت ۱۵ سال تحت نظر بودند، ارزیابی کردند.

آن‌ها سهم غذاهای بیش‌فراوری‌شده در رژیم غذایی روزانه این زنان و همچنین بیماری قلبی و سکته مغزی و/یا بروز فشار خون بالا را ارزیابی کردند.

به طور میانگین، ۲۶.۶ درصد از کل رژیم‌غذایی زنانی که در این مطالعه شرکت کردند، از غذای بیش‌فراوری‌شده تشکیل می‌شد.

دانشمندان طی ۱۵ سال پیگیری، یک هزار و ۳۸ مورد بیماری قلبی‌عروقی و چهار هزار و ۲۰۴ مورد فشار خون بالا پیدا کردند.

دانشمندان مشاهده کردند که مصرف بیشتر غذای بیش‌فراوری‌شده بین زنان میانسال خطر ابتلا به بیماری قلبی‌عروقی و فشار خون بالا را افزایش می‌دهد.

دانشمندان در این مطالعه نوشتند: «این یافته‌ها تایید می‌کند کاهش مصرف غذاهای بیش‌فراوری‌شده جزئی از یک رژیم غذایی مناسب برای حفظ سلامتی قلب است.»

در مجموع، این یافته‌ها نشان می‌دهد آسیب ناشی از غذاهای بیش‌فراوری‌شده ممکن است بیش از آسیب ناشی از میزان بالای نمک و چربی آن‌ها باشد.

دیمبلبی گفت: «اگر در فراوری مواد غذایی عاملی اساسا مضر وجود داشته باشد، آن‌وقت این فاجعه است.»

© The Independent

بیشتر از شیوه زندگی